Auteur Topic: Thermale baden in Bath  (gelezen 902 keer)

yvon

• Full Member
  • Waardering: +0/-2
Thermale baden in Bath
« Gepost op: 26 augustus 2010 »

Hoi,

Ik las in een gidsje over de thermale baden in Bath.
Da lijkt me dus super!
Niet dat ik reuma heb ofzo, maar gewoon, in zo'n heerlijk warm bad. Lekker ontspannen.

Is dat te doen vanuit Negril (want volgens mij ligt Bath zowat aan de andere kant van Jamaica)?

En kun je daar zomaar naar binnen?

X

Marco

• Full Member
  • Waardering: +1/-10
Re: Thermale baden in Bath
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2010 »

Heel ver van Negril.
Er staat een klein oud hotelletje waar weinig geld (3€) een bubbelbad kan nemen. Hastle free.
Buiten bij de rivier zijn de locals nogal ...pushy.
Prachtige omgeving

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2010 »

Als je van dit soort dingen houdt dan kun je ook Milk River Bath in Clarendon proberen. Heeft een hele sterke geneeskrachtige werking en een mooie geschiedenis. Ik ben er meerdere keren geweest en kom er altijd heel ontspannen uit, heerlijk! Er zit een hotel bij en je kunt de prive mini-zwembadjes voor een bepaalde tijd huren, geloof dat het voor hotelgasten gratis is. Een mooie streek ook waar je niet veel toeristen tegenkomt.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2010 »

Bath Fountain is al een dikke 300 jaar oud en dankt zijn naam inderdaad aan de thermale baden. Het bijzondere is dat de baden een mengsel zijn van warm en koud water en daarom heerlijk zijn om in te vertoeven. De mineralen in het water werken heerlijk ontspannend en zijn een verademing voor onder andere mensen met reuma. Maar ook als je niks mankeert is een bad een openbaring.

Het ligt -vanaf Negril gezien- inderdaad helemaal aan de andere kant van Jamaica, niet ver van Morant Point, het meest oostelijke punt van Jamaica. Vanuit Negril is dat niet in 1 dag te doen en moet je op zoek naar een plaats om te overnachten. Maar het is best de moeite waard. In het verleden werd Bath de plek voor de welgestelden uit Groot Brittannië.

Orkaan Gilbert bracht in 1988 heel veel schade toe aan Bath en omgeving, maar de boel is inmiddels redelijk opgeknapt. Als je de moeite wilt nemen om de reis vanuit Negril te maken, dan krijg je daar geen spijt van, het is absoluut een bijzonder stukje Jamaica. Pik dan ook een blik mee (als je er toch bent) van de Bath Botanical Gardens, een fantastische botanische tuin die een mooie collectie oude inheemse bomen bevat. Ook hier heeft Gilbert aardig huisgehouden, maar het herstel is bewonderenswaardig.

Bertien's Milk River Bath is trouwens ook het overwegen waard. Iets minder ver van Negril (in Long Bay aan de zuidkust, tussen Mandeville en May Penn) dan Bath, maar wellicht nog altijd te ver voor een dagtripje, dus kijk naar een plek om te overnachten.

Ook hier heerlijk warm geneeskrachtig water (reuma, eczeem) met een hoge radioactiviteit wat je huid streelt. Naar men zegt het meest radioactieve water in de wereld, je mag er ook maar een beperkte tijd inzitten. Maar je komt er als herboren uit...

Dat water komt trouwens uit een echte bron en niet uit de rivier Milk River zoals de naam doet vermoeden. En als je wil afkoelen, aan de monding van de rivier heb je een heerlijk strandje. Tis maar even dat je weet ;)

Dit soort dingen moet je gewoon doen Yvon, het zijn heerlijke ervaringen in het 'echte' Jamaica!
Vergeet je bikini niet :)
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2010 »

Wij rijden van May Pen in 3 uur naar Negril. Het is een hele mooie route, je rijdt o.a. door Holland Bamboo, erg mooi!

Bij Milk River Bath zit dus een hotel en in May Pen heb je Hotel Versailles, mooi hotel met een goed restaurant en zwembad.

