Hoi Ida,
Toch geboekt, goed gedaan

En ja, dat is allemaal goed te doen in/vanuit Negril.
Snorkelen kun je heel goed in de baai van Negril zelf, hoef je niet veel verder voor te gaan. Er zijn er genoeg (waarschijnlijk al bij het Riu zelf) die je de baai op willen varen zodat je naar hartenlust kunt snorkelen en al het moois onder water kun bekijken. Wel een beetje onderhandelen over de prijs, anders betaal je te veel.
Black River en YS of Mayfield Falls is ook prima vanuit Negril te doen, wordt meestal gecombineerd aangeboden (b.v. Black River Safari en YS Falls). Kun met een Arke excursie doen (voordeel: vervoer inbegrepen, Nederlandstalige gids) of ook op eigen houtje regelen met een local (is dan weer 'meer' Jamaicaans en Engelstalig natuurlijk). Moet je zelf weten, in prijs zal het niet veel uitmaken. Je kunt ook nog zelf met een taxi naar Black River gaan en daar met een local het moeras in gaan (is het leukste vind ik zelf).
Als je Black River op eigen houtje gaat doen heb je misschien wat aan deze topic:
Black River Safari.

de Pelican Bar
De Pelican Bar is geweldig, maar moet je op eigen houtje regelen. Arke doet daar niet aan voor zover ik weet en ik weet ook niet of locale touroperators in Negril daar aan doen. Maar, je kunt het eenvoudig zelf regelen. Ritsel een taxi naar Black River (naar Treasure Beach kan ook, is wel een stuk verder). Daar in de hoofdstraat rond de brug over de rivier lopen genoeg aanbieders rond die je over willen varen.
De laatste keer dat ik er was (week of 2 geleden), werd een overtocht me aangeboden voor 20 USD per persoon (v.v.). Heb er verder niet over onderhandeld omdat ik er die dag toch geen gebruik van zou maken, maar wellicht kun je met een beetje babbelen nog wat van de prijs af krijgen.
Have fun!