Jamaica is een land waar andere regels en wetten gelden, dat schijnen veel mensen hier niet te beseffen.
Het is niet de 'betuttelende' maatschappij zoals wij dat hier hebben. Hier is er altijd wel een organisatie of stichting of instelling die je uit de brand kan helpen als je in de problemen zit. Erg leuk allemaal, maar veel mensen hier zijn inmiddels verleerd hoe ze voor zichzelf moeten opkomen.
In Jamaica geldt -naast de wet- het recht van de sterkste. Noem het corrupt en feitelijk is dat ook zo, maar het is nu eenmaal zo. Als je op eigen gelegenheid het land in gaat, moet je dat dus goed beseffen. Als je in moeilijkheden komt, kom je (zeker als toerist) dus gegarandeerd in serieus zwaar weer terecht en zal je weinig of geen hulp van buitenaf mogen verwachten. Je zal keihard voor jezelf moeten opkomen.
Natuurlijk is Nederland weer verontwaardigd en staat ze weer met het wijzende vingertje klaar. Maar het is zeker niet de eerste keer dat er zoiets als dit gebeurt in Jamaica, er zijn tal van Amerikanen die iets soortgelijks hebben meegemaakt. En het is ook niet typisch Jamaicaans, ik meen me een voorval in Cuba te herinneren waarin een Belgische vrouw eveneens betrokken was geraakt bij een verkeersongeval met dodelijke afloop. Ze heeft ook vastgezeten, werd vrijgelaten maar mocht Cuba lange tijd niet uit. De hele kwestie heeft een paar jaar geduurd en uiteindelijk mocht ze dan terug naar België.
Laten we het zo zeggen: je bezoekt een land dat het niet altijd nauw neemt met wetten en regeltjes. En als toerist (zeker zonder 'Jamaica ervaring') heb je een probleem als bij een ongeval betrokken raakt en sta je gewoon zwak, of je nu wel of niet schuldig bent. Corrupt? Zeker, maar je hebt dat te accepteren. Als je daarvoor past, ga je beter naar Valkenburg op vakantie.
Dit betekent natuurlijk niet dat ik niet met Jo en zijn vrouw te doen heb, tegendeel. Ik hoop dat de zaak fatsoenlijk geregeld kan worden en dat beide binnen no-time weer terug in Sittard zijn. En mochten wij hier op het forum daarbij kunnen helpen, dan hoor ik dat graag.
Ik wil alleen maar even aangeven dat Jamaica een iets andere wereld is dan de onze. Dat maakt het zo aantrekkelijk, maar het betekent ook dat je op je passen moet letten.
Ondertussen wordt het verhaal rond het ongeval wel steeds 'mooier' gebracht, getuige dit stuk in het AD:
Droomvakantie verandert in Jamaicaanse horrortrip