Auteur Topic: Verschillen Dominicaanse Rep en JA  (gelezen 591 keer)

Annemieke20

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Verschillen Dominicaanse Rep en JA
« Gepost op: 25 september 2011 »

Wat zijn de grootste verschillen?
Vorig jaar zijn we in de DR geweest en ontzettend genoten van alles de pracht van het eiland.
Het klimaat, ondanks dagelijks een buitje  ;)
Ook zijn we met Wimpy ( fijne gids en leuke belg) het binnenland in geweest en daar nog meer moois gezien.
Maar ook de krottenwijk liet hij ons zien, naar onze begrippen zijn ze vreselijk arm. De mensen lijken simpel tevreden, werken niet te veel, leven van weinig. Structueel is het probleem dat de kinderen niet geleerd wordt dat leren en naar school gaan belangrijk is. Dus zullen de problemen na jaren en jaren daar blijven.
Wel is het natuurlijk een ontwikkelingsland, en als ik daar ooit weer terug ga, zal ik heel veel kleren en vooral schoentjes mee nemen, want daar lopen kinderen die geen schoentjes hebben laat staan passende kleren.
Maar hoe is dat in JA?
Hoe leeft daar de locals.
Mogen zij wel het eiland af, hebben ze een paspoort?
Veel vragen maar vind het altijd leuk om het echte leven te zien.
En niet alleen de luxe van het resort.

bedankt vast
Annemieke

Baloulove

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +2/-0
Re: Verschillen Dominicaanse Rep en JA
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2011 »

Ha Annemieke....ik moet even in mn geheugen graven hoe het ook al weer op de DR was, ben er in 2007 geweest. Wat me in het hotel opviel was de hoeveelheid ongemanierde russen, die maar 'raak' doen op hun manier. Ik weet, dat ik me hier enorm aan geirriteerd heb.
Op het strand, daar waar het resort ophoudt, stonden mannen met geweren. Dit had ik op Isla Margarita ook al meegemaakt en hoewel het ongetwijfeld nodig zal zijn, vond ik het geen prettige ervaring en ook geen prettig gezicht. Bij een wandeling langs het strand stuitten we altijd op die mannen en keerden we maar weer terug. De andere kant op was vrij en hoe raar het ook klinkt, ik voelde me daar toch ook weer niet 'echt' veilig.
Wat het land betreft herinner ik me inderdaad grote armoede, met kindertjes op blote voeten al bedelend achter de truc van Wimpie aanrennend. Puppies aangeboden in een bench op de hoek van de straat in de bloedhitte, localen met aapjes, leguanen, papegaaien etc op het strand, waarmee je in ruil voor geld, op de foto kon. Enorm veel zwerfdieren in het hele land, die er erg slecht uitzagen. Hanengevechten.
Persoonlijk zijn dit voor mij van die dingen, waar ik slecht tegen kan. Heb ook nauwelijks gesproken met locale bewoners, had er geen behoefte aan en nu ik dit zo schrijf, had ik ook geen enkele behoefte om me in het land c.q. bewoners te verdiepen. Ik vond ze ook erg opdringerig, maar ja....ze moeten ook overleven!. Ik denk ook niet, dat ik er ooit zal terugkeren. Ik had gewoon helemaal niets met de DR, ook niet qua gevoel, maar dat is puur persoonlijk. Heb me vóór vertrek totaal niet verdiept in het land, alleen wat er te doen was, qua excursies, maar niet v.w.b. cultuur, geschiedenis etc. Misschien was het voor mezelf meer een reis zo van....ach...dan ben ik daar ook weer eens geweest.

Een bezoek aan Jamaica heeft me altijd getrokken, maar dat heeft meer te maken met het verleden, waarbij mn overleden broertje een grote rol speelt, maar dat is wellicht een onderwerp voor een nieuw topic.
Mn vertrek richting JA begon al heel anders. Ik had interesse in alles wat het land te bieden had, qua cultuur, achtergrond, levenswijze, muziek etc, hoewel iedereen me juist had ontraden om naar JA af te reizen, juist vanwege de zogenaamde criminaliteit.
Ik heb JA heel anders ervaren. Hoewel er evengoed veel armoede heerst, lijkt het alsof dat meer verborgen wordt. Ik heb de krottenwijken van Kingston niet bezocht, alleen vanuit de bus geobserveerd, dus ik kan hier niet over oordelen, maar in de heuvels en onderweg zie je ook genoeg woningen, waarvan je denkt....hoe kan men hier wonen? Mensen doen erg hun best om met het weinige, dat ze hebben, de dag weer door te komen met verkoop van fruit, jerk chicken, sieraden, ander handgemaakte voorwerpen. Dit gebeurt lachend, zingend, dansend, zwaaiend en muziek all over the place etc.
Ik vind jamaicanen zeer intrigerende mensen. Ook het land heeft op mij grote indruk gemaakt, het vele groen en alles wat er groeit en bloeit en waar men van leeft, verkoopt en ruilt met elkaar. Tevoren geen enkele notie van gehad, dat JA zoveel te bieden had vanuit de natuur. Wat dat betreft is het een rijk land.
Ik bemerk ook, dat mn interesse ook echt uitgaat naar het land, de bewoners, de taal, de geschiedenis, de muziek, de rasta's etc. Ik wil er alles over weten, heb ook inmiddels van alles besteld (films, boeken etc) om mn kennis te vergroten. Want één ding is voor mij zeker, volgend jaar ga ik zeker terug.

Ik heb geen idee of de localen het eiland niet af 'mogen'. De armere localen, die ik gesproken heb, hebben gewoonweg de mogelijkheden niet om weg te gaan, geen geld om een paspoort te kopen, laat staan een ticket te boeken. Ze dromen er wel van.....om elders eens een kijkje te nemen. Wij tenslotte ook, met dat verschil, dat wij gewoon maar tickets kunnen boeken en kunnen/mogen gaan waar we willen!

Het gevoel, dat JA bij mij heeft opgeroepen is geenszins te vergelijken met de DR. Dat heb ik gezien, daar ben ik klaar mee. Met JA ben ik nog lang niet klaar....heb er nog veel te zien en te oefenen, met name...de zorgen van je afzingen en dansen, stukkie kip tussendoor, banaantje, ananas, Ackee en reggae op de achtergrond etc hahaha.
Ik heb diep respect gekregen voor Jamaica en diens inwoners, dat ik voor mij persoonlijk denk, dat ik hier nog erg veel kan leren, met name....hoe ik nu in het leven sta (hetgeen me niet bevalt) en hoe ik in het leven kan staan (waar ik me wellicht beter bij zal voelen).

Ik kan je helaas geen antwoord geven op de echte diepgang en reeële situaties van beide landen...ik kan alleen mijn persoonlijke ervaring met je delen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 september 2011 door Baloulove »

Annemieke20

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2011 »

Hey baloulove,

Klopt in grote lijnen wat je schrijft,
De beveiliging is idd overal aanwezig en ook nodig.
Het verschil tussen arm en heel rijk is enorm groot, er rijden mega veel hummers en er is ongelovelijk veel armoede.
Maar ja de mentaliteit is dan ook manana manana en zullen ook niet ff de handen uit de mouwen steken het werk op de rietsuiker plantage moeten de mensen uit haiti komen doen
Dus niet veel werken is ook geen geld.
Eiland bekijken het binnenland in dat moet met een gids en die moet ook bewapend zijn. Dit is niet wat je verwacht.
Daarom was ik zo nieuwsgierig of we dit ook in Ja ook kunnen verwachten.
Zijn daar ook kinderen die bv kleertjes kunnen gebruiken of schoolspullen.

Mijn man al jaren fan van reggea wilde vorig jaar al, maar toen door de magere info zeker omdat mijn kids 12 en 9 jaar mee gaan, gekozen voor de DR
Maar op de terug vlucht gevlogen via Ja en wat een vrolijke mensen kwamen er binnen een heel andere sfeer dan de mensen die met ons in stapte in de DR Toen hadden we al direkt zoiets van toch Ja voor de volgende vakantie van de caribbean is reuze goed bevallen.
Vandaar de vragen haha

Maar in het andere topic zag ik dat Bellymus een soort Wimpy moet wezen, en dat het rui ocho ruis het dan gaat worden dit is helemaal top dat ik deze info al vast heb dan weet je gewoon wat je ongeveer kan verwachten.
thanx

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2011 »

HOi Annemieke,
Ik ben ook op de Dr geweest en ook met Wimpy weggeweest.
De meningen zijn verdeeld op het forum over Wimpy maar ik vond het een prachtvent.
Ik hoorde een verhaal van iemand hier in de supermarkt die op de Dr op vakantie was geweest en daar erg ziek geworden was.
Er was een man die ze heen en weer naar het ziekenhuis had gereden zonder er wat voor te willen hebben.Bleek Wimpy te zijn.
Maar ok anders gaan we weer off topic.
De verschillen.
Idd je hebt veel meer contact met de mensen in Jamaica.
Ze zijn veel toegankelijker.
Je kunt in RIu ocho rios makkelijk een wandelingetje maken buiten het resort en ook hier komen mensen naar je toe met een lach en willen graag met je praten.
Op de Dr vond ik het bedreigend hoe sommige mensen naar je keken en durfden we ook niet ver te lopen.
Je ziet idd op elke hoek van de straat bewapende mensen staan en dat is niet prettig en op Jamaica zegt iedereen je gedag of loopt te zingen.
Het arme van de Dr is meer te zien dan in Jamaica.
Ik weet dat er op Jamaica ook veel armoe is maar de mensen dragen het.
De mentaliteit is volgens mij wel hetzelfde.... vandaag werken en als je geld hebt dan kan het werk wel weer even wachten.
We hebben het op beide eilanden ontzettend naar ons zin gehad maar Jamaica is anders.
Leuker , vrolijker , gezelliger, meer gastvrijheid van de mensen.
Ook wij zijn met een wat oudere taxi chauffeur weggeweest en hebben bij hem thuis koffie gedronken, zijn met hem naar de kerkdienst op zondag geweest...... GEWELDIG!!!
Heerlijk om weer terug te gaan en dan wordt het toch weer Jamaica.
Groetjes Ria

Annemieke20

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 01 oktober 2011 »

Bedankt Ria,

Dat vrolijke miste ik idd op de DR (hebben daar maar af en toe stroom dus kunnen ze ook niet zo veel muziek draaien ) en dat hadden de hollanders die instapte in Ja wel. En dat viel gewoon op. haha,
Ik zou idd ook zo weer terug gaan naar de DR voor Wimpy en zijn verhalen. En vooral om veel goederen daar te brengen, op de laatste dag van de vakantie hebben we nog kleren en spullen meegegeven aan Wimpy die het af kwam halen. De indrukken van dat land vergeet ik nooit meer, helaas kunnen we ook niet helpen en moet ik het maar zo laten tot de dag dat we ooit terug gaan, maar veilig gaat het daar niet worden vrees ik.
Maar ook wij vonden Wimpy een prachtvent, en zijn toch blij dat we onze kinderen hebben kunnen laten zien dat het leven ook heel anders kan zijn.
Maar nu gaan we de wens van mijn eigen mannetje vervullen en naar Jamaica, wat me opvalt is dat vele mensen daar ook weer naar terug gaan, en vast niet alleen voor het zonnetje.
Op de vele foto's moet het er idd prachtig zijn en contact met de locals zal ook veel gemakkelijker zijn dan op de DR in het spaans en moet toch wel bekennen dat ik ook graag buiten een resort kom en op de Dr hebben we dat ongeveer 5 min volgehouden daarna heel snel omgedraaid en weer terug naar het resort.
Weer bedankt voor je info.

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: