Ronnie,
Dat klopt wel wat daar staat. Sand Flies of No-See-Ums zijn kleine vliegjes, klein genoeg om tussen de mazen van het net door te glippen. Overdag zie je ze niet, maar zodra het donker is gaan ze op zoek naar slachtoffers. Hoewel de naam anders doet vermoeden leeft het beestje niet echt in het zand, maar meer in het vochtige gronden en gebladerte (moerasachtige gronden vlakbij het strand, maar ook in het binnenland).
De beet van het beestje is ongevaarlijk, maar wel zeer irritant, met bultjes en rode vlekken die jeuken als reactie van het lichaam. Overigens is niet iedereen is gevoelig voor sandfly-beten, de één heeft nergens last van, anderen zijn er juist wel gevoelig voor en hebben meerdere dagen (voornamelijk nachten) jeuk.
Je kunt er inderdaad niet veel aan doen. Zorg dat, zodra het begint te schemeren, blote huidsdelen (armen, benen) zoveel mogelijk berschermd zijn door kleding. Insmeren met een insektenwerend middel dat Deet bevat (ANWB, Bever Zwerfsport, ect...) kan helpen, maar is niet zaligmakend.
De beet zelf voelt aan als een kleine muggenbeet, de jeuk is vrij moeilijk te bestrijden. Van sommige mensen heb ik gehoord dat Tee-Tree Oil verzachtend werkt, maar daar het ik zelf geen ervaring mee.
Zelf heb ik in die tientallen keren dat ik in Jamaica ben geweest voor zover ik weet niet één keer een beet opgelopen, maar dat zal meer geluk dan wijsheid zijn

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sand_flies
Wat een schatje...