Auteur Topic: Wat gaan we eten?  (gelezen 3140 keer)

Roosje

• Gast
Wat gaan we eten?
« Gepost op: 17 februari 2010 »

Nou, zal ik hier maar eens een berichtje plaatsen...

Vroeg me gewoon af wat ik het beste kan eten als ik op Jamaica ben.
Is er iets uit de Jamaicaanse keuken dat ik absoluut gepoefd moet hebben?

Ben zelf nogal een kook liefhebber en voor veel in, dus verras me maar!

Groetjes,

Roosje

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Wat gaan we eten?
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2010 »

Hoi Roosje,

Welkom hier.
Ik -als eenvoudige Hollander- zou zeggen probeer in elk geval curried goat. Voor mij toch nog altijd één van de favorieten uit de Jamaicaanse keuken. Maar wellicht heeft de Jamaicaan zelf een betere suggestie  ;)

Hoe dan ook, curried goat zijn karbo's van geitenvlees, in stukjes gehakt (met bot en al) en gemarineerd in een kruidige curry mix. Eenmaal gebraden heeft het vlees een zachte, maar krachtige en pittige smaak.
En de kunst van het genieten van curried goat is -schrik niet- het uitzuigen van de botjes. De marinade trekt namelijk ook in de botjes van de karbonades en bij het 'sabbelen' op de botjes komt deze pittige smaak weer vrij, echt lekker, probeer het maar.

Eet daarbij wat rice and peas (rijst gekookt in kokosmelk met bonen) om scherpe smaak van de curry wat te temperen en voila, je Jamaicaanse maaltijd is compleet.

En oh ja, die botjes mag je natuurlijk uitspugen  ;)
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2010 »

Ik kom nog even terug op de curried goat.

Toen mijn vrienden in Belmont dit gerecht voor mijn maakten, heb ik dit plaatje geschoten: vers geitenvlees, gemarineerd en wel, klaar voor bereiding... mjammie  :)

DutchJam

SoulJah

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
  • Out of Many we are One!
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2010 »

Het nationale gerecht van Jamaica is Ackee and Saltfish. Ackee is een vrucht die gelig van kleur is en ik heb mij laten vertellen dat het wat naar ei smaakt (ik lust geen ei ???) wat gekookt wordt met zoute vis dit is gedroogde en gezouten kabeljauwfilet. Eet dit met ' fried dumplins' (gefrituurde deegballetjes)en je hebt een perfect ontbijt...Jamaicanen zijn geen mensen voor een broodje kaas, ze eten het liefst warm, maakt niet uit of dit ontbijt lunch of diner is. Brown stew chicken met fried dumplins is ook zo'n typisch ontbijt (ook lekker geroosterde broodvrucht). Jerk chicken mag niet gemist worden (erg spicy dat wel) eet dit samen met Festival (is praktisch hetzelfde als een fried dumplin maar door toevoeging van meer bakpoeder en oa suiker smaken deze een stuk luchtiger en zoeter perfekt bij een spicy stukje kip). Een lekker tussendoortje is een Pattee, soort van pastei met verschillende vullingen. Dit kan kip rundvlees of vegetarisch zijn.
If you don't stand for something, you will fall for everything!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2010 »

De Ackee smaak inderdaad een beetje naar (roer)ei, dat klopt.

De Ackee & Saltfish wordt vaak als ontbijt gegeten en dat is mij toch iets te pittig (lees: zoutig), maar als lunch of snack mag het er best zijn.

En Jerk Chicken met (zoutloos) brood... hmmmmm...
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2010 door DutchJam »
DutchJam

marco

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2010 »

Als je ackee te slap is en zoutig dan is ie slecht bereid. Normaal moet de salt fish toch een nachtje in het water trekken om het overtollige zout (bewaarmiddel) weg te spoelen.
Nog lekkere gerechten :
Bammy (cassava schijf) met fried fish.
Steam fish met okra en crackers
Conch op om het even welke wijze
Mackerel run down (je kan alles op de run down(cocos) wijze bereiden maar vooral vis)

Bon apetit

Tom Smeets

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2010 »

Snapper?

Ben nogal gecharmeerd van de (red) snapper. Smaakt een beetje kabeljauw achtig, heb het veel in Mexico gegeten.
Maar die zal in Jamaica ook wel veel op de menukaart staan zeker?

Tom

yvon

• Full Member
  • Waardering: +0/-2
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2010 »

Ik hou ook wel van vis.
Iemand die eens op Jamaica geweest was had het over kingfish. Kweet niet wat het is, maar het moet heel lekker zijn.  En hij had het ook over vis die in een zoort azijn geweekt was en dan gefrituurd (als ik het goed zeg dan).

x

SoulJah

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
  • Out of Many we are One!
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2010 »

Ik denk dat ze escovitch fish bedoelden. Je zal de vis misschien in azijn kunnen weken maar zoals ik het ken wordt de vis gebakken of gefrituurd en er wordt een mengsel van azijn, ui en scotch bonnet pepper (madame Jeannet) gemaakt (verwarmd). Giet dit over de fried fish en eet het met een stuk (yard) brood... Het beste voorbeeld hiervan kan je proeven in Mobay, aan het einde van de Hipstrip op dead end beach. Daar staat een vrouw die dit verkoopt op het strand...ben der naam ff kwijt maar ik weet dat velen haar kennen.
If you don't stand for something, you will fall for everything!

maskita

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2010 »

Mijn ervaring is dat Jamaicanen aardig zout eten, net als veel suiker en veel pepper. Tis ff wennen. Ik heb er altijd goed en lekker gegeten, zelfs een keer pofvis klaar gemaakt. (wat een werk!) Ook in rundong. En waar je me echt mee kon plezieren 'smorgens was plantin / peanutporrigde of coked dumplin in rundong Heerlijk!!
Ik heb ook een keer ackee pizza gemaakt, die viel in goede aarde. Ackee kan met haast alles gemixt worden. We hadden een keer zoveel ackee aan de bomen dat we 6 dagen lang alleen maar ackee hebben gegeten. Voor ontbijt , lunch en avondeten. Op brood, in de rijst, met dumplin, green banana enz enz. Totdat we na 6 dagen zelfs geel gingen poepen... toch maar even de ackee laten staan toen. Ook lekker is fried fish dumplins.
Ojee...ik moet echt ophouden, ga er helemaal van kwijlen.
Eet smakelijk!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2010 »

Het beste voorbeeld hiervan kan je proeven in Mobay, aan het einde van de Hipstrip op dead end beach. Daar staat een vrouw die dit verkoopt op het strand...ben der naam ff kwijt maar ik weet dat velen haar kennen.

Hoewel ik ook geen flauw idee heb hoe ze heet, weet ik wel dat de vis die ze verkoopt inderdaad geweldig is. Het is gefrituurd en wordt dan overgoten met een soort azijn/kruidenmengsel. Om je vingers bij af te likken. Stukkie brood erbij en je zegt adieu tegen welke Michelin ster dan ook :)

Trouwens, als je in Montego Bay eens tussen de Jamaicanen op het strand wil zitten, ga dan zeker eens naar Dead End Beach (ga rechtdoor daar waar de Hip Strip rechts naar het binnenland afbuigt, net voorbij Decameron). Maak eens praatje met de mensen daar en pak tussendoor een stukje escovitch fish mee. Feel the vibe!
DutchJam

yvon

• Full Member
  • Waardering: +0/-2
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2010 »

Ja, volgens mij had hij het inderdaad over 'escovitch fish' (moeilijk woord voor een simpel meisje als mij :) ). Maar het klinkt lekker, ook al die andere vis, ga zeker uitproberen, ben dol op vis.

Wat voor ontbijt heb je trouwens in de hotels. Toast en fruitsap of ook Jamaicaanse dingen?

X

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: