Auteur Topic: Milk River Bath  (gelezen 1158 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Milk River Bath
« Gepost op: 21 september 2010 »

Milk River Bath

Een stevig ritje vanuit Montego Bay, maar daar draaien we onze hand natuurlijk niet voor om ;)

Milk River Bath is een kuuroord in de zuidwesthoek van Clarendon, een kleine vier kilometer ten zuiden van het dorp Milk River, op haar beurt genoemd naar de rivier die zich daar een weg naar de zee zoekt. Het kuuroord is eigendom van de Jamaicaanse staat en werd geopend in 1794. Milk River Bath bestaat uit 6 openbare baden en een klein hotel met 20 kamers. Er is ook een klein restaurant. Schuin tegenover het gebouw ligt ook nog een zwembad gevuld met hetzelfde mineraalwater, maar dit schijnt niet veel open te zijn.

Om er te komen zul je vanaf de A2 (de weg tussen Mandeville en May Pen) net na de grens tussen de parishes Manchester en Clarendon bij het plaatsje Toll Gate de weg naar Rest / Milk River moeten pakken (B12). Een goddelijke weg, fasten your seatbelts!

Het draait allemaal om de minerale bron die ontspringt aan de voet van een heuvel daar waar de Carpententer's Mountains overgaan in de laagvlakte naar de zuidkust. Het van nature warme water is zeer rijk aan mineralen en is op de koop toe nog radioactief ook. Negen keer meer als het water in de baden van Bath, Engeland en drie keer meer dan het water van Karlvoy Vary in Tsjechië. Het water komt dus echt uit de bron en niet uit de nabijgelegen Milk River, al zou je dat misschien wel denken.

Aan dit mineraalrijke radioactieve water worden geneeskrachtige elementen toegewezen.

Voor mij niet van toepassing, want ik mankeer voor zover ik weet helemaal niets, maar dat een bad in Milk River Bath zeer ontspannend werkt heb ik wel degelijk ondervonden. Het water heeft een zeer aangename temperatuur als je het bad in stapt. Het heeft een aardse, mineralige geur die je ook wel eens in sommige mineraalwaters tegenkomt en het heeft een zoutige smaak (ik moest denken aan het mineraalwater van de Aachener Kaiserbrunnen uit Duitsland, dat heeft een beetje dezelfde aardse tonen en ook een ietwat zoutige smaak).

De samenstelling van het water volgens de mannen aldaar:
  • Magnesium: 0,07%
  • Sulfaat: 0,19%
  • Calcium: 0,06%
  • Chloride: 1,4%
  • Natrium 0,78%
  • Bicarbonaat: 0,00006%
  • Silica: 0,001%
  • Radioactiviteit: 16 nCuries per liter
  • en de rest zal wel gewoon water zijn dan...

De zes openbare baden zijn een soort kleine privé kamers waarin een paar personen tegelijk kunnen plaatsnemen. De kamers zijn betegeld en in een hoekje kun je je omkleden. Het water komt aan de ene kant direct vanuit de bron het bad in en wordt via de andere kant weer afgevoerd naar buiten waar het via een gootje uiteindelijk in de Milk River stroomt.

Een kwartiertje kost 400 Jamaican Dollar per persoon. Langer mag, maar ook weer niet te lang in verband met de (relatief) hoge radioactieve waarden van het water. Ook als je op en top gezond bent is een bad heerlijk. Het werkt enorm relaxerend en je huid krijgt al dobberend een grondige schoonmaakbeurt. De baden zijn voor het publiek open van zeven uur 's ochtends tot negen uur 's avonds.

De bron zou in de 17e eeuw ontdekt zijn door een slaaf die was gestraft door zijn baas en op de plek van de bron voor dood zou zijn achtergelaten. Dankzij het water zou de man na verloop van tijd echter weer volledig herstelt zijn en nadat de slaaf zijn baas had laten zien waar hij zijn geneeskrachtige bron gevonden had, beloofde de baas dat de slaaf nooit meer gestraft zou worden...

Milk River Bath..., de weg er naar toe is bar en boos (met name de laatste stuk vanaf Toll Gate), maar als je van ontspannen badderen houdt en toevallig toch in Jamaica bent, dan moet je het zeker een doen. Het is heerlijk!

Ik deed er vanuit Montego Bay toch wel een dikke drie en 'n half uur uur over (maar dat zal komen omdat je vanaf de noordkust de bergen over moet naar de zuidkust en dat gaat niet zo vlotjes, wel heeeeel erg mooi trouwens), vanuit Negril zal het een kleine drie uur zijn en vanuit Ocho Rios zal het een kleine twee uur zijn.

de B12 tussen Toll Gate en Milk River Bath

Milk River Bath Hotel & Spa

de inkom c.q. wachtruimte

ingangen naar de baden

een bad

hetzelfde bad

een ander bad

en nog een ander bad

afvoer naar de Milk River

is er een andere weg terug? nee dus...

ja, die zijn er ook

DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
Re: Milk River Bath
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2010 »

Ik zei het toch... Wat zul jij lekker ontspannen zijn!

Overigens heb ik er een aantal keer zeker langer dan een kwartier ingezeten (manlief regelde steeds wat met dat mannetje die op je deur klopt als je eruit moet). Niets aan overgehouden hoor haha.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Milk River Bath
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2010 »

Ik wist ook wel dat je gelijk had... echt wel  :P

Wij hebben er ook iets langer in gelegen en daar werd absoluut niet moeilijk over gedaan en ik geef nog steeds geen licht...
Nu was het er wel erg rustig, maar goed.

Net zoals bij alles is 'te' niet goed.

Maar het is zeker niet mijn laatste keer geweest.
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: