Auteur Topic: Ervaringen  (gelezen 825 keer)

Marley

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Ervaringen
« Gepost op: 07 november 2011 »

Zaterdag teruggekeerd van de eerste kennismaking met Jamaica. Hieronder mijn bevindingen over een aantal aspecten. Al met al een trip die ik zeker niet had willen missen. Zonder vervolg waarschijnlijk, maar dat heeft meer te maken met een lang wensenlijstje dat nog ligt te wachten.

Hotel:

Legends Beach Resort in Negril was redelijk. Kamers uitstekend, ruim en netjes. Ligging aan erg smal strandje met slechte ligbedden. Dagelijks bewaking aanwezig om de drugsdealers, die naast het hotel hun kamp hebben opgeslagen, bij de toeristen weg te houden. Gegarandeerde wietlucht de hele dag door. Onze kamer lag aan de overkant van de drukke Norman Manley Boulevard. Ook hier bewaking aanwezig en assistentie bij het oversteken. Ook hier groepen blowende mannen die daar de hele dag een beetje rondhangen en allemaal hun taxidiensten aanbieden. Het merendeel ongetwijfeld te goeder trouw en vriendelijk maar voor een vrouw (mijn vriendin) geen prettig sfeertje.

Strand:

Seven Mile Beach is een aardig maar smal strand. Een wandelingetje tussen de opdringerige verkopers, drugsdealers en massagedames is niet helemaal ontspannen. Helderheid van het water valt tegen als je net op de Bahama’s bent geweest maar ook vergeleken met andere door mij bezochte oorden in de Caribbean (Barbados, Cuba, Isla Margarita, Miami) valt het niet helemaal mee. Aan de zuidkust is dat overigens een stuk beter.

Excursies:

Vanwege de hoge prijzen (ook lokaal) niet tweedagelijks op pad geweest zoals de bedoeling was. Wij waren met twee personen maar voor een compleet gezin zijn uitstapjes bijna onbetaalbaar. Tenzij je met een taxi het binnenland intrekt en in de geschiedenis van de chauffeur duikt. Savanna-la-Mar, Belmont, Black River, Treasure Beach (Pelican Bar) en Y.S. Falls gezien, allemaal geweldig. Lunch bij de lokale bevolking op een afgelegen plek ook erg geslaagd.

Weer:

Elke ochtend strak blauw en volle zon. Dagelijks in de loop van de middag trok het dicht met soms stevige buien als gevolg. Maar zeker niet slecht getroffen denk ik gezien de tijd van het jaar.

Eten en drinken:

Geen culinaire hoogstandjes verwacht en dat klopte. Traditionele gerechten als rijst, bonen, puree en kip in overvloed. Prima te doen als je alles lust, weinig keuze voor de veeleisende toerist. Gelukkig ben ik dat laatste niet en vind ik lokaal eten zelfs leuker dan de internationale biefstuk. Red Stripe is daarnaast erg goed te drinken.

Prijzen:

Hoog. Te hoog eigenlijk. Excursies, taxiritten, eten, allemaal goed aan de prijs voor een land in de Caribbean. In de taxi terug naar het vliegveld lang gesproken met de leuke chauffeur die zei dat bijna iedereen hier zo over denkt. Zelf moest hij drie kinderen groot brengen en dat is nauwelijks te doen met een gemiddeld inkomen.

Publiek:

Vrij hoog tattoo gehalte onder de toeristen, dat viel ons meteen op. Bepaald slag volk dat vooral om specifieke redenen (muziek, ganja, vibe) naar Jamaica trekt. Niet dat daar iets mis mee is overigens, het viel alleen op.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2011 »

Hallo Marley,

Welcome back!

Ik hoop dat de overgang niet te groot is geweest. Want terugkomen van behaaglijke temperaturen in Jamaica  naar de grijze, kille herfst hier in Nederland is meestal niet zo prettig ;)

Zeer bedankt voor je uitgebreide beschrijving van jullie ervaringen. Dat zie ik graag en hier hebben de leden en lezers van dit forum iets aan!

Wat het weer betreft hebben jullie inderdaad niet te klagen gehad denk ik. Het orkaanseizoen is weliswaar  nog niet helemaal voorbij, maar de meeste rottigheid is toch aan Jamaica voorbij gegaan. Leuk ook dat je even het 'tattoo gehalte' onder het publiek noemt, het is iets wat mij ook elke keer weer opvalt en de reggae/ganja cultuur zal daar zeker voor een stuk in zitten. Het stoort mij overigens totaal niet en het is ook zeker afhankelijk van waar je zit in het land.

Dat het water langs Seven Miles Beach niet altijd helemaal helder is komt voornamelijk doordat Negril River daar bij de rotonde in zee uitmondt. Ik heb ook eens in Legends gezeten en een dag gehad dat het zeewater bijna zwart was. Overvloedige regen zorgde voor een hoop 'rommel' in de rivier die op haar beurt dat weer in zee spugde. En Legends ligt niet ver van dat punt. Overigens is dat volkomen natuurlijk en is er van vervuiling geen sprake. De zonnebrand van de vele zwemmers zal schadelijker zijn dan dat wat via de rivier in zee terecht komt...

Nogmaal, welcome back! Lekker gegeten in de Pelican Bar?
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Marley

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2011 »

Lekker gegeten in de Pelican Bar?

Nee, niet gegeten daar. Alleen wat biertjes gedronken en van de setting genoten, erg bijzonder. Gisteren nog op Internet het verhaal gelezen over het ontstaan ervan, de verwoesting, de wederopbouw en de aantrekkingskracht.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2011 »

Je kunt in de Pelican Bar namelijk een zeer smakelijk en zeer vers stukje vis eten.

Vandaar dat ik even nieuwsgierig was.

Maar het is sowieso een wonderlijke ervaring zo'n houten restaurant op palen midden op een zandbank...

Kun je ons wellicht een indruk geven van de prijzen die je betaald hebt voor excursies? Veel lezers hier zijn daar nieuwsgierig naar...
DutchJam

Marley

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 08 november 2011 »

Ik heb een overzichtje van Tui/Arke meegenomen. Overtypen duurt te lang, ik scan dat formulier morgen wel even in...

Sandra

• Full Member
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #5 Gepost op: 08 november 2011 »

Welkom terug en ik lees toch dingen die ik anders heb ervaren. Ligt misschien aan het deel van JA waar je bent geweest en ik ben nog maar 1x geweest overigens, dus geen vergelijk (nog). Blowende mensen, tja ik had niet anders verwacht haha het is JA. Ik heb het ook niet ervaren als een onprettig sfeertje. Maar wel leuk om je ervaringen te lezen en lees toch dat het je wel bevallen is.

Publiek:
Vrij hoog tattoo gehalte onder de toeristen, dat viel ons meteen op. Bepaald slag volk dat vooral om specifieke redenen (muziek, ganja, vibe) naar Jamaica trekt. Niet dat daar iets mis mee is overigens, het viel alleen op.

Ik voel me niet aangevallen, maar wel aangesproken door deze zin.... ??? Ik heb best wel wat plaatjes op mijn lichaam, rook overigens niet, luister wel graag naar reggae (elke dag) en ben verknocht aan JA. Maar ik wil toch niet bij een bepaald slag volk horen, klinkt een beetje negatief.
Nogmaals, voel me niet aangevallen hoor, maar ben wel benieuwd of je het nader kan toelichten wat je nu met bepaald slag volk bedoelt ;)

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #6 Gepost op: 08 november 2011 »

Ik herken ook een aantal dingen niet zo: strand, drugsdealers, helderheid water.. Wij zitten in Negril wat verderop blijkbaar (beter stukje strand?) want hebben daar nooit last van gehad. Qua opdringerigheid alleen een paar craftsverkopers en af en toe iemand die fruit of een schelp wil verkopen.

Ik vind de Jamaicaanse keuken geweldig. Ik eet zelf geen vlees maar kom goed aan mijn trekken met veel soorten heerlijke vis en vele manieren van bereiding. Ook voor veggies is er uiteraard veel keuze. Er is zeker meer dan rijst en bonen en kip. Puree ben ik nooit tegengekomen. En ik mis de national dish: ackee and saltfish. Toch echt een culinair hoogstandje!

Ik zie in Negril aardig wat toeristen type hippie maar verder eigenlijk wel van alles wat. Niet een bepaald type eigenlijk. Ik zelf rook niet, drink niet, heb geen dreads, zelfs geen braids, heb geen enkele tattoo en ben niet eens zo gek op reggae haha. Toch al jaren helemaal verliefd op Jamaica :-)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2011 »

Ik heb een overzichtje van Tui/Arke meegenomen. Overtypen duurt te lang, ik scan dat formulier morgen wel even in...

Dat zou geweldig zijn!
DutchJam

Marley

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2011 »

Nogmaals, voel me niet aangevallen hoor, maar ben wel benieuwd of je het nader kan toelichten wat je nu met bepaald slag volk bedoelt ;)
Voel je ook inderdaad niet aangevallen, ik wil niemand in hokjes plaatsen. Ik heb me ook prima vermaakt met alle mensen. Ik bedoelde meer dat ik vrijwel geen introverte mensen met een kantoorbaan, gezin en huisje op het platteland ben tegengekomen. Meer extraverte types met vrije beroepen uit grotere steden, veelal zonder kinderen. En daar horen plaatjes misschien bij  :-*

Nice Nuis

• Newbie
  • *
  • Waardering: +1/-0
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2011 »

Ik heb een aantal flinke 'plaatjes', luister heel veel naar reggae (eigenlijk alleen maar, en naar de nog authentiekere Caribische muziek: calypso & mento), en rook graag een jointje...... Maar ben geen luidruchtige dronken rijke toerist, integendeel.
Wij vonden juist de plaatsen op Jamaica waar weinig toeristen waren het leukst! De toeristen waar Marley het over heeft hebben wij alleen in Negril en Montego Bay gezien. Ocho Rios en veel andere toeristische trekpleisters hebben wij overgeslagen. Eigenlijk vind ik Marley's commentaar over de toeristen niet zo terecht. Volgens mij had Marley zich van tevoren kunnen bedenken dat het zo zou zijn. Je kunt (zeker op Jamaica) gemakkelijk een ander soort vakantie hebben!!!
Als je er niet van houdt om onder veel (extraverte) toeristen te zitten moet je simpelweg je vakantie anders plannen.
En als reactie op de excursielijst van Arke: Er is op Jamaica veel meer te zien dan die toeristische trekpleisters en de voorgekauwde excursies van Arke. Trek je eigen plan, ga op avontuur, veel leuker (en goedkoper)!!!
« Laatst bewerkt op: 09 november 2011 door Nice Nuis »

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2011 »

Marley,

Mag ik je oprecht bedankt voor de moeite die je genomen hebt?
Ik denk dat veel lezers het lijstje met Arke excursies op prijs stellen! Het is vanuit Nederland niet altijd makkelijk een volledige lijst te krijgen... Nu hebben de mensen in elke geval een goede indruk.

Ik heb er even een aparte topic van gemaakt zodat je lijst voor iedereen makkelijker terug te vinden is.

Zie topic: Arke Excursies Jamaica 2011

Nogmaals veel dank!
DutchJam

Marley

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 09 november 2011 »

Eigenlijk vind ik Marley's commentaar over de toeristen niet zo terecht. Volgens mij had Marley zich van tevoren kunnen bedenken dat het zo zou zijn. Je kunt (zeker op Jamaica) gemakkelijk een ander soort vakantie hebben!!!
Als je er niet van houdt om onder veel (extraverte) toeristen te zitten moet je simpelweg je vakantie anders plannen.
En als reactie op de excursielijst van Arke: Er is op Jamaica veel meer te zien dan die toeristische trekpleisters en de voorgekauwde excursies van Arke. Trek je eigen plan, ga op avontuur, veel leuker (en goedkoper)!!!

Ik geef toch alleen maar aan wat mijn ervaringen zijn? Ik heb nergens 'commentaar' op de toeristen, een tattoo zegt niets over iemands karakter. Ik kan juist ontzettend lachen met extraverte types. Maar als iedereen met een tattoo hier gaat reageren op mijn nietszeggende opmerking dan wordt mijn mening toch juist bevestigd?  ;)

Verder snap ik gerust wel dat excursies via Arke misschien saai en standaard kunnen zijn. Maar wij zijn maar 6 volle dagen op Jamaica geweest en het gaf mijn vriendin een veiliger gevoel om dit gebaande pad te volgen.

Sandra

• Full Member
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #12 Gepost op: 09 november 2011 »

Voel je ook inderdaad niet aangevallen, ik wil niemand in hokjes plaatsen. Ik heb me ook prima vermaakt met alle mensen. Ik bedoelde meer dat ik vrijwel geen introverte mensen met een kantoorbaan, gezin en huisje op het platteland ben tegengekomen. Meer extraverte types met vrije beroepen uit grotere steden, veelal zonder kinderen. En daar horen plaatjes misschien bij  :-*

hahaha..... ik heb een kantoorbaan (ben administrateur), gezin, geen huisje op platteland (helaas), een kind...... hahaha ben dus wel introvert, maar dan met plaatjes...(en dreads) hahahaha

Toch wel grappig dat mensen een bepaald beeld hebben bij mensen met (oa) tattoo's of dreads.

Nice Nuis

• Newbie
  • *
  • Waardering: +1/-0
« Reactie #13 Gepost op: 09 november 2011 »

Ik bedoel ook niet dat je die excursies niet zou moeten doen, dat moet ieder voor zich weten.
Maar ik probeer alleen te zeggen dat het ook anders kan. En in 6 dagen moet je inderdaad compromissen sluiten wil je zoveel mogelijk zien/doen.

Uiteindelijk gaat het erom dat je een fijne vakantie hebt gehad, en dat Jamaica een tof eiland is!
Island In The Sun (Versions In Calipso, Rocksteady, Reggae & Mento) Small | Large

caribinita

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +2/-1
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2011 »

hier wil ik me als reizenverkoopster graag bij aansluiten en ben oprecht blij dat ik dit verhaal van iemand hoor die nog niet zoals wij allen zo bevoorrecht zijn er vaak te mogen komen...kan hier echt iets mee bij mijn verkoop de dames die ik laatst meenam vonden alles gelijk aan onze prijzen maar ook zij gingen winkelen in  toeristencentra en eten aan de clubs/restaurants aan the beach.. Jammer dat degene die jullie de reis verkocht heeft (mag hopen dat het geen internet is) jullie niet gewezen heeft op de mogelijkheden aan het West End; daar eet je echt nog heel lekker (is waar Bertien ze kunnen er echt iets van) op de Jamaicaanse manier voor prijsjes vanaf 6 euro...het enige wat duur is op Jamaica is de wijn (geimporteerd uit de States) zelf in de supermarkt kom ik niet beneden de 5 a 6 auro een fles (en ik ben een wijndrinkster) alhoewel bij Alfreds wel een glas geschonken werd gelijk aan de prijs van een red stripe!

Luidruchtigheid denk afkomstig van Amerikanen (uit wie het merendeel nog steeds bestaat..goedkope en korte vluchten) en die willen graag veel betalen, misschien daaruit een gevolgtrekking dat de plaatselijke horeca/middenstand hier proberen hun voordeel mee te doen!

En ja excursies die raad ik meestal (sorry dames TUI) aan plaatselijk met een local te doen..zo verdienen ze nog wat en krijg je de informatie op een andere manier....

bedankt voor deze post!

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: