Auteur Topic: Op eigen gelegenheid reizen in Jamaica  (gelezen 886 keer)

Ruud

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Op eigen gelegenheid reizen in Jamaica
« Gepost op: 08 juli 2010 »

Hoe zit het met het reizen op eigen gelegenheid in Jamaica?
Is het safe om het land te ontdekken door met de bus of taxi rond te reizen?
Ruud

Marco

• Full Member
  • Waardering: +1/-10
Re: Op eigen gelegenheid reizen in Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 08 juli 2010 »

Safe met bus enz.
Mijn eerste keer  (27 jaar geleden) campeerde ik in de mensen hun tuin.......

Ruud

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2010 »

Okee, dat ligt dus helemaal in mij straatje...

Ik neem aan dat er niet iets van georganiseerde bus verbindingen zijn (met een dienstregeling enzo) en dat ik dan wel puur afhankelijk ben van de minibusjes zoals ik al op het forum gelezen heb.

Is er een beetje een 'standaardprijs' voor een bepaalde afstand, of ligt dat gewoon aan het humeur van de chauffeur?  8)

Ruus

Fleur

• Newbie
  • *
  • Waardering: +3/-0
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2010 »

Ik vrees dat je inderdaad taxi's of minibusjes moet nemen. Taxi's voor korte afstanden, en minibusjes voor langere afstanden.
De minibusjes hebben "ongeveer" een dienstregeling (bijvb. het eerste busje van Lucea naar Kinston vertrekt rond 4h 's morgens).
Meestal wachten ze tot de bus ongeveer vol zit om te vertrekken, dus kan de vertrektijd soms wat varieren, but who cares?  8)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2010 »

Precies, een dienstregeling is er niet, de busjes vertrekken gewoon als ze vol zijn of als de chauffeur zin heeft...

Ze rijden meestal wel op een vaste route tussen 2 plaatsen. Je bent voor een ritje van een uur hooguit een paar Euro kwijt, stelt voor onze begrippen niets voor. Je vind de busjes in de vertrekplaats meestal op een centrale plaats in het dorp of de stad. Langs de weg hou je ze gewoon aan door je hand op te steken.

Hou er wel rekening mee dat het busje pas vol is als 'ie ook echt vol is. Dus niet zeuren als er een kind op je schoot gezet wordt ofzo, om zo plaats te maken voor een ander. Dat is allemaal bij de prijs inbegrepen.  ;)

En ga onderweg gerust een gesprek aan met een medereiziger, je zult zien dat ze dat best leuk vinden!
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

maskita

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2010 »

Hoihoi,
Het depends waar je heen gaat in het busje. Als je bijv. van de ene kant van het eiland naar de andere kant gaat (Port Maria/Kingston) dan betaal je 350 JM, stap je halverwege uit of vlak bij Kingston dan betaal je hetzelfde. Hoe langer de afstand, hoe goedkoper. Taxi's hebben ook hun route's, ze hebben voor een bepaalde route een vergunning. Je kunt ook een charter nemen, dan brengen ze je overal naar toe waar je maar wilt (one way) is meestal vanaf 3000 JM. Als je in een taxi of busje van de route afwil om bijv. de heuvel niet te hoeven beklimmen naar je verblijf dan nemen ze wel een d-tour als ieder ander het er mee eens is in de bus of taxi.
Het is prima vervoer en altijd en overal wel te vinden, maar 'savonds na tienen wordt het wat moeilijker, dan zijn er beduidend minder busjes en taxi's.
Op lange afstande is het het beste om voor zonsopgang te vertrekken, dan is er veel busverkeer tussen de grotere plaatsen ivm arbeiders die naar hun werk gaan. (sneller de bus vol en meer bussen).
Veel plezier

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2010 »

350 Jamaican Dollar.
Dat is (grofweg) 3,20 Euro.
Klopt dat wel dan, is wel erg weinig voor toch een aardige afstand als ik dat goed zie...

DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Ruud

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2010 »

Ja, dat lijk mij ook wel erg goedkoop ja.

Aan de andere kant, voor onze begrippen is dat misschien goedkoop, maar naar Jamaicaanse maatstaven waarschijnlijk niet.

Al met al is het met die tarieven dus goed rondreizen in Jamaica. En die 'dienstregelingen'... helemaal geweldig, inderdaad Fleur: who cares?

Ruud

maskita

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2010 »

Ja hoor klopt echt wel de prijs. Als je nog vroeger weggaat of een oudere bus neemt ;) is het nog goedkoper. Het zijn die grotere tourbussen die de lange afstanden doen waar iedereen in zit die moet werken of naar de markt gaat. Is heel gezellig en vaak zeer ganimeerde gesprekken onderweg :D

Ruud

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 01 augustus 2010 »

Ongelofelijk.

Wat een prijsverschil in vergelijking met hier. Het zijn natuurlijk geen luxe bussen, maar toch...

Voor die prijzen kun je nog een een busje pakken. En da's weer goed voor de lokale economie.

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: