Auteur Topic: Pickapeppa, recht uit het hart van Jamaica  (gelezen 3055 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Pickapeppa, recht uit het hart van Jamaica
« Gepost op: 21 februari 2010 »

Je zult het bij een bezoek aan een restaurant of eetcafé in én buiten Jamaica veel op tafel zien staan: een klein flesje Pickapeppa, Jamaica's number one smaakmaker. De Jamaicaan kan niet zonder en ook menig niet-Jamaicaan is er aan verslaafd geraakt (inclusief ondergetekende...).

De saus werd in 1921 'uitgevonden' in Shooter's Hill, een klein dorpje gelegen langs de B4 tussen Mandeville en Christiana in de parish of Manchester.
Het exacte recept is natuurlijk geheim, maar de basis van deze heerlijk saus is azijn van suikerriet welke gerijpt heeft op vaten van eiken. Aan deze azijn worden tomaten, uien, rietsuiker, mango's, rozijnen, tamarindevruchten, pepers en specerijen toegevoegd. Deze ingrediënten worden ingekocht in 7 verschillende landen. Na bereiding van de saus wordt deze nog voor een jaar gelagerd op fusten van eiken. Tijdens deze rijping ontwikkelt de donkerbruine saus zich tot pittig, harmonieus geheel met een rijke, exotische smaak.
Na de rijping volgt uiteindelijk de botteling in het karakteristieke kleine flesje met het opvallende etiket.

Het sausje is zeer breed inzetbaar: vlees, gevogelte en vis krijgt met Pickapeppa een serieuze bite, maar ook in soepen, op kaas en in salades kun je eindeloos met Pickapeppa experimenteren. De smaak is een beetje te vergelijken met die van de Britse HP saus.  Volgens de Jamaicanen kun je de saus overal bij gebruiken, behalve bij ijs en Scotch Whisky... Tsja...  8)

Naast de originale Pickapeppa zijn er later nog een paar smaken ontwikkeld:
Pickapeppa Hot Red Pepper Sauce is een hete saus met een kenmerkende pittige zoete smaak, Pickapeppa Mango Chutney is een krachtige chutney, in de varianten spicey, gingery en hot. Daarnaast pruduceert het bedrijf nog een Pickapeppa kruidenmix voor het marineren van vlees, kip of vis.

Proeven dus, als je daar (of hier) de kans krijgt!  ;D

Omdat Pickapeppa hier nogal moeilijk te verkrijgen is, laat ik zelf nog wel eens wat overkomen. Mochten anderen daar intresse in hebben, laat me dat dan maar weten.

DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

SoulJah

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
  • Out of Many we are One!
Re: Pickapeppa, recht uit het hart van Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2010 »

Ik zie pickapeppa regelmatig in NL zodra ik het weer zie zal ik de naam van de winkel onthouden... 8)
If you don't stand for something, you will fall for everything!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2010 »

Dat zou super zijn SoulJah!

Het zal ongetwijfeld ergens in Nederland te koop zijn, maar in het uiterste zuiden van NL of in België heb ik het nog niet kunnen vinden...

Dus, 'Pickapeppa adresjes' zijn meer dan welkom ;)
DutchJam

PeterJam

• Full Member
  • Waardering: +3/-0
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2010 »

Heerlijk sausje, bijna overal bij te gebruiken.

Heb ooit (in 2000) wat meegenomen, maar dat is natuurlijk allang op ;)
Vond later nog een paar flesjes in Londen, maar ook al op helaas.
En ik zal ook dit jaar niet op Jamaica zijn, te weinig centen in de pocked, dus als jullie een flesje over hebben, dan hou ik me aanbevolen.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2010 »

Ik heb vandaag een kleine zending binnengekregen.

Mocht je intresse hebben, stuur me dan even een PM.
DutchJam

bart-elly

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2010 »

Dat spul is geweldig, heb 2 jaar gelden nog een flesje meegenomen, maar had beter een hele doos mee kunnen nemen.
Zou niet weten waar je dat hier moet kopen, dus als je nog een flesje over hebt...
;)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2010 »

Stuur me even een PM met je gegevens.

Dan stuur ik er eentje naar je op.
DutchJam

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: