Auteur Topic: Storm vanuit Kingston over Tomas  (gelezen 1003 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Storm vanuit Kingston over Tomas
« Reactie #15 Gepost op: 08 november 2010 »

Klop wel Bertientje...

Ivan, Dean, Tomas... In al die gevallen was ruim vooraf bekend dat 'het ding' eraan zat te komen. Iedereen kon zich dus voorbereiden op wat komen ging. Of datgene ook daadwerkelijk kwam, is weer een andere discussie (Tomas liet het wat Jamaica betreft gelukkig een beetje afweten).

Met Nicole was het anders.
Toen de storm langs het westen van Jamaica trok, was het niet eens een Tropical Storm, laat staan een Hurricane. Nicole was op dat moment een Tropical Depression (de voorganger van een Tropical Storm) en groeide pas uit tot een storm nadat het Jamaica al voorbij was. Jamaica, inclusief mijn persoontje, slaakte een zucht van verlichting. We kwamen goed weg, dachten we.

Nicole had echter nog een 'staart' vol met wind, onweer en regen die actiever was dan de storm zelf. En die staart liet in de nacht van 29 september alles los wat 'ie in zich had en precies boven..., yep, Jamaica. Terwijl het centrum van Nicole al ergens tussen Cuba en Florida zweefde. Zelfs meteorologen waren verrast door dit verschijnsel.

Ik ben die avond gewoon naar bed gegaan met de illusie dat we 2 dagen regen hadden gehad en dat het vanaf dat moment langzaam weer beter weer zou worden. Uiteindelijk die nacht geen oog dicht gedaan, het ging zo tekeer buiten dat het herinneringen opriep aan Hurricane  Gilbert die ik in 1988 op Cozumel heb mogen meemaken, ook een categorie 5+. Nou haalde Nicole het bij lange na niet bij Gilbert, maar Gilbert zagen we aankomen en Nicole's staartje niet.

En dat was de kracht van Nicole: het onverwachte. Toen ik dag dag na de storm door downtown MoBay liep was iedereen van slag. Het dagelijks leven was volkomen onverwachts ontwricht, hoewel MoBay het er nog redelijk vanaf had gebracht. Die week ben ik in het zuiden en oosten veel Nicole-ellende tegengekomen die nog wel een poosje zichtbaar zal zijn. En Storm bevestigt dit.

Als moedertje natuur echt wil neemt ze ons nog altijd in de maling, dat bleek wel weer...

En ja Storm, die bergen zijn zo verrekte mooi dat ik er verslaafd aan ben geworden  ;D
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Storm

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2010 »

Dutch,
idd, de verhalen zoals jij ze omschrijft komen me bekent voor de mensen hier.
Nicole was een onaamgename  verrassing, ....achteraf.
En ik heb veel onherstelbare schade daarvan gezien.
Ik ben blij dat Tomas weinig voorstelde hier in Jam. dan tenminste.
Vandaag ga ik reizen naar Montego Bay, om vanavond terug te reizen :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
De meeste indruk hebben de bergen gemaakt tijdens mijn verblijf hier, maar het is allemaal fantastisch.

I'll be back!!

groeten

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #17 Gepost op: 11 november 2010 »

Als je dit nog leest voordat je in het vliegtuig stapt: goede vlucht en wel thuis.

Het is wel een beetje stormachtig hier  ;)
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

yvon

• Full Member
  • Waardering: +0/-2
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2010 »

Hey Storm!

Ben je weer veilig thuis in ons heerlijk klimaatje?
Kun je beter een beetje regen in Jamaica hebben, toch?

x