Auteur Topic: Terug van weggeweest.....  (gelezen 1438 keer)

Sandra

• Full Member
  • Waardering: +4/-0
Re: Terug van weggeweest.....
« Reactie #15 Gepost op: 13 september 2011 »

Wij Europeanen, kunnen daar nog veel leren, want één ding weet ik zeker, met het weinige dat ze hebben, leven ze veel relaxter en beter dan wij. Ondanks onze wasmachines, vaatwassers, drogers, auto's, comfortabele huizen etc. Back to basic!! Yah Man!  :o

amen!

Ik ben het met je eens. Jammer dat er geen tijd is. We reden langs een huis in alle kleuren geschilderd en hebben heel even gestopt om heel snel een foto te maken (overigens nog een slechte foto ook) en de eigenaar kwam aanhollen, maar nee hoor, de bus reed snel weg. Ik had heel graag even een praatje willen maken met die man. Was ook wel een reden voor, je staat daar niet echt veilig langs de weg, maar toch.

En ik had eerlijk gezegd gedacht dat ik er ook uitgepikt zou worden op het vliegveld. Dit ivm mijn dreads, maar dat gebeurde niet. Er werd mij alleen gevraagd of ik een vuurtje had  :-\
« Laatst bewerkt op: 13 september 2011 door Sandra »

Baloulove

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +2/-0
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2011 »

Peter Jam: dat I and I in mn eigen straatje, dat kan ik nog enerzijds begrijpen, maar uiteindelijk zijn ze toch gezwicht, omdat wij ons als groep terug trokken en retour naar hotel wilden. Aan de andere kant denk ik, toeristen brengen geld binnen in JA en ja....héé...als je de ene week deze prijs aanhoudt en de andere week de prijs bijna verdubbeld, dat vinden toeristen niet zo leuk, althans....de nederlanders helemaal niet  :P

Dutch Jam: dat verhaal over de airport vind ik toch een beetje griezelig. Je hoeft maar echt een verkeerde persoon te treffen, die per ongeluk toch ff iets in je koffer laat glijden (omdat jouw gezicht hem/haar niet aanstaat) en je bent toch mooi de pineut. Bewijs maar, dat hij/zij het in je koffer heeft gedaan i.p.v. jijzelf. Er zitten redelijk wat mensen onterecht in de gevangenis wat dat betreft en je hebt geen poot om op te staan. Zie ook het verhaal over die NL toerist, die betrokken was bij het auto-ongeval. Je bent toerist, hebt geld, spreekt niet altijd de taal van overzee, bent niet gewend in JA te rijden, dus....het zal ongetwijfeld aan de toerist liggen, kortom....je trekt altijd aan het kortste eind. Maar....dit gebeurt absoluut niet alleen in JA.

NL zelf kan er ook wat van. Ben ooit naar de Dominicaanse  Republiek geweest en bij terugkomst op Schiphol, mochten alle blanken doorlopen bij de douane. Op alle donkere mensen, incl hun handbagage werd een speurhond losgelaten, werden gefouilleerd en apart gehouden. Handbagage werd extra door de scanner gehaald. Kijk....dat vind ik dus rassen-discriminatie en dat haat ik. Het is ook nog eens misleidend, want de blanken, die naar DR afreizen en daadwerkelijk iets willen binnen smokkelen, kunnen dit dus blijkbaar gewoon doen, want je mag tenslotte gewoon doorlopen bij de douane. Misschien na deze post niet meer!  8)

Laten we wel wezen en bij de realiteit blijven....het is overal wel wat en ook de negatieve ervaringen weerhouden mij er niet van, terug te keren naar JA in 2012.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #17 Gepost op: 15 september 2011 »

@Baloulove:
Ik de prijslijst van de Arke-excursies even onder gebracht in een nieuwe topic, zodat dat andere lezers ze makkelijker kunnen vinden. Zie topic Prijzen excursies Arke vanuit Ocho Rios in het board Wat gaan we zoal doen?. Thanx dat je de moeite hebt genomen om de prijzen te posten!

Ach..., ik maak er nooit zo druk om eigenlijk. Ik ken de douane van Jamaica niet anders. Vooral als je wat langer blijft dat de gebruikelijke 1, 2 of 3 weken worden er vragen gesteld. En meestal niet op een vriendelijke toon. Het zij zo.

Soms lukt het wel eens om het ijs te breken. Ik herinner me een keer dat er ook vragen gesteld werden door een vrouwelijk douanier die het kennelijk vreemd vond dat ik een paar weken langer bleef. Met een gezicht als orkaan Ivan werd ik bestookt met vragen waarvan de laatste was of ik écht van plan was om 6 weken te blijven. Met een liefdevolle grijs op mijn gezicht antwoordde ik 'Yes m'am, but only if it is o.k. with you'. Kennelijk bracht dit onverwacht vriendelijke antwoord haar van haar stuk; ze viel even uit haar rol, toverde een oprechte glimlach op haar gezicht en zei op zo'n typisch Jamaicaans zangerige toon: 'of course it is, welcome back to Jamaica!'. Om daarna onmiddellijk haar orkaan-Ivan-gezicht weer op te zetten. En om dan toch maar dat visumstempel in mijn paspoort te rammen...

Ik denk trouwens niet dat het typisch Jamaicaans is hoor. Laatst pakte ik eens de boot vanuit het zuid-Spaanse Algeciras (vlakbij Gibraltar) naar Ceuta, de Spaanse enclave aan de Marokkaanse kust. En hoewel je dus feitelijk binnen Spanje blijft op dat moment, zijn er toch de nodige grenscontroles, je zit immers op de buitengrens van Europa en de route wordt ook door veel Afrikanen gebruikt. Terug naar het vaste land werd ik drie keer gecontroleerd: twee keer in Ceuta (waarvan één keer met een drugshond die op mijn auto werd losgelaten) en één keer weer  aangekomen op het vaste land. En geloof me, die douaniers waren net zo onvriendelijk als die in Jamaica ;)

Natuurlijk hoor je wel eens verhalen over mensen die er in geluisd worden of onterecht opgepakt worden. Maar hoe groot is de kans nu werkelijk dat het je overkomt?

Het nors zijn hoort bij het douaniersvak denk ik, vroeger waren de douaniers aan de Franse of Duitse grens ook niet vriendelijk. Misschien komt het gewoon doordat we door Schengen grenscontroles 'ontwend' zijn?
« Laatst bewerkt op: 15 september 2011 door DutchJam »
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

PeterJam

• Full Member
  • Waardering: +3/-0
« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2011 »

Tuurlijk Baloulove, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het 'toerist onvriendelijk' is, want dat is ook zo. Maar het is een cultuur en daar verander je niets aan. Het slimste wat je in zo'n geval kan doen is proberen is 'het beste er uit te halen' (wat jullie bij Margaritaville dus ook gedaan hebben), want er tegenin gaan (tegen die 2 prijzen-cultuur bedoel ik dan) levert niks op behalve ergernis.

Voor veel mensen is het onderhandelen over een prijs moeilijk omdat wij dat hier niet gewoon zijn, maar daar (hoe lullig die 2 prijzen-cultuur ook is in onze ogen) is dat niet meer dan normaal. Accepteren en er mee om leren gaan...

Peter

Baloulove

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +2/-0
« Reactie #19 Gepost op: 15 september 2011 »

Yah Man  :D

Astrid2502

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #20 Gepost op: 14 mei 2012 »

heb even de berichten gelezen en schrok er toch wel een beetje van hoe de douane op ja handeld. Vooral dat stukje van die arubaan.. Ik ga binnenkort naar Jamaica met mijn Antiliaanse vriend en hoop toch niet dat ze bij hem ook zijn koffer overhoop gooien puur omdat hij van de antillen komt..pff moet er toch niet aan denken!! Zijn ook verschillende malen op de dominicaanse geweest en daar waren ze ook wel streng en argwanend maar niet zo als dat ik nu lees :(

patricia

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 14 mei 2012 »

Ik vindt werkelijk dat in alle landen waar ik nu geweest bent het douane personeel verschrikkelijk nors.
Maar tot nu toe worden wij er altijd uitgepikt op de terugkomst in Nederland. Altijd die koffers overhoop! mijn vriend is bij terug komst ook zelf erg donker (Indisch maar zo bruin als een negroïde persoon) en hebben echt het idee dat het ook daardoor komt. Laatste keer confronteerde wij tijdens het onderzoeken van de koffers haar hiermee, we werden het toch echt een keertje zat.
Ben beniewd aankomende keer.. Maar we gaan er al vanuit dat onze Koffers weer overhoop gehaald gaan worden... Na het lezen van dit ben ik beniewd waar! Haha

miranda

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #22 Gepost op: 15 mei 2012 »

hou maar rekening mee dat ze je koffer willen nakijken... heb gehoord dat ze dat bijna alle koffers checken de afgelopen tijd. ik heb het zelf een paar jaar geleden mee gemaakt. daarna niet meer...ja de handbagage bij vertrek maar ook hier wordt iedereen gecheckt...en dan maakt niet uit wat je afkomst is...
het is vervelend maar zolang je meewerkt en laat merken dat je niets doet dan gaat het het snelst is mijn ervaring..

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2012 »

Het maakt niet uit waar je heen gaat.
Ik ben van de week teruggekomen vanuit Gran Canaria en ja hoor..... ik kon mitkommen!!! ( vloog vanuit weeze /duitsland) ,
En ik ben blond ... dus verder niet donker ofzo... nou ja een beetje van de zon.
Gewoon laten gaan en geen gekke dingen meenemen dan is er niks aan de hand.
Veel plezier in elk geval....

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: