Jamaica Mon! > Patois & English
Onderwijs in Jamaica: Engels of Patois?
DutchJam:
Engels of Patois?
De Jamaica Gleaner ging de straat op met de vraag welke taal -Engels of Patois- er als primaire taal in het Jamaicaanse onderwijs gegeven moet worden. Patois is immers slechts een 'gesproken' taal, er bestaat (nog) geen officieel lesmateriaal voor. Toch wordt er 'onder de mensen' meer Patois dan Engels gesproken...
Vox Pop: Language and education
DutchJam:
De Jamaica Gleaner maakt er een poll van op haar Facebook pagina en maakte de uitslag bekend in Leads in Review:
Van de deelnemers koos:
79% voor het Engels,
19% voor Jamaican Creole/Patois/Patwa en
2% voor anders
Zie ook het filmpje in de topic: Leads in Review 21/10: Holness' challenge.
Irene:
Ik zie het eigenlijk zo; Patois is de moederstaal (ook al is het geen officiƫle taal), omdat ze dat vanaf geboorte meekrijgen, ze leren niet anders totdat ze naar school gaan. Daarom vind ik het goed dat ze op school Engels als primaire taal krijgen, zodat ze een stabiele basis hebben voor de toekomst voor bijvoorbeeld een baan in Amerika/Canada, of een studie volgen aan de universiteit. Dat wordt allemaal zoveel moeilijker als je geen/slecht Engels praat. Daarnaast is het ook nog eens zo dat een heleboel kinderen helaas niet de middelen hebben om iedere dag naar school te gaan, waardoor het onderwijs dat ze krijgen gebrekkiger is, en als ze die keren dat ze wel naar school gaan geen Engels leren om zichzelf tegenover 'de wereld' verstaanbaar te maken dan is het zo lastig om dat op een later moment alsnog te doen. School is de toekomst, voor Jamaica en alle andere (3e-wereld)landen.
caribinita:
ben het helemaal met Irene eens! Dus Engels als 1e taal is erg belangrijk! (maar Patois mag blijven bestaan; hoort bij Jamaica, hoewel ik er nog steeds niet helemaal in thuis raak hihi)
Bertientje:
Ik zou het ook erg onlogisch vinden in een land dat zo gericht is op het buitenland, waar een groot deel van de afgestudeerden vertrekt naar USA, Canada en Engeland en waar de krant, het journaal, het parlement etc. allemaal Engels schrijven/spreken. De examens komen zelfs uit Engeland, het hele schoolsysteem is daar nog op gebaseerd. Mijn ervaring is dat de tweetaligheid er zo in zit dat men automatisch omschakelt afhangende van de situatie of de persoon.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie