'Ik ben een legende in wording' Drievoudig wereldrecordhouder Usain Bolt in Brussel 'Usain het Fenomeen' is in Brussel: 23 jaar, wereldrecordhouder, olympisch kampioen en wereldkampioen op 100, 200 en 4x100m. Usain Bolt, 23 en dé ster van de atletiek. 'Neen. Pas als ik de volgende WK's en Olympische Spelen grootse dingen laat zien, ben ik een legende.'
Het bekte lekker: Tyson Gay versus Usain Bolt, de revanche van het WK atletiek op de 100m. Maar Het Duel komt er dus niet op de Memorial Van Damme. Bolt loopt de 200 meter. Gay, opgekalefaterd na een blessure, wil geen risico nemen met bochtenwerk en blijft bij de 100 meter.
Waarom Bolt dan niet gewoon aan de 100 deelneemt voor De Revanche? Bolt: 'Een revanche? Ik? Ik heb toch gewonnen op het WK? Tyson is altijd welkom op de 200m.' Een vette smile volgt. Bolt blijft een geboren entertainer. Dan weer ernstig: 'Ik heb er helemaal geen probleem mee om tegen Tyson Gay te lopen. Maar ik heb dit seizoen al zoveel 100 meter-wedstrijden achter de rug. Mijn coach en ik willen in Brussel voor de 200 meter gaan. De nieuwe piste in Brussel is een van de snelste ter wereld.'
Je wilt toch niet zeggen dat je weer op een wereldrecord mikt? Die 19.19 is het strafste atletiekrecord ooit.
'Neen, dat niet. Ik wil wel beter doen dan de snelste tijd ooit gelopen in Brussel. Ik mik op 19.70 (dat zou de op zeven na snelste chrono ooit zijn; het stadionrecord van Tyson Gay staat op 19.79, red.). Weet je, het wereldrecord op de 200 meter op het WK in Berlijn kwam als een verrassing. Ik wilde wel snel lopen, maar een wereldrecord? Dat had ik niet verwacht. En mijn eerste wereldrecord op de 200 meter (19.30), toen ik vorig jaar mijn olympische titel pakte, draag ik het nog altijd het meest in het hart van al mijn wereldrecords.'
Dan nog is je beoogde tijd op de 200 meter snoeihard. Ben je dan niet moe na een lang seizoen? Vorige vrijdag, in Zürich, was je bijvoorbeeld niet helemaal tevreden over je chrono op de 100 meter.
'Bwah, we zijn intussen een week verder, dat wil zeggen twee weken weg van dat slopende WK. Ik heb veel kunnen bijslapen. Ik ben nog altijd in vorm. Na Zürich is mijn lichaam weer wakker geworden. Akkoord, fysiek ben ik misschien wat moe, maar mentaal helemaal niet. Ik doe dit namelijk graag.'
En niet alleen sprinten. Hoe realistisch zijn nu die verspringplannen of je overstap naar de 400 meter?
'Ik denk niet dat mijn verspringtechniek op dit ogenblik deftig genoeg is. En wat de 400 meter betreft: soms bouw ik 400 meter-training in, die me helpt voor mijn uithouding en weerstand op de 200 meter. Mijn coach is een wijs man. Misschien proberen we wel verspringen, maar het is niet de bedoeling dat door een gewijzigd trainingsprogramma het risico op blessures verhoogt en daardoor mijn sprint in het gedrang komt.'
Denk je niet aan een 'Carl Lewis' of een 'Jesse Owens' in Londen 2012: vier olympische titels pakken, namelijk de sprintnummers en het verspringen?
'Ik heb niet gezegd dat ik zou verspringen op grote internationale kampioenschappen. Ik heb alleen gezegd dat ik het verspringen weleens wil proberen voor ik met atletiekpensioen ga.'
Nog even en je atletiekseizoen zit erop. Wat zijn je plannen?
'Ik ga in elk geval nog niet naar huis na Brussel. Wellicht loop ik na de World Athletics Final (op 13 september in Thessaloniki, red.) nog enkele meetings. Daar zit ik niet mee, dit is mijn job.'
En volgend seizoen? Er zijn geen grote internationale kampioenschappen. Ben je niet bang dat je je motivatie verliest?
'Neen. Mijn coach houdt niet alleen een oogje in het zeil, maar ik ben me ervan bewust dat ik hard moet blijven werken. Ik wil jaarlijks resultaten neerzetten.'
Mik je dan op de Diamond League, die de beste meetings ter wereld groepeert?
'Ik ben van plan om aan heel wat meetings deel te nemen. Een seizoen zonder grote kampioenschappen is ook fun. Dan kan ik me pas uitleven en zal mijn persoonlijkheid nog meer naar boven komen. Ik wil én me amuseren én snelle chrono's neerzetten. Jullie zullen nog staan kijken van Bolt.'
De fans houden in elk geval van je gedrag. Hoe kom je aan die pose die je altijd aanneemt voor een wedstrijd?
'Ik heb het uit een Jamaicaans dansje. Ik wil en zal dat gebaar (een ingebeelde pijl die hij afschiet) nooit veranderen. Dat is en blijft mijn handelsmerk.'
Voor eens en altijd: is die pose van grappenmaker nu gespeeld, om zo de stress van een wedstrijd van je af te schudden?
'Neen, echt niet. Ik ben gewoon zo, voel me heel relax voor het startschot en wil dat delen. En het klopt niet dat ik altijd de grapjas uithang. Wat velen misschien niet zien, is dat ik, zodra 'op uw plaatsen' weerklinkt, helemaal geen grappen meer maak, maar enorm ernstig en gefocust ben.'
'Een aangenaam neveneffect van mijn houding is dat andere sprinters en atleten ook wat losser omgaan met het publiek. (lacht) Ik heb al veel goede dingen gezien. Straks zal ik aardig uit mijn pijp moeten komen om de beste entertainer van de atletiek te zijn.'
Een levende legende ben je alvast, en je bent amper 23 jaar. Wat is de volgende stap?
'Ik ben geen legende. Wel een in wording. Echt waar, ik voel me nog geen legende. Als ik de volgende wereldkampioenschappen, de Olympische Spelen en het daaropvolgende WK nog mooie dingen laat zien, wil ik mezelf pas een legende noemen.'
Slotvraagje: rond je verjaardag verbreek je altijd wereldrecords of pak je titels op grote kampioenschappen. Zou je nooit iemand laten winnen op zijn verjaardag, bij wijze van cadeautje?
'Interessant. Daar moet ik eens over nadenken. Of neen, toch niet. Neen. Dat kan ik mijn fans niet aandoen.'
Morgen 33ste Memorial Van Damme in het Koning Boudewijnstadion op de Heizel.
Bron: De Standaard (
http://www.standaard.be)