Auteur Topic: Internet in Jamaica  (gelezen 1311 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Internet in Jamaica
« Gepost op: 28 september 2010 »

Internet in Jamaica

Als bezoeker van Jamaica heb je verschillende mogelijkheden om toegang tot internet te krijgen.

Mobiele telefoon / smartphone / iphone
De meeste onder ons hebben natuurlijk een mobieltje of smartphone bij zich en kunnen hiermee van internet gebruik maken. Let hierbij wel op de eventuele kosten van het dataverbruik, die kunnen in sommige gevallen behoorlijk oplopen! Check je provider hoe het zit met jouw abonnement als het om internetten in het buitenland gaat.

Heb je een BlackBerry:
Het BlackBerry Netwerk werkt prima in Jamaica, dus je kunt naar hartenlust gebruik maken van de BB Messenger en e-mail. Soms heb je in afgelegen gebieden in het binnenland even geen dekking, maar dat duurt meestal niet lang is mijn ervaring.

In hotels
In de hotels is meestal wel internet aanwezig. Door één (of meerdere) PC's met een internet verbinding waarvan je (meestal tegen een kleine betaling) gebruik kunt maken.

Steeds meer accommodaties bieden echter ook WiFi aan zodat je bijvoorbeeld in de lobby met je WiFi smartphone, laptop of netbook draadloos kunt internetten. Dit is niet altijd gratis, meestal wordt er ook voor WiFi een kleine bijdrage gevraagd.

Internetcafé's
Internet café's zijn er ook, meestal in de vorm van een barretje of eetcafeetje die daarnaast ook internet toegang aanbiedt. Al heb ik de indruk dat het aantal internetcafé's rap aan het afnemen is. Een logisch gevolg van de toename van mobiel internet.

Wireless Broadband
Kun je echt niet zonder internet (zoals ondergetekende...), dan kun je, als je een laptop of een netbook hebt, ook een pre-paid broadband USB dongle kopen. Is zeker niet de goedkoopste oplossing, wel een goede.

De dekking is behoorlijk, al zijn er in het binnenland wel gebieden waar (nog) geen dekking is. Stroomstoringen zijn ook geen uitzondering in Jamaica, dus gebeurt het ook wel eens dat het netwerk uitvalt. Maar da's meestal maar van korte duur. Niet over zeuren, je zit tenslotte in Jamaica ;)

Lime (Cable & Wireless) en Claro bieden 3G internet aan. Digicel heeft 4G internet. Een vierde aanbieder, Dekal Wireless noemt het 'Super WiFi' wat naar eigen zeggen overeenkomt met 4G.
Zit je in het binnenland, dan is 3G aan te raden. Langzamer dan 4G, maar de dekking is (voorlopig nog) stukken beter. Een overzichtje van de dekking: Claro 3G Coverage.

Zit je aan de kust, dan is 4G (Digicel of Dekal Wireless) het overwegen waard. Voor een overzichtje van de dekking: Digicel 4G Broadband Coverage en Dekal Wireless coverage. De dekking van beide providers beperkt zich echter wel tot de grotere steden en plaatsen rondom het eiland aan de kust dus voor in het binnenland is deze vorm van wireless internet (nog) minder geschikt.

Ikzelf heb me een Digicel 4G dongle aangeschaft en ik moet zeggen: het werk naar behoren.

Je moet natuurlijk eerst de USB dongle aanschaffen en dat kost je éénmalig 8166 Jamaican Dollar (incl. tax).
De software staat op de dongle en installeert zichzelf, hoef je niets voor te doen. Alleen even opletten als je Windows 7 gebruikt: draai even de Compability Wizard, dan werken de drivers van de dongle net iets beter.

Daarna registreer je een account bij Digicel Broadband. Ook eenmalig en dat kost niets, maar je moet wel een Jamaicaans telefoonnummer opgeven. En telefoonnummer in het buitenland wordt niet ge-accepteerd. Dus, gebruik of het nummer van vrienden in Ja (zoals ik gedaan heb), of schaf je een goedkoop pre-paid kaartje aan. Het telefoonnummer heb je namelijk nodig als je later je pre-paid internet online opwaardeert.

En dan kun je tijd gaan inkopen: één week (7 days unlimited, Ja$1200), twee weken (14 days unlimited ja$2000) of vier weken (30 days unlimited Ja$3000). Opwaarderen gaat net als bij een gewone mobiele telefoon. Je kunt opwaardeerkaarten kopen in de Digicel winkel, in sommige supermarkten of het online regelen met Digicel Online Top Up (Zie topic Digicel Online Top Up). In dat laatste geval heb je een creditcard nodig. En dus dat Jamaicaanse telefoonnummer, want de opwaardeercode wordt je -na acceptatie van je betaling- per SMS toegestuurd.

Als je tegoed op is wordt je account op non-actief gezet. Je kunt je account en dongle bij je volgende bezoek in Jamaica gewoon opnieuw gebruiken.

Meer info over Digicel 4G Broadband: http://www.digicel4gbroadband.com/
Lime 3G wireless internet: http://www.time4lime.com/3G/
Claro 3G wireless internet: http://claro.com.jm/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=105
Dekal wireless internet: http://www.dekalwireless.com/

Je bent in Jamaica in elk geval niet reddeloos verloren als het om internet gaat.

« Laatst bewerkt op: 05 februari 2012 door DutchJam »
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

weks

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Re: Internet in Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2012 »

vraagje:

Ik heb al een dongle voor de laptop maar wil ook kijken naar de mogelijkheid een simkaart te kopen voor mobiel  internet. iemand ervaring? kan dat met een Europese telefoon?

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2012 »

Moet je een simkaart hebben voor die dongle of voor je mobiele telefoon?

Ikzelf heb voor Jamaica een dongle van Digicel (WiMAX USB Modem), maar daar kun je de simkaart niet van vervangen. Die dongle kun je dus alleen in Jamaica gebruiken.
Beetje vreemd is dat wel, ik heb bijvoorbeeld ook een dongle van Vodafone. Daar zit als ik in Nederland ben een Nederlandse Vodafone simkaart in. Zit ik in Spanje, dan verwissel ik de Nederlandse simkaart voor een Spaanse Vodafone simkaart en kan ik daar gewoon verder 'dongelen' met dezelfde dongle. Dat kan met die dongle van Digicel in Jamaica dus niet, althans, niet met die ik heb.

Als jij bij jou dongle van simkaart kunt verwisselen, dan zou je in principe een Jamaicaanse simkaart erin kunnen zetten, er vanuit gaande dat de dongle overweg kan met het Jamaicaanse mobiele 3G netwerk.

Een Jamaicaanse simkaart voor je mobiele telefoon is 'no problem' (als je toestel tri-band is). Lees hiervoor even de topic: Bellen met Vodafone in Jamaica.

Een Droam huren
Aldith Hunkar, ongetwijfeld wel bekend en zwaar, zo niet zeer zwaar verslingerd aan Jamaica, twitterde me vanmiddag nog dit:

@JamaicaForumNL beste oplossing voor internet op #jamaica: een #droam huren via @Attore. beproefd en getest! over het HELE eiland!

Meer info op droam.nl en Facebook.
DutchJam

weks

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2012 »

oke bedankt
moet uitzoeken of mijn iPhone geschikt is dan

de dongle is ook van digicel maar willen we voor de laptop houden
wil eigenlijk gewoon een simkaart in m'n iPhone plaatsen
ik ga even verder lezen
bedankt

weks

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2012 »

droam.nl gecheckt
geven aan niet voor Jamaica te kunnen leveren

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2012 »

droam.nl gecheckt
geven aan niet voor Jamaica te kunnen leveren

Ik zie het... Ik ga ze mailen, wordt vervolgd.

By the way, iPhone is no problem, moet het normaal gesproken doen in Jamaica, ook met Jamaicaanse simkaart.
DutchJam

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2012 »

In nog geen uurtje een antwoord.

Da's al een pluspuntje voor droam.nl.

Supergoedkoop is het niet (kan ook niet anders) maar die 100% werking is interessant, zeker als je het binnenland in gaat. Ik weet dat mijn Digicel dongle het uitstekend doet aan de kust rondom, maar na de eerste heuvel in de binnenland begint het dongletje te sputteren. Soms wel, soms niet, je kent dat wel.

Dus als je veel in het binnenland gaat zitten kan dit een goed alternatief zijn.

Meer info via sales@droam.nl of vraag een offerte voor Jamaica aan (Jamaica en periode selecteren en na de melding "Op dit moment is er geen product beschikbaar voor Jamaica. Je kunt wel een offerte aanvragen." op de knop "Offerte Aanvragen" klikken).

-----Original Message-----
From: "Sales"
Date: Mon, 2 Jan 2012 22:55:30
To: JamaicaForum.nl
Subject: RE: Dekking in Jamaica

Hoi,

We doen Jamaica wel, maar als special omdat we niet altijd voorraad hebben. Het is dus op aanvraag. Wij gebruiken het 3G netwerk van Claro onder een overeenkomst die we net in december hebben afgerond. Je krijgt dan van ons een mifi mee (waarop 5 devices via wifi kunnen worden aangesloten) die het Claro netwerk gebruikt.

Per GB kost dat € 85,- incl. BTW.

Duurder dan een lokale kaart natuurlijk, maar wel 100% werkend en voor je vertrek geregeld. Gelijk uit het vliegtuig, geen roaming kosten.

Ik hoop dat dit voldoende info is!

MVG
-----End Message-----
DutchJam

weks

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2012 »

oke dan heel netjes
bedankt voor de moeite
ga ik bespreken !

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: