Auteur Topic: Terug van weggeweest.....  (gelezen 1438 keer)

Baloulove

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +2/-0
Terug van weggeweest.....
« Gepost op: 10 september 2011 »

Hallo allemaal, ik weet niet of dit onderwerp binnen deze topic thuis hoort, zo niet....dan zal het ongetwijfeld verplaatst worden. Gisteren weer terug gekomen uit JA....helaas..... :'( :'(.
Wat een prachtig eiland en vriendelijke bevolking. We verbleven in het Riu Ocho Rios....erg groot hotel waar niets ontbreekt, gelukkig geen hoogseizoen, anders zou het daar erg massaal zijn. Van hieruit excursies gemaakt via Arke, w.o. Nine Miles, Dunns River, Kingston, Blue Mountains, Port Antonio, Blue Lagoon etc. We hebben erg veel gezien en zo een beetje indruk gekregen van JA. Ik zeg 'een beetje', want die excursies zitten dusdanig in elkaar, dat ze allemaal strak gepland zijn, waardoor er geen tijd is om op plaatsen te stoppen, waar ik dat eigenlijk had gewild. Wat me is opgevallen is dat jamaicanen heel dicht bij de natuur staan. De rivier heeft verschillende doeleinden en er groeit van alles wat eetbaar is qua fruit, groenten, kruiden etc. Ik ben verliefd geworden op het eiland (nee.....niet op een jamaicaan!) en ik ga volgend jaar zeker terug, maar dan wil ik het land verkennen via een local, dus Bellymus....hou de taxi maar klaar staan!
Alle negatieve vooroordelen, die mensen hebben over JA, kloppen niet met de werkelijkheid. Ik vind het een zeer bijzonder land en wil terug om het nog beter te leren kennen!  Yah Man 8)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Terug van weggeweest.....
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2011 »

Hey Baloulove,

Welcome back in de Lage Landen!

Wat een heerlijk positieve ervaringen lezen we hier, geweldig! Blij te horen dat Jamaica je zo goed bevallen is en dat ook jij -net als wij- 'ingepakt' bent.

Dit positieve bericht hadden we ff nodig na de -soms zeer kortzichtige- negatieve berichtgeving over Jamaica naar aanleiding van het ongeval van Jo Hochstenbach uit Sittard ;)

Je maakt in elk geval kenbaar dat Jamaica lang zo negatief niet is als men denkt en dat zijn ook onze ervaringen.

Ik lees dat je wat excursies met Arke hebt gedaan en een veel gestelde vraag is wat de kosten van die excursies zijn. Kun je misschien een indruk geven?

En ja, ik zal de post verplaatsen naar een ander board, maar dat komt wel (ik zit nu even op een PDA-tje te meppen)... ;)

Fijn dat je weer veilig thuis bent en nog fijner dat je weer terug wilt!
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Baloulove

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2011 »

Ha Dutchjam, dank voor je reactie. Ik ben zo stom geweest om alle papieren van Arke weg te gooien, maar mn reisgenote heeft ze nog bewaard, dus prijzen van excursies volgen nog. Ik weet wel, dat we samen voor 4 excursies meer dan 800 US dollar betaald heb  >: ( en dan durft de reisleidster in de bus nog te vragen om fooi voor HAAR en de busschauffeur....ik bedoel....oké, als je vraagt...."denk aan de chauffeur"......(die ons weer veilig thuis brengt), maar nee.....het is voor HAAR en de chauffeur, schandelijk vind ik dat. Ze vertelt keer op keer hetzelfde verhaal, omdat je steeds dezelfde hoofdweg moet volgen, dus ik heb 3x het verhaal over het "nudisten-eiland en het enige kasteel op JA etc. " moeten aanhoren om over de rest nog maar te zwijgen (3x de Coconut en Banana song in de bus!). Overigens ga ik een klacht indienen bij Arke over dit soort zaken. Dit alles weerhoudt me er niet van om terug te keren naar JA volgend jaar....voor 3 weken, alleen zal ik mn trips op een andere manier invulling gaan geven, zodat ik 'echt' het land zal leren kennen ipv die doorgewinterde excursies via Arke, die er alleen maar geld uit proberen te halen! Maar ja...voor de 1e keer in JA, spelen nederlanders op zeker, zo is het gewoon. Volgend jaar ga ik dit absoluut anders doen. Prijzen excursies volgen nog!. IK WIL TERUG........... :-[

Dready

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2011 »

@Baloulove
Wie was de reisleidster of was het een gids?
De reisleidster is meestal de Hostess die je op komt pikken op het vliegveld.
De gids wordt ingehuurd, maar ik weet dat die verdiensten van de gids ook erg klein zijn.

Blessings Dready
It is nice too be important, but it is even more important too be nice.

Sandra

• Full Member
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2011 »

Leuk om te horen dat de vakantie goed bevallen is, had niet anders verwacht  ;)

Wat betreft de excursies kan ik je helemaal volgen. Wij vonden het erg prijzig en dan ook jammer dat het niet goed besteed wordt. En dan bedoel ik aan de Jamaicanen zelf. De tripjes zijn leuk, maar laten niet echt Jamaica zien en dat is jammer. Het grootste deel van mijn foto's zijn gemaakt vanuit de bus, rijdend. Geen tijd om te stoppen en al heel geen tijd om af te wijken. Ga naar dat winkeltje en noem mijn naam, dan krijg je goedkoop en veel t-shirts...... maar sssst onderweg er naar toe want als de anderen erachter komen dat ik dat doe.... nou nou. Geloof je het zelf haha. Zeg het dan gewoon dat je afspraken hebt met een bepaalde winkel, dan kan ik zeker nog begrip hebben. Volgende keer ook voor ons niet meer zo georganiseerd maar een local. We zijn met Know Jamaica weggeweest, was ook erg prijzig omdat het alleen maar naar Nine Miles en terug was, maar wel veel leuker omdat het Jamaicanen zijn. Stoppen ergens, nemen locals een stukje mee. En het geld blijft in Jamaica.

bellymus

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2011 »

Hey baloulove
Je taxi staat klaar! Leuke dat je toch een beetje van jamaica heb kunnen zien, ook als het vluchtig was.
Ik geniet nog steeds van elke reisje en ben dagelijks dankbaar voor de zon ,landscap en mensen en dat ik ander mensen kunnen helpen om dit ook te ervaaren is extra.
Ik ben met je mee dat haasten en snel passen echte niet in de tempo en ritme van hier.
Maar toch zijn hier mensen die zo veel mogelijk in een dag snel willen zien,zonder te ruiken,proeven, voelen of echte "meemaken". Voor die mensen zeg ik altijd ga dan mee met de groot bus en je andere 32 medepassagiers even snel langs,  iedereen moet  vakantie vieren precies zoals ze willen.
Het gaat om zo veel mogelijk genieten toch? maar welkom terug.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2011 »

Ik denk dat de vraag van Dready niet onbelangrijk is.

Er is een wezenlijk verschil tussen de host(ess) van de reisorganisatie (b.v. Arke, HI, Jetair, Sunjets, enz...) en de reisleidster van een excursie. In sommige gevallen is de host(ess) van de reisorganisatie ook de reisleidster van een excursie. En als die 'bedelt' voor een fooitje voor zichzelf zou dat te gek voor woorden zijn. Zij of hij wordt immers door de reisorganisatie in Nederland of België betaald en hoewel zij of hij daar niet rijk van wordt mag je aannemen dat het om een fatsoenlijk inkomen gaat.

Maar veel excursies worden 'ingekocht' bij een lokale organisator. Caribic Vacations in Montego Bay is er zo eentje. Die organiseert veel excursies in Jamaica voor de reisorganisaties in Europa (Nederland, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk...). Deze excursies, vaak voorzien van een reisleidster die de taal van de toerist spreekt, worden via de host(ess) van de reisorganisatie aangeboden aan de toerist (al dan niet met een provisie voor de host(ess), maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal). Maar de reisleidster op de excursie is in dienst van het lokale bedrijf en krijgt dus vast niet het inkomen zoals de host(ess) vanuit Europa krijgt. Die vindt het, net als de chauffeur van de bus, helemaal niet erg om een fooitje te krijgen.

Dat de prijzen erg hoog liggen is een veel gehoorde klacht, maar zolang iedereen het blijft betalen zullen ze daar niet veel aan veranderen. Het is jammer dat we geen inzicht hebben van wat de werkelijke kostprijs van de excursies zijn...

Natuurlijk bieden die excursies slechts 'Jamaica in vogelvlucht', maar eerlijk gezegd moet je ook niet anders verwachten. Grofweg zijn er 2 'soorten' vakantie-reizigers naar Jamaica:

De eerste (en verreweg de grootste) groep wil een paar weken lekker verwend worden in een all-in resort met alles erop en eraan, veel luieren in de zon, uitrusten van een jaar hard werken en slechts een 'snufje' van het land oppikken. Hoewel deze groep mensen net zo goed naar de Costa Brava kan gaan en daarmee een stuk goedkoper uit is, lonkt een exotisch land als Jamaica natuurlijk wel, mede lekker gemaakt door de grote reisorganisaties. Goed, voor deze mensen zijn de kant-en-klare excursies zoals we ze inmiddels allemaal kennen ideaal. In een korte tijd zie je toch wat van het land, een paar highlights inclusief. Niks mis mee als je het op deze manier wilt doen, er is niets verkeerds aan een paar weken zorgeloos genieten.

De tweede groep mensen gaat natuurlijk ook voor het exotische klimaat, maar is daarnaast toch avontuurlijker ingesteld. En ja, deze mensen gaan ook wel eens naar het strand, echt wel. Maar de reis draait toch vooral om de cultuur, historie, mensen, natuur, enz, enz. Kortom: deze mensen willen meer en doen ook meer. Voor de meeste hoeft het allemaal geen 5 sterren all-in te zijn, het tegendeel, ze begeven zich liever in het dagelijkse leven van het land. Vind je van jezelf dat je 'in deze tweede categorie' valt, tja, dan is zo'n excursie van de reisorganisatie te oppervlakkig en knap je daar op af. In dit geval kun je beter met een local op stap gaan of Jamaica op eigen gelegenheid gaan ontdekken.

Hoe dan ook, het doet mij in elk geval deugt dat Baloulove ook 'slachtoffer' van Jamaica is geworden, net als wij...  8)
DutchJam

bellymus

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2011 »

HELEMAAL MEE EENS.
Uiteindelijk geleerd om mij aan te passen, maar het was even wennen in het begin.
Het blijft interessant.

Baloulove

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2011 »

Wat een reacties allemaal. Afijn....het was niet de reisleidster die meeging Dready, maar een NL sprekende gids. Ik begrijp dat de inkomens laag liggen in JA en natuurlijk hebben we fooi gegeven voor haar en de buschauffeur, maar nederlanders kennende....snap je waarschijnlijk wel, dat de hele bus zat te mopperen, dat ze erom vroeg. Volgende keer Gouda Belegen Kaas meenemen! We betalen een hoge prijs voor de excursies, daarnaast komen er nog extra kosten bij, want een paar keer zat er geen lunch bij inbegrepen, moet je een dollar betalen voor een kop Blue Mountain koffie (maakt niet uit, gun het die vrouw en rondrennend kind van harte, mocht er tenslotte ook nog gebruik maken van het sanitair) en komt er nog 7 dollar bij om met een bootje langs de Blue Lagoon te varen. Dit doe je natuurlijk, anders sta je alleen op de vlonder te wachten, totdat de rest terugkomt. Arke zou dit kunnen vermelden in de informatie en/of de prijzen alsnog omhoog gooien, zodat alles er verder in zit. Dan weet je waar je aan toe bent.
Sta ik daar op de vlonder CD te luisteren van een local.....die hoopt dat ik hem koop natuurlijk....klonk
erg goed, heb de CD dus gekocht, maar ohhhh.....iedereen stond te roepen, dat ik de bus in moest. De verkoper had natuurlijk geen wisselgeld en alle locals daar moesten in allerijl in actie komen om mij wisselgeld te kunnen geven. Dan zit je een uur op het strand bij de Blue Lagoon gewoon maar te wachten, totdat we de bus weer in mogen voor de lunch. Kijk....en die tijd had ik dan liever beter besteed bij de locals. Nah ja....heb er nog wel inkopen gedaan bij een andere local. Het wonderlijke vond ik daar, dat die local 20 minuten zn koopwaar, in goed vertrouwen, verlaat, om water en eten te gaan halen. Probeer dit in NL en je handeltje is verdwenen, maar daar.....niemand die ook maar in de buurt van de koopwaar kwam.

We worden gedropt bij de Tai Mahal in Ochi, half uurtje winkelen. Half uurtje? Ja hééé....zo snel gaat dat niet.  Zie ik een leuk shirt voor mn pa....helaas niet de goede maat....de verkoopster doet haar best naar iemand te bellen voor een grotere maat en dan moet ik tot schaamte bekennen, dat we daar geen tijd voor hebben, omdat de bus alweer gaat vertrekken. Hups, weg waren we weer. De mensen doen zo hun best daar, maar bij georganiseerde excursies is daar geen tijd voor.

Het verblijf in Riu absoluut niets op aan te merken, maar ik voelde toch een plaatselijke schaamte t.o.v. de verkopers op het strand en de mannen, die een soort van incognito de hele dag in het water hangen om een ketting te verkopen. De zee is tenslotte van iedereen, dus kunnen ze daar verblijven...in de hoop dat....
Een prachtige tocht over de Rio Grande, waarbij een 63-jarige man, zich in de volle zon uit de naad werkt om ons 10 km lang te plezieren, je schaamt je de ogen uit je kop.

Ik besef des te meer, dat wij nederlanders rijke mensen zijn en toch altijd iets vinden om over te klagen. Ik heb uitgebreid gesproken met een inwoner van het Maroon dorp, die als hij de kans had....het land zou verlaten voor een carriëre, maar die kansen hebben ze niet....en wij boeken maar gewoon een vakantie in het Riu! Het is ongelijk verdeeld in de wereld, maar daar zal iedereen het mee eens zijn.

Volgend jaar voor mij op een andere manier Jamaica, ik was altijd Antillen-gek, maar mn keuze is gewijzigd. Jamaica is mijn eiland geworden, dat ik absoluut beter wil leren kennen. Wij Europeanen, kunnen daar nog veel leren, want één ding weet ik zeker, met het weinige dat ze hebben, leven ze veel relaxter en beter dan wij. Ondanks onze wasmachines, vaatwassers, drogers, auto's, comfortabele huizen etc. Back to basic!! Yah Man!  :o

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2011 »

Hi baloulove.
Het is me uit het hart gegrepen dat stukje wat jij schrijft.
Ik heb het exact zo ervaren!!!!
Vooral met dat stukje wat jij schrijft over de schaamte die jij als toerist hebt om te zien dat de locals in het water moeten blijven.
Ik heb nu gehoord dat de security niet meer met de honden daar loopt wat in april nog wel zo was.
Dat was jammer want je kon niet eens met ze praten of er kwam al iemand aan om je te waarschuwen dat je opgepakt werd wanneer je met de jetski een rondje ging varen.( is mij letterlijk zo gezegd en ik heb daar een klacht over ingediend)
Toch gedaan natuurlijk  :), maar o o als ze je zagen was je de klos.
DAt is een van de nare dingen waar ik ook niet zo goed tegen kon.
Ook met de excursies is mijn ervaring precies het zelfde.
HEt zou leuker zijn wanneer ze iets meer ruimte in zouden ruimen.
Daarom is het veel leuker om gewoon met een taxi lekker de boel te verkennen , dan weet je zeker dat je voor je luch moet betalen en kun je de tijd gewoon lekker zelf in delen.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2011 »

Nou dames, het moge duidelijk zijn dat jullie niet tot de categorie 'massatoeristen' behoren...  ;)

Ik stel voor dat we de discussie over het 'schaamte gevoel' voortzetten in de nieuwe Poll:

- [Poll] Moet de (rijke) toerist in Jamaica (of ander derde wereldland) zich schamen tegenover de locals, ja of nee?

Het is namelijk best een interessant onderwerp denk ik...

En ondertussen, ook zeer interessant, mag Baloulove doorgaan met het delen van haar reiservaringen  8)
DutchJam

Baloulove

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2011 »

Nou ja...kijk, ik kan nog wel even doorgaan met wat ervaringen, zowel positief als negatief. Dus nu even wat kleine negatieve ervaringen/irritaties.

De waterschoentjes voor Dunns River bijvoorbeeld. Natuurlijk hoor je van tevoren, dat je ze ergens in een stadje moet kopen, omdat ze daar goedkoper zijn (of huren bij Dunns River, maar ja....paar waterschoentjes zijn nooit weg en die 10 dollar maakt ook niet meer uit!). Dus onderweg richting de Tai Mahal.....vragen wij aan de gids in de bus, kunnen we daar waterschoentjes kopen? Ehh....nou zegt ze......dat zal best wel ergens, ik weet niet waar, moet je maar ff kijken. Ja hallo.....dat kijken/zoeken naar die schoentjes had toen wel ff prioriteit, omdat we aansluitend de watervallen gingen bezoeken. En door dat zoeken, kwam ik tijd tekort in die winkel voor het shirt van mn pa......snappie....1 + 1 = 2. Ik ben nu 1x in Jamaica geweest en kan iedereen precies vertellen, waar die schoentjes te koop zijn. Is het dan zoveel moeite om de toeristen daarover te informeren, want je maakt mij niet wijs, als je daar al 16 jaar woont, dat je dan niet weet in welke winkel die schoentjes verkocht worden. Verloren tijd dus en ik mag toch wel verwachten, voor een reis van 2000 euro, dat iemand mij normaal informeert over waar ik dingen kan kopen of in ieder geval de toeristen een advies hierover geeft.
Al met al, zijn we dus 20 minuten in de winkel geweest om voor iedereen waterschoentjes te passen, andere maten te zoeken en uiteindelijk te kopen (overigens deed het winkelpersoneel ook daar zn uiterste best om voor iedereen het juiste te vinden!).

We zijn 2x in Margaritaville geweest. De 1e avond was het 2500 Jam dollar per persoon, daar zat de taxi in, de entree en onbeperkt drinken. Prima prijs, niets op aan te merken en een gezellige avond gehad met mn eigen beker, buiten het feit, dat alle locals daar ineens in Riu blijken te werken (zeggen ze) en je ze vervolgens nooit meer terug ziet, ook niet in Riu. Jammer, want ik heb echt leuke gesprekken gevoerd, de vraag is nu....wat was waarheid en wat niet??  En waarom wordt daarover gelogen?
De 2e avond lagen de prijzen iets hoger, omdat we de Jamaicaanse identiteit niet hadden (overigens beide avonden was een woensdagavond). Elke zeeschildpad had de 1e avond ook al kunnen zien, dat wij niet afkomstig waren van het eiland. Toen we ons als groep terugtrokken, konden we uiteindelijk na lang onderhandelen, wel voor de andere prijs naar binnen. Ik vraag me dan af waar dit goed voor is. I and I, everybody has the same blood, everyone is equal, maar dat blijkt bij dit soort uitstapjes niet het geval te zijn.

Zo ook op het vliegveld, Een Arubaan wordt eruit gepikt om openlijk en bloot (geen enkele discretie) zn koffer even open te maken, waarbij de douane dreigt, dat er vast iets in zn koffer zit (de onderbroeken vlogen letterlijk over de tafel, hetgeen iedereen kon zien).  En geloof me, ik zit echt niet op andermans onderbroeken te wachten. Nee zegt de Arubaan, je mag alles doorzoeken, maar ik heb niets bij me. De douane reageert, dat hij zeker weet, dat hij cocaine zal aantreffen en waar hij het ticket van betaald heeft, want hij was ook al eens op Curaco geweest. Aruba en echtgenote raken licht geirriteerd, waarop de douane vraagt (dreigt?) of hij misschien nog iets langer wil blijven in JA, want dat kan dan wel geregeld worden. Vervolgens worden na inchecken de paspoorten alsnog ingenomen en daar staat een vrouwelijke douanier dan vervolgens 20 minuten mee onder haar oksels, al lachend.
Persoonlijk kan ik dan niet zo rijmen, waarom dit provocerend gedrag nodig is. Dit soort dingen wekken weerstand op en deze mensen (aruba en consorte) hadden het door deze ene negatieve ervaring helemaal gehad met JA, terwijl ook zij vol lof waren over de bevolking en hun vriendelijkheid, maar nu vervolgens nooit meer terug zullen keren.  Daarbij geeft Arke te kennen, eigenlijk niets voor ze te kunnen betekenen, mochten ze inderdaad meegenomen worden naar een zaaltje ergens achter, want het is niet toegestaan, dat ze dan met je meegaan. Nah....daar sta je dan.

Zo ook met de terugreis....we hadden een uurtje vertraging, maar niemand van Arke die je dan even laat weten, dat om 22.00 uur lokale tijd, alle winkeltjes al dicht zijn. Nee....op JA kan je nog lekker tax-free shoppen voordat je vertrekt!!. Nou forget it....de sigarettenshop was nog open, evenals het rookhol en 1 eettent, die ook om 22.00 uur sloot. Nou hebben wij hollanders altijd wel een koekje en water bij ons, maar als je dat niet hebt en de vertraging duurt nog langer, dan zit je daar dus mooi met zn allen te hangen en tegen dichte winkels aan te kijken. Ik vind het een plicht van Arke om je gasten daarover te informeren.

Dit alles weerhoudt mij er absoluut niet van, om terug te keren naar JA , maar ik vind, dit soort ervaringen, wel erg jammer. Dus ook de wat negatievere ervaringen wil ik hier delen, neemt niet weg, dat het overgrote deel van de vakantie superpositief is hoor en Bellymus gewoon haar taxi warm kan laten draaien tot volgend jaar. Ze zoeken nog verpleegkundigen heb ik me laten vertellen, dus als volgend jaar ook zo goed bevalt en ik NL echt helemaal zat ben, dan vertrek ik misschien nog weleens uit dit burgerlijke vaderland.  :P

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2011 »

Hoi,

Dat van de aparte prijzen voor locals en overigen is overal gangbaar. Natuurparken, watervallen en zelfs hotels hanteren twee tarieven. Het laatste hotel waar we verbleven dit jaar had een fout gemaakt en toen moesten alle tarieven over tafel... bleken wij het 'buitenlander' tarief betaald te hebben. Dit terwijl er geboekt was op naam van mijn man die officieel nog steeds Jamaicaan is. Als we ergens entree moeten betalen dan gaat hij meestal vooruit en koopt de tickets, daarna kom ik (zo wit dat ik bijna licht geef) te voorschijn. Dan lukt het nog wel eens voor het lokale tarief.

PeterJam

• Full Member
  • Waardering: +3/-0
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2011 »

Het klopt wat Bertien zegt, aparte prijzen voor troeristen en locals is zeer gangbaar. En echt niet typisch Jamaicaans hoor. Ik heb dat soort dingen ook elders (Cuba, Vietnam) meegemaakt. Enerzijds is het goed dat de (arme) lokale bewoners een lagere prijs betalen dan de (rijke) toerist zodat de locals ook hun vertier hebben. Anderzijds is het zeer 'toerist onvriendelijk'.

Maar Baloulove, wen er maar aan en leer jezelf aan er niet boos om te worden, want als jij vaker naar Jamaica gaat reizen (doen, doen, doen), ga je dat ook vaker meemaken.

I and I ja, ja, alleen als het in mijn straatje past  ;)

Peter

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 13 september 2011 »

Dat verhaal van de Arubaan met zijn koffer komt mij bekend voor :)

Niet dat ik de man ken maar mij hebben ze ook zo eens te pakken gehad. Dat was in 1998 nog op het 'oude' vliegveld van Montego Bay. Dat wil zeggen, nog voor de ingrijpende verbouwingen die het vliegveld gemaakt hebben zoals het nu is. Toendertijd was het nogal achenebbisj daar, het regende binnen vaak net zo hard als buiten...

Op de terugweg, net voor het boarden moest de douane kennelijk nog wat slachtoffers hebben om even af te zeiken. Of het toeval was of dat mijn ongeschoren koppie hun niet aanstond weet ik niet, maar ik was dus de klos en mocht alles openmaken. De hele inhoud over de balie, maar ik bleef vriendelijk lachen. 'Mij maak je niet gek vriendje' dacht ik. 'Wat je ook doet, ik win het toch van je'. Hij maakte nog net niet de fles Appelton 21 open, maar het scheelde niet veel.

Tweede manneke erbij, nog eens de boel doorlopen, niks vinden natuurlijk. En ik bleef maar vriendelijk lachen en van mijn colaatje drinken. Wilde ze ook nog even aan ruiken. Misschien dachten ze Coca Cola, nietwaar?

Vragen stellen. Rook je? Drink je? Wat heb je hier gedaan in Jamaica? Hoe lang was je hier? Kom je nog terug?

Uiteindelijk was ik de laatste die aan boord ging.

Een van die tweede kwezels ben ik een jaar later weer tegengekomen, weer op het vliegveld. Hij was met andere zaken bezig, maar voor een moment kruisten onze blikken elkaar. Ik kon aan zijn ogen zien dat hij mij herkende en toverde wederom een vriendelijke grijns op mijn bekkie...

Ik heb ook geen idee waarom ze dat soort dingen doen. Misschien om te laten zien dat ze 'streng' zijn en dat ze geen rotzooi dulden. Je kunt het provocerend gedrag noemen en misschien is dat ook zo, maar je kunt er ook om lachen. Laat ze maar in die waan. Als ze het te vaak doen blijven de toeristen vanzelf weg en staan ze op straat...

DutchJam

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: