Auteur Topic: Falmouth  (gelezen 634 keer)

cariblvr

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Falmouth
« Gepost op: 07 september 2010 »

Ik heb een boekje gevonden dat heet: the rise and fall of Falmouth Jamaica.

Heb het nog niet gelezen, maar het gaat in elk geval over de geschiedenis van het stadje Falmouth.

Ligt aan de noorkust heb ik inmiddels uitgedoktert, niet zo ver van Montego Bay.

Leuk plaatsje? De moeite van het bezoeken waard?

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Falmouth
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2010 »

Falmouth is een klein provinciestadje aan de noordkust in de parish Trelawny, op een minuut of 20 rijden ten westen van Montego Bay.

Vroeger reed je er doorheen, maar sinds de nieuwe weg richting Ocho Rios gereed is geraakt, rij je er met een boog omheen. Je kunt echter vanaf die nieuwe weg nog een stukje van de oude meepikken en zo in Falmouth geraken.

Het is er bedrijvig, maar echt toeristisch is het er geloof ik niet. Je kunt even buiten Falmouth raften op de Martha Brae rivier. Het zou in de nabije toekomst wel wat toeristischer kunnen worden, aan de oostkant van het stadje wordt een fonkelnieuwe cruiseterminal gebouwd. Dat zal wel
volk gaan trekken.

Ik ben er eergisteren nog doorheen gereden, had ik het geweten, dan had ik wat foto's gemaakt.

Maar wie weet, ben nog niet weg hier... :)
« Laatst bewerkt op: 09 september 2010 door DutchJam »
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2010 »

Alsof je het over de duvel hebt:

Vanmorgen meldt de Jamaica Gleaner dat er onduidelijkheid bestaat over de aanstaande 'resort status' van Falmouth. In november 2010 al zou het eerste cruise schip moeten gaan aanmeren aan de nog volop in aanbouw zijnde terminal.

Wat deze 'resort states' precies inhoudt vertelt het artikel niet, maar dat er veel van de nieuwe cruise terminal wordt verwacht is duidelijk. Falmouth zal binnen korte tijd veranderen van een historisch vissersplaatsje in een 'multibillion-dollar port'.

Voorlopig hoogtepunt moet in maart 2011 plaatsvinden als de grootste cruiser ter wereld, de Oasis of the Sea, zal aanmeren in Falmouth. Overigens heeft de Oasis of the Sea weinig meer met varen te maken, maar da's another story ;)

Handig voor Cariblvr: het artikel noemt ook een aantal attracties in en rond Falmouth op voor de bezoekers.

Naast de al eerder genoemde Martha Brae Rafting, biedt (de nabijheid van) het stadje de Outameni Experience (geen idee wat dat is...), Glistening Waters, Good Hope Estate en tours naar/in Cockpit Country.

Persoonlijk ben ik bang dat Falmouth zal veranderen in een soort Ocho Rios. Niet dat ik iets tegen Ochee heb, maar ik bedoel daarmee te zeggen dat de charme van het historische Falmouth ten onder zal gaan aan het (massa) toerisme. Hopelijk wordt de 'gewone' Jamaicaan aldaar er iets wijzer van, dan is het nog ergens goed voor...

Nu ik hier ben, zal ik nog zeker een keer de 'echte' Falmouth sfeer gaan opsnuiven :)
DutchJam

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2010 »

Als beloofd: Foto's van Falmouth.
DutchJam

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2010 »

Om nog even op de bouw van de cruiseterminal in Falmouth terug te komen:

Ik vond onderstaand filmpje op YouTube. Een kritische kijk op het hele cruiseterminal verhaal. Afgezien wat een cruise(bootje) voor schade toebrengt aan het milieu, wordt er ook gekeken naar de aantasting van de kust van Trelawny. Interessant filmpje, met ook nog leuke beelden uit Falmouth zelf.

Bijschrift van de maker:
A short video about the new Falmouth cruise ship development in Jamaica - owned by Royal Caribbean paid for by the heavily indebted government of Jamaica - Historic Falmouth Jamaica TM a new tourist destination will compete with the actual historic town of Falmouth - the development of Falmouth and the jobs promised by the government will not happen and instead existing Falmouth small businesses are being displaced, the environment is being ravaged, and yet again the people of Jamaica have been conned by fake promises

Historic Falmouth (higher resolution version) Small | Large
DutchJam

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2010 »

Falmouth dat is toch ook waar dat glistening wather is??
Daar wil ik nog een keer naar toe.
Is dat te doen met een taxi vanuit ochi??
Ik denk dat dat dan ongeveer anderhalf uur rijden is??
Groetjes Ria

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2010 »

Ria,

Dat klopt, Glistening Waters ligt net even ten oosten van Falmouth.

Vanuit Ochee een klein uurtje met de auto, terug richting Montego Bay rijden. Eerste afslag Falmouth nemen (ter hoogte van het immense reclamebord waar de burgemeester van Falmouth de nieuwe cruiseterminal aankondigt) en je ziet het gelijk rechts al liggen.

Zie ook topic: Glistening Waters.
DutchJam

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2010 »

Je link doet het niet.
Groetjes Ria

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2010 »

Oeps, klein foutje.

Nu wel: Glistening Waters.
DutchJam

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: