Auteur Topic: Links rijden in Jamaica  (gelezen 761 keer)

Arno

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Links rijden in Jamaica
« Gepost op: 29 augustus 2010 »

Hallo,

Wij vertrekken eind september voor een weekje naar Negril (Samsara) en willen dan ook voor 1 of 2 dagen een auto huren (tip voor een goed verhuurbedrijf?).
Maar we hebben nog nooit links gereden, dus we zouden graag willen weten of dit moeilijk is en of jullie misscien nog tips hebben voor wat we in de gaten moeten houden. Zijn er mss nog afwijkende verkeersregels waar we rekening mee moeten houden?

Dank je wel!

Arno

Karel

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +1/-0
Re: Links rijden in Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2010 »

Ik vind van mijzelf dat dat redelijk goed kan rijden,al 20jaar schadevrij ;D Maar iedere keer als ik Jamaicanen zie rijden denk ik wel eens''dat dít allemaal goed gaat hiero''?Ik durf het nog steeds niet aan zelf achter het stuur te kruipen,maar de uitdaging ligt er zeker ;D
In en om Negril zijn de wegen vrij redelijk,maar ga je iets verder dan raad ik je aan goed op te letten.Een kuil inrijden is zo gebeurd,dus zorg dat je áltijd een reservewiel,of nog beter 2 bij je hebt.
Denk dat DutchJam of Marco je nog wel meer info kunnen geven omtrent verhuurberdrijven en aanpasssen rijstijl ;)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Links rijden in Jamaica
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2010 »

Ik moet zeggen dat ik in al die jaren weinig problemen heb ondervonden.

Ik heb vele kilometers met een auto afgelegd in Jamaica. Slechts 1 keer een lekke band gehad en 1 keer ging mijn linker voorwiel wat sneller de heuvel af dan de rest van de auto. Maar dat was te wijten aan een technisch mankement van de auto en lag zeker niet aan het rijgedrag van de locals (of van mijzelf).

Zie het maar zo: zit je in Nederland of België met 'vaste hand' achter het stuur, dan kun je in Jamaica best autorijden. Ben je hier al onzeker als je achter het stuur kruipt, dan kun je je in Jamaica wellicht beter laten rijden.

Dat de Jamaicanen (voor onze begrippen) kunnen stunten achter het stuur, daar zit wel wat in. Afstand houden zijn de 2 toverwoordjes, dan kan je weinig gebeuren. Laat ze begaan en maak je niet druk, je hebt vakantie, weet je nog ;)
Ik heb me ooit eens door een inwoner van Kingston laten vertellen dat van alle Jamaicanen die auto rijden de helft dat doet zonder rijbewijs. Of dit waar is weet ik natuurlijk niet en gezien de vele controles die ik daar op de weg daar heb meegemaakt lijkt het me ook een beetje een sterk verhaal, maar er zal wellicht een kern van waarheid in zitten.

Het links rijden is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Zeker als je ter plekke een auto huurt. Dan zit het stuur dus aan de (voor ons) andere kant en dat maakt het links rijden al een stukje makkelijker. Eenvoudig gezegd draait alles gewoon om. Inhalen doe je nu rechts en een rotonde neem je ook 'andersom'. Laat je leiden door het verkeer zelf, dan lukt het best.

De verkeersregels wijken niet veel af van die van ons.
Sommige gewoontes zijn even wennen. Als je bijvoorbeeld wordt ingehaald dan claxoneert men. Niet om je te pesten, maar om je even te laten weten dat er iemand naast je zit. Gebruik je claxon ook als je onoverzichtelijke bochten neemt (in de bergen bv). Zo laat je het tegemoetkomende verkeer weten dat jij eraan komt en zullen ze het inhalen even laten.

Overigens wordt hoffelijkheid in het verkeer zeer gewaardeerd in Jamaica in mijn ervaring.
Laat mensen oversteken als ze dat te kennen geven. Geef een grote vrachtwagen of een bus de ruimte om de bocht te nemen. Waarschuw het tegemoetkomende verkeer als je zojuist een politiecontrole bent gepasseerd ( ;) ). Als de wegen nat zijn, haal dan een fietser of voetgangers in met een lage snelheid, zodat je ze niet nat spettert... Je zult zien dat je gewaardeerd wordt!

Zie ook de topic: Auto rijden in Jamaica voor meer over dit onderwerp.
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: