Auteur Topic: Jamaicaan baat liever geen winkel uit?  (gelezen 384 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Jamaicaan baat liever geen winkel uit?
« Gepost op: 30 augustus 2010 »

Eigenlijk schoot het onderwerp van deze topic me te binnen naar aanleiding van Ria's topic Kosten boodschappen in Jamaica.

Wat mij namelijk de laatste keer dat ik in Jamaica was nogal opviel was dat (steeds meer) winkeltjes worden uitgebaat door niet-Jamaicanen. Zo trof ik in veel winkeltjes in met name de toeristische plaatsen mensen aan uit landen als bijvoorbeeld Pakistan. Terwijl er massa's Jamaicanen werkloos rondlopen, zijn deze mensen kennelijk wel in staat om wat aan de toerist te verdienen.

Begrijp ik het verkeerd, of laat de Jamaicaan in dit geval zich de kaas van het brood eten?
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Marco

• Full Member
  • Waardering: +1/-10
Re: Jamaicaan baat liever geen winkel uit?
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2010 »

Out of many, one people.
Geen Pakistanen maar Indiers of beter indische Jamaicanen. Meer bizniz minded dan Afrikaanse afstammelingen. En Chinezen, Joden, Schotten, Ieren enz.....

cariblvr

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2010 »

Zijn het geen 'import' Jamaicanen dan?

Ik bedoel daar niets verkeerd mee, maar je ziet dat bv ook in Spanje, waar veel lui uit het midden oosten winkels overnemen en runnen. En ze verblijven natuurlijk gewoon legaal daar, niks mis mee.

Maar ze zijn dus wel 'nieuw' in Spanje, de voorouders zitten gewoon in het midden oosten.

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2010 »

Is een fenomeen dat je overal tegenkomt. Indiers en Chinezen zijn erg commercieel ingesteld en of ik nou in Suriname, Costa Rica, Maleisie of Jamaica was, de winkels/supermarkten worden bijna altijd gerund door deze mensen. Manlief legde net uit dat het voor de "Afro Jamaicanen" ook erg moeilijk is om panden te huren als deze in handen zijn van Indiers en/of Chinezen en zij bezitten meestal de goede locaties (is niet iets van de laatste tijd). Anders dan in bv Suriname leven deze bevolkingsgroepen erg afgezonderd van de rest van de bevolking. Ik moet altijd lachen om de uitdrukking van mijn schoonfamilie over hoe de Indiers in May Pen zich gedragen: "they act like their shit can make pattie"

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: