Het onderwijs is vrij goed geregeld in Jamaica. Er zijn grote klassen maar vrijwel iedereen gaat naar school. Mijn man komt uit een gezin waarvan beide ouders leraar zijn/waren en ik heb er daardoor veel van gezien/gehoord. De middelbare school examens zijn erg pittig. De examens komen uit Engeland en worden daar ook nagekeken. Ook zijn er een paar universiteiten op het eiland. Het onderwijs is gratis met uitzondering van prive scholen en vervolgonderwijs. Het grootste probleem zijn denk ik de jongeren die voortijdig afhaken omdat er brood op de plank moet komen binnen het gezin. De leerplicht wordt niet zo streng nageleefd als hier ;-) Toch is mijn schoonmoeder bv geregeld op huisbezoek gegaan bij ouders van kinderen die niet naar school kwamen en die kregen dan op hun kop van haar. Wilden de ouders dan geen betere toekomst voor hun kinderen, helpen in bv de winkel kon toch ook wel na schooltijd? Tijdens de zomervakantie zijn er extra lessen voor kinderen die moeite hebben om mee te komen. De klassen worden overigens op de lagere school gesplitst per niveau, er zijn zo'n 5 niveaus van challenged tot excellent. Verder zijn er studiebeurzen voor uitmuntende leerlingen en kunnen studenten een lening vragen van de overheid. Dat geldt voor hbo en universiteit. Veel mensen studeren trouwens als volwassene nog door als ze al een baan hebben in bv het onderwijs. Zo heeft mijn schoonmoeder toen ze al in de 50 was nog een universitaire studie gedaan met een studielening van de overheid.