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2010 »

Hoezo radioaktief water?
Waar komt dat dan vandaan?
Ben ik erg benieuwd naar.
Groetjes Ria

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2010 »

Het water komt uit dieper gelegen bronnen.
Hoe die radioactief wordt weet ik ook niet, ben geen geoloog helaas.

Die radioactiviteit is natuurlijk relatief he, het is niet dat als je een bad neemt dat je haar spontaan begint uit te vallen  :P

Naar men zegt is die radioactiviteit van het mineraalwater van Milk River Bath 9 keer groter dan die in Bath in Engeland en 50 keer groter dan die van Vichy in Frankrijk. Je zou ook maar 2 keer 15 minuten per dag in het bad mogen liggen. Het water heeft een constante temperatuur van 33 graden en dat allemaal moet dus zeer heilzaam zijn.
DutchJam

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2010 »

Het is heerlijk! Wij gingen altijd 's avonds en je slaapt er bijzonder goed op :-)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2010 »

Effe Googelen en je komt al snel wat meer te weten  ;)

De radioactiviteit in mineraalwater komt voort uit de opname van radioactieve elementen in de samenstelling van de mineralen.

Je moet het je een beetje zo voorstellen: dat water valt als regen op de bodem en verdwijnt in de grond. Het 'reist' in de loop der tijd door verschillende lagen gesteente (die mineralen bevatten) en neemt zo van alles op. Bovendien is het daar beneden lekker warm, dus dat water warmt ook nog eens op. En kennelijk bevatten sommige mineralen dus ook radioactieve elementen, die een positieve uitwerking hebben op die wezens boven de grond: de mens.

Als je er interesse in hebt, check deze link eens: Radioactiviteit in mineralen.
Het is een vertaling door Google vanuit het Engels, dus neem de spelfouten met een korrel 'mineraal' :)

Ik ben in september en oktober in Ja en heb me voorgenomen een bad te nemen in Milk River. Dus...

Als eind oktober deze website geen licht geeft.... dan is het veilig  ;D
DutchJam

Ria1961

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2010 »

Hahaha we wachten af.
Wat ben jij bevoorrecht dat je lekker naar Jamaica mag.
Heel veel plezier alvast.
Wanneer ga je en waarheen??
Groetjes Ria

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2010 »

No worries, na een keer of 5 in het radioactieve water van Milk River bath gesparteld te hebben zie ik er nog steeds fris en gezond uit, misschien wel juist daardoor haha. Ontspan nu maar lekker in je prive zwembadje straks Dutchjam ;-)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2010 »

Aanstaande zaterdag, Ria.

Montego Bay is onze 'basis', maar we trekken ook naar Port Antonio, Kingston, Mandeville, vrienden aan de zuidkust, Negril, Milk River (he, he, he), enz, enz...
We hebben geen vast plan (hebben we nooit), we zien wel.
Ik heb een auto en 6 weken de tijd, dus dat moet goed komen, toch?

En niet getreurd, jouw beurt komt zeker ook snel weer ;)

Jamaica loopt niet weg (gelukkig)...

En Bertientje: ik ga het zeker proberen, jullie hebben me nieuwsgierig gemaakt. Ben vele malen langs Milk River gereden, maar heb nooit de moeite genomen om er in bad te gaan liggen. Moet er nu maar eens van komen dan  8)
DutchJam

Ria1961

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2010 »

WAt heerlijk en zo snel al.
Ik wens je oprecht heel veel plezier toe.
Geniet er van, maar dat ga je zeker doen zie ik al.
Groetjes Ria

yvon

• Full Member
  • Waardering: +0/-2
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2010 »

Oh, dat lijkt me dus werelds.
Lekker in dat warme water liggen, heerlijk ontspannen. Heb nog nooit zoiets gedaan, nooit verder dan de sauna gekomen, hi, hi.

En misschien kan ik dan beter naar Milk River gaan als dat iets dichterbij is. Hoewel, als ik daar toch kan overnachten... Lijkt me spannend :)

X

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2010 »

Bertientje heeft gelijk.

Het is zalig, kan niet anders zeggen.

Heb wat foto's gemaakt, zie topic: Milk River Bath.

Is de rit meer dan waard!
DutchJam

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: