Auteur Topic: analfabetisme.  (gelezen 978 keer)

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
analfabetisme.
« Gepost op: 29 oktober 2010 »

Is er nog veel analfabetisme onder de Jamaicanen?
En vanaf welke leeftijd moet je dan denken.
Zo ja is er dan mogelijkheid om een school op oudere leeftijd te volgen om het lezen en schrijven te leren?
Zo maar een gedachte.
Groetjes Ria

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: analfabetisme.
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2010 »

Volgens mij valt dat relatief wel mee.

Ik heb de indruk dat veel kinderen onderwijs krijgen en ze leren in elke geval lezen en schrijven. Niet alle kinderen kunnen elke dag naar school wegens geldgebrek maar helemaal zonder onderwijs zitten de meeste toch niet dacht ik.

Misschien dat er onder de ouderen nog analfabetisme voorkomt, velen van hen hebben helemaal geen onderwijs genoten.
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Ria1961

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 02 november 2010 »

En wat versta jij dan onder ouderen?
Moet ik dan denken aan de mensen rond de 60 of spreek je over 40?
Groetjes Ria
ps is niet vervelend bedoelt ;)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #3 Gepost op: 02 november 2010 »

Ik denk dan inderdaad aan mensen van boven de 60 (of zo). Jongere generaties hebben (denk ik) toch wel wat onderwijs gehad.

Het onderwijssysteem in Jamaica is -voor een 3e wereld land- niet zo heel slecht. Het kan natuurlijk veel beter, zeker vergeleken met het onderwijs in de westerse landen. Maar ik heb de indruk dat de meeste Jamaicanen toch op zijn minst een beetje kunnen lezen en schrijven.

Al zullen er natuurlijk genoeg uitzonderingen te vinden zijn.
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #4 Gepost op: 02 november 2010 »

Het onderwijs is vrij goed geregeld in Jamaica. Er zijn grote klassen maar vrijwel iedereen gaat naar school. Mijn man komt uit een gezin waarvan beide ouders leraar zijn/waren en ik heb er daardoor veel van gezien/gehoord. De middelbare school examens zijn erg pittig. De examens komen uit Engeland en worden daar ook nagekeken. Ook zijn er een paar universiteiten op het eiland. Het onderwijs is gratis met uitzondering van prive scholen en vervolgonderwijs. Het grootste probleem zijn denk ik de jongeren die voortijdig afhaken omdat er brood op de plank moet komen binnen het gezin. De leerplicht wordt niet zo streng nageleefd als hier ;-) Toch is mijn schoonmoeder bv geregeld op huisbezoek gegaan bij ouders van kinderen die niet naar school kwamen en die kregen dan op hun kop van haar. Wilden de ouders dan geen betere toekomst voor hun kinderen, helpen in bv de winkel kon toch ook wel na schooltijd? Tijdens de zomervakantie zijn er extra lessen voor kinderen die moeite hebben om mee te komen. De klassen worden overigens op de lagere school gesplitst per niveau, er zijn zo'n 5 niveaus van challenged tot excellent. Verder zijn er studiebeurzen voor uitmuntende leerlingen en kunnen studenten een lening vragen van de overheid. Dat geldt voor hbo en universiteit. Veel mensen studeren trouwens als volwassene nog door als ze al een baan hebben in bv het onderwijs. Zo heeft mijn schoonmoeder toen ze al in de 50 was nog een universitaire studie gedaan met een studielening van de overheid.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2010 door Bertientje »

Ria1961

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2010 »

Dat is wel heel knap van je schoonmoeder Bertientje.
Ik vroeg me dit zo af omdat je met excursies ook wel eenbeetje door de binnenlanden komt en daar spraken we wel wat mensen waarvan ik mij afvroeg of zij idd wel onderwijs gekregen hadden.
Groetjes Ria

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: