Nou ja...kijk, ik kan nog wel even doorgaan met wat ervaringen, zowel positief als negatief. Dus nu even wat kleine negatieve ervaringen/irritaties.
De waterschoentjes voor Dunns River bijvoorbeeld. Natuurlijk hoor je van tevoren, dat je ze ergens in een stadje moet kopen, omdat ze daar goedkoper zijn (of huren bij Dunns River, maar ja....paar waterschoentjes zijn nooit weg en die 10 dollar maakt ook niet meer uit!). Dus onderweg richting de Tai Mahal.....vragen wij aan de gids in de bus, kunnen we daar waterschoentjes kopen? Ehh....nou zegt ze......dat zal best wel ergens, ik weet niet waar, moet je maar ff kijken. Ja hallo.....dat kijken/zoeken naar die schoentjes had toen wel ff prioriteit, omdat we aansluitend de watervallen gingen bezoeken. En door dat zoeken, kwam ik tijd tekort in die winkel voor het shirt van mn pa......snappie....1 + 1 = 2. Ik ben nu 1x in Jamaica geweest en kan iedereen precies vertellen, waar die schoentjes te koop zijn. Is het dan zoveel moeite om de toeristen daarover te informeren, want je maakt mij niet wijs, als je daar al 16 jaar woont, dat je dan niet weet in welke winkel die schoentjes verkocht worden. Verloren tijd dus en ik mag toch wel verwachten, voor een reis van 2000 euro, dat iemand mij normaal informeert over waar ik dingen kan kopen of in ieder geval de toeristen een advies hierover geeft.
Al met al, zijn we dus 20 minuten in de winkel geweest om voor iedereen waterschoentjes te passen, andere maten te zoeken en uiteindelijk te kopen (overigens deed het winkelpersoneel ook daar zn uiterste best om voor iedereen het juiste te vinden!).
We zijn 2x in Margaritaville geweest. De 1e avond was het 2500 Jam dollar per persoon, daar zat de taxi in, de entree en onbeperkt drinken. Prima prijs, niets op aan te merken en een gezellige avond gehad met mn eigen beker, buiten het feit, dat alle locals daar ineens in Riu blijken te werken (zeggen ze) en je ze vervolgens nooit meer terug ziet, ook niet in Riu. Jammer, want ik heb echt leuke gesprekken gevoerd, de vraag is nu....wat was waarheid en wat niet?? En waarom wordt daarover gelogen?
De 2e avond lagen de prijzen iets hoger, omdat we de Jamaicaanse identiteit niet hadden (overigens beide avonden was een woensdagavond). Elke zeeschildpad had de 1e avond ook al kunnen zien, dat wij niet afkomstig waren van het eiland. Toen we ons als groep terugtrokken, konden we uiteindelijk na lang onderhandelen, wel voor de andere prijs naar binnen. Ik vraag me dan af waar dit goed voor is. I and I, everybody has the same blood, everyone is equal, maar dat blijkt bij dit soort uitstapjes niet het geval te zijn.
Zo ook op het vliegveld, Een Arubaan wordt eruit gepikt om openlijk en bloot (geen enkele discretie) zn koffer even open te maken, waarbij de douane dreigt, dat er vast iets in zn koffer zit (de onderbroeken vlogen letterlijk over de tafel, hetgeen iedereen kon zien). En geloof me, ik zit echt niet op andermans onderbroeken te wachten. Nee zegt de Arubaan, je mag alles doorzoeken, maar ik heb niets bij me. De douane reageert, dat hij zeker weet, dat hij cocaine zal aantreffen en waar hij het ticket van betaald heeft, want hij was ook al eens op Curaco geweest. Aruba en echtgenote raken licht geirriteerd, waarop de douane vraagt (dreigt?) of hij misschien nog iets langer wil blijven in JA, want dat kan dan wel geregeld worden. Vervolgens worden na inchecken de paspoorten alsnog ingenomen en daar staat een vrouwelijke douanier dan vervolgens 20 minuten mee onder haar oksels, al lachend.
Persoonlijk kan ik dan niet zo rijmen, waarom dit provocerend gedrag nodig is. Dit soort dingen wekken weerstand op en deze mensen (aruba en consorte) hadden het door deze ene negatieve ervaring helemaal gehad met JA, terwijl ook zij vol lof waren over de bevolking en hun vriendelijkheid, maar nu vervolgens nooit meer terug zullen keren. Daarbij geeft Arke te kennen, eigenlijk niets voor ze te kunnen betekenen, mochten ze inderdaad meegenomen worden naar een zaaltje ergens achter, want het is niet toegestaan, dat ze dan met je meegaan. Nah....daar sta je dan.
Zo ook met de terugreis....we hadden een uurtje vertraging, maar niemand van Arke die je dan even laat weten, dat om 22.00 uur lokale tijd, alle winkeltjes al dicht zijn. Nee....op JA kan je nog lekker tax-free shoppen voordat je vertrekt!!. Nou forget it....de sigarettenshop was nog open, evenals het rookhol en 1 eettent, die ook om 22.00 uur sloot. Nou hebben wij hollanders altijd wel een koekje en water bij ons, maar als je dat niet hebt en de vertraging duurt nog langer, dan zit je daar dus mooi met zn allen te hangen en tegen dichte winkels aan te kijken. Ik vind het een plicht van Arke om je gasten daarover te informeren.
Dit alles weerhoudt mij er absoluut niet van, om terug te keren naar JA , maar ik vind, dit soort ervaringen, wel erg jammer. Dus ook de wat negatievere ervaringen wil ik hier delen, neemt niet weg, dat het overgrote deel van de vakantie superpositief is hoor en Bellymus gewoon haar taxi warm kan laten draaien tot volgend jaar. Ze zoeken nog verpleegkundigen heb ik me laten vertellen, dus als volgend jaar ook zo goed bevalt en ik NL echt helemaal zat ben, dan vertrek ik misschien nog weleens uit dit burgerlijke vaderland.