Auteur Topic: Zandvlooien / Sand flies  (gelezen 19045 keer)

Ronnie

• Gast
Zandvlooien / Sand flies
« Gepost op: 19 februari 2010 »

Ik las op diverse andere plaatsen op het net ook over zandvlooien in (onder andere) Jamaica.

Maar ik kom er niet goed achter wat dit nu eigenlijk zijn, behalve dat ze steken en jeukbultjes veroorzaken.

Wel vond ik dit stukje in het Engels:

Citaat
No-See-'Ums (also known as Biting Midges or Sand Flies) are tiny, biting flies are only 1/25” to 1/10”, small enough to pass through screens, usually hanging out on beaches. You may not see them, but you will notice their hot, painful, stinging bite. Welts and lesions from the bite may last for days. In normal cases, the bite irritating, but not dangerous.
Wear protective clothing such as long sleeved shirts and long pants and avoid use of outdoor lighting, especially during early evening hours, then you won't meet these creatures.

Als ik dit zo lees valt er niet zo veel aan te doen, behalve wat beschremende kleding dragen tijdens de schemering en als het donker is.

Iemand ervaring hiermee?

Tnx!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Zandvlooien / Sand flies
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2010 »

Ronnie,

Dat klopt wel wat daar staat. Sand Flies of No-See-Ums zijn kleine vliegjes, klein genoeg om tussen de mazen van het net door te glippen. Overdag zie je ze niet, maar zodra het donker is gaan ze op zoek naar slachtoffers. Hoewel de naam anders doet vermoeden leeft het beestje niet echt in het zand, maar meer in het vochtige gronden en gebladerte (moerasachtige gronden vlakbij het strand, maar ook in het binnenland).

De beet van het beestje is ongevaarlijk, maar wel zeer irritant, met bultjes en rode vlekken die jeuken als reactie van het lichaam. Overigens is niet iedereen is gevoelig voor sandfly-beten, de één heeft nergens last van, anderen zijn er juist wel gevoelig voor en hebben meerdere dagen (voornamelijk nachten) jeuk.

Je kunt er inderdaad niet veel aan doen. Zorg dat, zodra het begint te schemeren, blote huidsdelen (armen, benen) zoveel mogelijk berschermd zijn door kleding. Insmeren met een insektenwerend middel dat Deet bevat (ANWB, Bever Zwerfsport, ect...) kan helpen, maar is niet zaligmakend.
De beet zelf voelt aan als een kleine muggenbeet, de jeuk is vrij moeilijk te bestrijden. Van sommige mensen heb ik gehoord dat Tee-Tree Oil verzachtend werkt, maar daar het ik zelf geen ervaring mee.

Zelf heb ik in die tientallen keren dat ik in Jamaica ben geweest voor zover ik weet niet één keer een beet opgelopen, maar dat zal meer geluk dan wijsheid zijn  ;)

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Sand_flies

Wat een schatje...
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...
Like JamaicaForum.nl @ Facebook: http://www.facebook.com/jamaicaforum.nl.

Moskita

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2010 »

Hoi hoi,
Ik heb zeer veel ervaring met die kleine zandvliegjes. Heb dicht bij zee gewoond en ze zijn dol op me. Moet zeggen dat het de ene keer erger was dan de andere keer. (ligt aan het jaargetijde ofzo). De naam zandvlooien past beter, want de beet geeft dezelfde jeuk als die van een vlooienbeet. Eesrt kreeg ik enorme bulten met blaren op de top, maar na goed lekgeprikt te zijn bleven het kleine pikjes die wel enorm jeuken voor een paar dagen. Lange broek en lange mouwen is voor meerdere dingen aan te raden, muggen komen ook tegen de schemering op vers bloed af.
Je kunt daar alcohol kopen met menthol erin, als je je snachts hebt kapotgekrapt helpt het goed tegen onsteken.

groet

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2010 »

Moskita,

Heb je in Jamaica aan de kust gewoond of was dat elders?
DutchJam

Dready

• Sr. Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2010 »

Ik ben ook een van de personen die altijd en overal het haasje is van zandvlooien en muggen. Kreeg er enorme bulten van die dan gingen onsteken. Echt ik kan je zeggen dat was niet leuk!!

Wat  heel goed helpt als je gestoken/gebeten bent door muggen en of zandvlooien is het sap van een lime.
Het verzacht de jeuk en zorgt ervoor dat de beet/steek niet gaat ontsteken. Heel goedkoop en bijna altijd en overal voorhanden!!
Als je toevallig gestoken wordt vraag aan de bar gewoon een stukje lime en wrijf (sap) hiermee de aangedane plek in.

Vroeger gebruikte ik ook tea-tree. Werkt ook prima, maar niet iedereen kan tegen deze sterke krachtige olie. En dan moet je ook nog zeker zijn dat je een olie van goede kwalitiet hebt (Chi of Primavera). Sommige mensen zijn hier allergisch voor en krijgen dan blaren, en dan ben je echt nog verder van huis. Tea-tree mag je ook niet in de zon gebruiken!

Ik zelf draag meestal een lime op zak. Altijd handig. . Mij gaat niets boven het sap van een lime. Ik gebruik het nu al jaren en heb nergens meer last van. Ik word natuurlijk nog wel eens gestoken/gebeten, maar met het sap van de lime er meteen op "NO PROBLEM, NO MORE"!!!

Succes ermee.
It is nice too be important, but it is even more important too be nice.

maskita

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2010 »

Hoi Hoi,
Ik woonde aan de kust. In Oracabessa. sandvliegen en muggen genoeg.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2010 »

Oracabessa...

Da's wel een heel mooi stukje Jamaica.
Misschien ook wel erg vochtig en vandaar dat de zandvlooien het zo goed doen daar...
DutchJam

sjambamba

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2010 »

Die zandvlooien worden ook wel zandluis genoemd. Niet alleen in Jamaica, maar ook in nederland zijn die zandluizen er. De steken lijken net muggenbulten alleen jeuken veel meer. als een mug zoveel zou steken :P. maarja er is niets tegen te doen....:( maar je kan het wel voorkomen door bijvoorbeeld op je handdoek te blijven liggen en niet op het zand en langere zwembroeken dragen enzo. Maarja dan heb je nog geen 100% garantie dat je niet gestoken word :S

maskita

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2010 »

Hoi Sjambamba,
Volgens mij hebben we het over twee verschillende diertjes. Die waar ik het over heb kunnen ook vliegen. Ze zijn heel klein en zwart en je voelt ze niet todat ze bijten. Ze komen het meest voor in de zomer bij warm en droog weer. Het zand op het strand is vaak als eerste droog na een plensbui, dus verblijven ze daar het liefst. De muggen houden het liefst van wat vocht en minder hitte, die komen daarom 'savonds het beste tot hun recht. Maar 1 stap de bush in en ze houden zich niet aan tijden hoor. Ik denk door de mindere verse aanvoer van witte benen.
Er is echter een voordeel, na 2 jaar lek geprikt te zijn heb ik geen jeuk meer van muggenbeten. Mischien bij mijn volgende bezoekje op het strand gaan camperen ;)

Syllie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2010 »

Hallo allemaal.

Na een heerlijke honeymoon op Mauritius, ik ook thuis met een soort aardbeien op mijn been.  Echt vies en vervelend.
Fijn om te lezen dat het vrij onschuldig is en dat er mensen zijn die hier erg duidelijk uitleg over kunnen geven. Klopte als een bus.

Sterkte aan iedereen en wees dus ook voor Mauritius gewaarschuwd!

Leanne

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2010 »

Ben ongeveer een half jaar geleden terug gekomen van een 6 maanden durende stage op Jamaica (heel vervelend... 8)) Kreeg vorige week 'ineens' enorme jeukplek op mn voet en er onstond een zogenaamde 'gang'. Aangezien ik het niet helemaal vertrouwde en mijn reisgenootje afgelopen zomer dezelfde verschijnselen had, vorige week toch maar even langs de huisarts gegaan...
De huisarts wist niet precies wat het was. De plek op mn voet leek op een schurftplek maar het verschil met schurft is dat de uitslagplek heel plaatselijk was (alleen op mn voet!). Heb het verhaal van mn reisgenootje aan huisarts verteld: zij is een aantal maanden behandeld tegen schurft maar dat werkte totaal niet; de jeuk bleef! De huisarts heeft daarom maar een belletje naar de dermatoloog gedaan en na een korte zoektocht op Google werd duidelijk dat ik een zandvlo/-vlieg me ook te pakken heeft gehad waardoor ik een parasiet (http://www.huidinfo.nl/creeping%20eruption.html) mee had genomen naar ons koude kikkerlandje! Met een receptje naar de apotheek gegaan en een pillenkuurtje van 3 dagen gekregen. Inmiddels ben ik aardig genezen!

Misschien wel handig om te weten, want de sommige huisartsen herkennen de symptomen niet direct en kunnen je dus zo met een behandeling tegen schuft naar huis laten gaan (net als bij mn reisgenootje dus maar wat totaal niet hielp!)
Oh, een troost voor de niet-pillenslikkers onder ons: de parasiet is niet schadelijk en gaat ook vanzelf wel weer weg, alleen duurt dit wel 'eventjes' en zul je dus jezelf moeten bedwingen om de plek niet open te krabben zodat die gaat ontsteken.....

yvon

• Full Member
  • Waardering: +0/-2
« Reactie #11 Gepost op: 01 januari 2011 »

Hoi Leanne,

Lijkt me een irritante bedoeling. Ik hoop dat je er snel vanaf komt.

Maar wat ik me afvraag is of het echt door een beet van een zandvlo komt? Google kan hulp bieden, ben ik het mee eens, maar niet alles wat op internet staat is ook waar zeggen ze me altijd. Op huidinfo.nl hebben ze het ook niet over de zandvlo.

Kan dat wormpje misschien in je matras zitten ofzo? Of gewoon in het zand leven en toeslaat als je erop gaat liggen?

X

Yvon

Baloulove

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +2/-0
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2011 »

In Ocho Rios, dit jaar, totaal geen last gehad van ongedierte op het strand. Nog geen vliegje ben ik tegen gekomen, ondanks, dat mensen toch rommel en etensresten achterlaten. Dit wordt deels opgeruimd door de duiven en deels door de locals van het hotel en de 'respectvolle' toerist, die gewoon hun eigen rotzooi in de prullenbak werpt bij het verlaten van het strand.

Wel enorme last van muggen, zowel op 's-avonds op het balkon, in de lobby van het hotel, als op de kamer. Ondanks de airco, DEET en anti-muggenspray van de huishoudelijke dienst.
Nog steeds van last van rare plekken op mn benen, die soms ineens weer de kop op steken, door te gaan jeuken.  >:(

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?:
En hoe heette zijn band?:

Reacties op Facebook