Auteur Topic: Nachtmerrie op Jamaica  (gelezen 2072 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Nachtmerrie op Jamaica
« Gepost op: 30 augustus 2011 »

Nachtmerrie op Jamaica

Jo Hochstenbach uit Sittard beleeft angstige weken op Jamaica, zo meldt Dagblad de Limburger. Hij was betrokken bij een dodelijk auto-ongeval, zat dagen in de cel en mag het eiland niet verlaten.

Een nachtmerrie. Zo omschrijft Jo Hochstenbach zijn droomvakantie op Jamaica. Al op dag twee raakte hij met zijn huurauto betrokken bij een auto-ongeval. Sindsdien zit hij vast op het eiland. Eerst vijf dagen in een cel „met acht man, onder wie een moordenaar”, inmiddels in een hotel. „Op drie oktober word ik voorgeleid. Ik mag Jamaica niet verlaten”, vertelt de 42-jarige Hochstenbach die verdacht wordt van het veroorzaken van een dodelijk ongeval. „Mijn vrouw is nog bij me. Ik wil ook dat ze blijft. Alleen zou ik het hier niet uithouden.”...

Lees het hele verhaal op de website van de Limburger: Nachtmerrie op Jamaica
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
Re: Nachtmerrie op Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2011 »

Hier schrik ik toch wel van!!!
Bah... laten we hopen dat het goed afloopt.
Is het ook een forumlid???
Groetjes Ria

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2011 »

Heel erg voor alle betrokkenen. Hopelijk loopt het een beetje goed af straks. Maar het laat wel zien dat je niet onvoorbereid zelf moet gaan rijden in Jamaica (of een ander land waar ze links rijden). Eerst een beetje oefenen met een ervaren chauffeur van daar lijkt me verstandiger. De eerste weken dat mijn man hier reed moest ik bij kruispunten af en toe ook even 'bijsturen'.

bellymus

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2011 »

Dacht in het eerste instantie dat dit Jo was de ging rondrijzen met haar zon.
Maar dit was een meneer,verschrikkelijk, hopend dat alles uiteindelijk goed geregeld is.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2011 »

Tja mensen, wij zien -gelukkig- voornamelijk alleen de positieve kanten van ons geliefde landje. Maar ook dit is Jamaica.

In Jamaica is het een algemeen feit dat in geval van een (verkeers)ongeval waarbij een toerist en een local betrokken zijn er van uit wordt gegaan dat de toerist de fout in is gegaan. Dus of je nu wel of geen schuld aan het ongeval hebt, jij hebt het in eerste instantie gedaan. En dus wordt je behandeld als een schuldige en dat is niet zo zachtzinnig als in Nederland. This is Jamaica tenslotte.

Dat het niet klopt staat natuurlijk als een paal boven water, je bent tenslotte onschuldig totdat het tegendeel is bewezen, maar daar zit men in Jamaica niet zo mee. En uiteindelijk komt het wel uit als je onschuldig bent, maar dat kan een lang gevecht worden is mij ooit verteld.

Elke keer weer als ik de weg op ga in Jamaica zeggen mijn vrienden het weer: wees voorzichtig en zorg dat je niet bij een ongeval betrokken raakt. Ook al heb je dat niet altijd in de eigen hand natuurlijk. Maar het kan een lastige zaak zijn om de plooien weer glad te strijken, zoals in het geval van Jo ook nu weer blijkt.

Ik hoop voor Jo dat het allemaal met een sisser afloopt. Het feit dat de aangereden voetganger het niet overleefd heeft is al erg genoeg.

Ook Spits! heeft het voorval opgemerkt: Nederlander in Jamaicaanse nachtmerrie.

Of hij lid of lezer van het forum is laat ik in het midden, we respecteren immers elkaars privacy, toch?
DutchJam

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2011 »

Dat de berichtgeving over het ongeval en de gevolgen ervan ook reacties uitlokt bij Nederlanders die naar alle waarschijnlijkheid niet eens weten waar Jamaica ligt blijkt wel uit deze oproep:

Ga niet op vakantie in Jamaica

Hoe triest en vooral hoe kortzichtig...
DutchJam

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 01 september 2011 »

Het SBS programma Hart van Nederland had telefonisch contact met de inmiddels op borgtocht vrijgekomen Jo Hochstenbach en maakte het volgende verslag:

Droomvakantie wordt nachtmerrie
DutchJam

Ria1961

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 01 september 2011 »

Bah... HEt kan overal gebeuren maar dat dit nou net in ons Jamaica moet gebeuren!!!!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2011 »

Jamaica is een land waar andere regels en wetten gelden, dat schijnen veel mensen hier niet te beseffen.

Het is niet de 'betuttelende' maatschappij zoals wij dat hier hebben. Hier is er altijd wel een organisatie of stichting of instelling die je uit de brand kan helpen als je in de problemen zit. Erg leuk allemaal, maar veel mensen hier zijn inmiddels verleerd hoe ze voor zichzelf moeten opkomen.

In Jamaica geldt -naast de wet- het recht van de sterkste. Noem het corrupt en feitelijk is dat ook zo, maar het is nu eenmaal zo. Als je op eigen gelegenheid het land in gaat, moet je dat dus goed beseffen. Als je in moeilijkheden komt, kom je (zeker als toerist) dus gegarandeerd in serieus zwaar weer terecht en zal je weinig of geen hulp van buitenaf mogen verwachten. Je zal keihard voor jezelf moeten opkomen.

Natuurlijk is Nederland weer verontwaardigd en staat ze weer met het wijzende vingertje klaar. Maar het is zeker niet de eerste keer dat er zoiets als dit gebeurt in Jamaica, er zijn tal van Amerikanen die iets soortgelijks hebben meegemaakt. En het is ook niet typisch Jamaicaans, ik meen me een voorval in Cuba te herinneren waarin een Belgische vrouw eveneens betrokken was geraakt bij een verkeersongeval met dodelijke afloop. Ze heeft ook vastgezeten, werd vrijgelaten maar mocht Cuba lange tijd niet uit. De hele kwestie heeft een paar jaar geduurd en uiteindelijk mocht ze dan terug naar België.

Laten we het zo zeggen: je bezoekt een land dat het niet altijd nauw neemt met wetten en regeltjes. En als toerist (zeker zonder 'Jamaica ervaring') heb je een probleem als bij een ongeval betrokken raakt en sta je gewoon zwak, of je nu wel of niet schuldig bent. Corrupt? Zeker, maar je hebt dat te accepteren. Als je daarvoor past, ga je beter naar Valkenburg op vakantie.

Dit betekent natuurlijk niet dat ik niet met Jo en zijn vrouw te doen heb, tegendeel. Ik hoop dat de zaak fatsoenlijk geregeld kan worden en dat beide binnen no-time weer terug in Sittard zijn. En mochten wij hier op het forum daarbij kunnen helpen, dan hoor ik dat graag.

Ik wil alleen maar even aangeven dat Jamaica een iets andere wereld is dan de onze. Dat maakt het zo aantrekkelijk, maar het betekent ook dat je op je passen moet letten.

Ondertussen wordt het verhaal rond het ongeval wel steeds 'mooier' gebracht, getuige dit stuk in het AD:  Droomvakantie verandert in Jamaicaanse horrortrip
DutchJam

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2011 »

Ik las het stuk in AD ook en dacht ook he, het verhaal verandert langzamerhand. Dat geeft mij niet zo'n goed gevoel eerlijk gezegd. Het verhaal over die andere chauffeur is ook alweer anders. Er staat nergens dat deze chauffeur niet ook voor de rechtbank moet verschijnen. Hij heeft een verklaring ondertekend maar het kan best dat hij wordt opgeroepen om voor de rechter te verschijnen. De toerist zit nu in een hotel en mag het eiland niet af tot de rechtzaak. Is dat zo'n vreemde gang van zaken? Uiteraard wordt er verschil gemaakt tussen een resident en een toerist, de toerist is namelijk zo het land weer uit.

Maar goed. Dit soort dingen kunnen overal gebeuren en er zijn genoeg landen waar je er nog een stuk slechter vanaf komt. Mijn stiefvader was internationaal vrachtwagenchauffeur en reed op Saoedi Arabie. In de woestijn is hij op een auto gereden die onverlicht was (in het pikdonker) en de twee inzittenden kwamen daarbij om. Hij heeft zes maanden in een vieze cel gezeten met een stuk of 20 anderen. Geen haan die er naar kraaide, geen rechtszaak, Buitenlandse Zaken deed niets, zijn werkgever liet hem gewoon zitten. Pas na aandacht in een tijdschrift werd er wat ondernomen en kon hij naar huis.

bellymus

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2011 »

Ik blijft dit verhaal volgen en merk steeds het veranderen.
Hij is niet "betrokken bij een ongeval" maar is ineens aangereden door een andere auto.
In de eerste instantie screef hij dat hij "van een zijweg de hofdweg opreed en is tegen en andere auto gebotst", dus geen voorrang geven op een doorgaande weg waarbij hij een aanrijding heeft veroorzaakt. Alles wat daarna gebeurd is helemaal triest en onrechtvaardig, maar het lijkt nu alsof hij helemaal niks heeft gedaan. Een ongeval kan ons allemaal overkomen zeker als je links rijd waar je recths gewend bent,maar wees eerlijk. Mij man heeft ooit een inbreker in zijn huis in rotterdam zwaar klappen gegeven en heeft 3 dagen vast gezeten,het recht systeem is niet altijd rechtvaardig in welke land dan ook.

Ria1961

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2011 »

Ja Bellymus dat viel mij ook al op.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal af gaat lopen.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 02 september 2011 »

Ook in thuishaven Sittard is men onder de indruk van de hele gebeurtenis.

Het jongerenventrum waar Jo vrijwilliger is gaat actie ondernemen: Benefiet voor Jo Hochstenbach.
DutchJam

PeterJam

• Full Member
  • Waardering: +3/-0
« Reactie #13 Gepost op: 03 september 2011 »

Verbazend hoe Holland toch weer op zijn pikkie getrapt is over dit zogenaamde onrecht dat een Nederlander wordt aangedaan: Ik denk namelijk dat het heel normaal is dat die jongen vastzit / het land niet uit mag.

Ik weet natuurlijk ook niet meer dan de media ons verteld (en het verhaal wordt idd steeds smakelijker zoals jullie al zeggen), maar als ik uitga van het eerste bericht over het voorval, dan is die Jo dus de fout in gegaan.

Hij wil vanaf een zijweg een hoofdweg opdraaien en geeft daarbij geen voorrang aan een Jamaicaan die op die hoofdweg rijdt. Ongetwijfeld rijdt die Jamaicaan te hard (het zou haast vreemd wezen als dat niet zo was), maar dat doet niets af aan het feit dat de Jamaicaan voorrang heeft.
De Nederlander rijdt tegen de Jamaicaan op, die vervolgens de macht over het stuur kwijt raakt en een voetganger van de weg maait. Die dus komt te overlijden.

ALS het zo gebeurt is, lijkt me de schuldvraag overbodig. Natuurlijk zal Jo het niet met opzet gedaan hebben, maar dat hij de fout in is gegaan blijft overeind. En dus wordt 'ie opgepakt, niets vreemds aan. En dus moet 'ie voor de rechter verschijnen, niets vreemds aan. Dat hij tot die tijd het land niet uit mag lijkt me logisch.

Die Jamaicaan op de voorrangsweg zal ook voor de rechter moeten verschijnen, reken daar maar op. Maar die man woont in Ja en zal niet 'verdwijnen'. En ook al zou hij dat wel doen, dan verandert dat ook niets aan de fout die Jo gemaakt heeft.

Dat verhaal over de ambulance zal ongetwijfeld waar zijn, maar ook dat doet niets af aan de aard van het ongeval.

Als er zoiets in NL gebeurt wordt je toch ook opgepakt? Natuurlijk, in Jamaica heb je geen digitale TV in de bak, maar de ernst van het ongeval blijft gelijk.

Corruptie of niet, ik denk dat er aan het hele geval niets vreemds is en dat de autoriteiten in Jamaica niets misdaan hebben. Dat het 'op zijn Jamaicaans' gaat in Jamaica en niet 'op zijn Nederlands' is toch logisch?

Ik hoop natuurlijk ook dat Jo en zijn vrouw verder ongeschonden uit deze affaire komen. Het ongeval en de gevolgen ervan zijn al een straf op zich en ze dat zullen dat de rest van hun leven bij zich dragen.

Peter

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support
« Reactie #14 Gepost op: 03 september 2011 »

Helemaal met Peter eens. Een dodelijk ongeluk veroorzaken heeft nou eenmaal consequenties. Een neef van mijn man heeft eerder dit jaar in Negril iemand aangereden die als gevolg daarvan is overleden (sprong vanaf zijn fiets ineens de weg op om een krab te ontwijken (!) ) en die rechtszaak loopt nog steeds.

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: