Auteur Topic: Liften in Jamaica  (gelezen 696 keer)

wil

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Liften in Jamaica
« Gepost op: 24 juni 2010 »

Het is voor mij een sport geworden om mij zo goedkoop mogelijk te verplaatsen op vakantie. Meestal met bus of trein, maar vaak ook liftend. Heb dit in een aantal landen in Zuid Amerika gedaan. Ik hoor vaak dat liften risico's met zich mee brengt, maar ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad.

Hoe zit dat op Jamaica? Is liften aan of juist af te raden?

Marco

• Full Member
  • Waardering: +1/-10
Re: Liften in Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2010 »

Liften wordt niet gedaan in Jamaica. Er zal je niemand een gratis rit geven tenzij je hem of haar goed kent.
Er zullen veel auto's stoppen als je je duim uitsteekt maar zodra je zegt dat je een gratis rit zoekt zijn ze weer weg.
Persoonlijk vind ik het geen sport om in arme landen geen geld te willen uitgeven.

wil

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2010 »

Vreemd.
Dan is Jamaica ongeveer het enigste land waar niet aan liften gedaan wordt. Het is toch juist een 'gewoonte' in arme landen dat mensen met een auto zijn arme landgenoten zonder auto zo af en toe eens meeneemt? Kan me niet voorstellen dat dat in Jamaica anders is.

Nou weet ik ook wel dat men mij niet als een arme landgenoot ziet, maar als een rijke westerling. Maar het gaat me niet zozeer om geen geld uit te geven. Dat geld geef ik toch wel uit in het land. Het is meer een 'andere' manier van reizen. Zoveel mogelijk tussen de mensen die er wonen en leven. Da's een gevoel. Heeft niks met geld te maken.

miranda

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2010 »

ook bijna alle jamaicanen maken gebruik van taxi's en ongeveer iedereen die een auto heeft, is dan ook 'taxichauffeur"
Zelfs als je beste vriend een auto heeft en je hem/haar vragen om je ergens heen te brengen, verwachten ze eigenlijk wel dat je betaalt voor de benzine kosten...
Veel lokale taxi's rijden steeds van a naar b en terug en nemen steeds mensen mee tot de auto vol zit ... je betaalt dan een bepaald bedrag afhankelijk van de afstand. dit zijn in onze ogen kleine bedragen...

je hebt ook de toeristentaxi's en daar betaal je veel meer voor. die brengen je dan ook waar je wezen wil en terug.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2010 »

Dat klopt, die minibusjes zijn een prima manier om je je tussen de locals te verplaatsen. Ze rijden meestal een vaste route van A naar B en een ritje kost haast niets (voor onze begrippen dan).

Er bestaat echter geen dienstregeling, ze gaan gewoon rijden als het busje vol zit of als de chauffeur zin heeft. Echte haltes zijn er ook niet. Je gaat gewoon langs de weg staan en steekt je hand op als het busje er aan komt om aan te geven dat je mee wilt. Als er nog plek is, stopt 'ie en anders heb je pech ;)
Soms hangt de bijrijder uit het raam en schreeuwt de naam van de eindbestemming naar de mensen langs de weg, zodat je weet welke route het busje volgt.

Het is wellicht de beste manier om tussen de bewoners van Jamaica door het land te reizen. Want ik denk dat Marco gelijk heeft, 'gratis' liften is in Jamaica niet gebruikelijk en min of meer 'not done'.
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Marco

• Full Member
  • Waardering: +1/-10
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2010 »

Vreemd.
 Kan me niet voorstellen dat dat in Jamaica anders is. Het is meer een 'andere' manier van reizen.
Jamaica IS anders en met geen enkel ander land te vergelijken.
Als je mensen wil ontmoeten reis dan met de minibus. In een Lonely planet of Rough guide staan de routes en eventuele terminals.
Hou er rekening mee dat, als je bagage een zitplaats inneemt, je er ook voor moet betalen.
Cool runnings

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2010 »

Precies!
En juist daarom is Jamaica zo'n bijzonder land.

En het reizen met de minibusjes gaat misschien niet altijd even vlotjes, maar draagt juist daarom bij aan een geweldige ervaring. Doen en je begrijpt wat hier gezegd wordt :)
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

wil

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2010 »

Als je mensen wil ontmoeten reis dan met de minibus. In een Lonely planet of Rough guide staan de routes en eventuele terminals.
Hou er rekening mee dat, als je bagage een zitplaats inneemt, je er ook voor moet betalen.
Cool runnings

Okay, jullie hebben me overtuigd, jullie zijn luid en duidelijk  :) Jamaica IS anders...

Ik ga dus met de minibus rondtoeren. Kan ik daarmee werkelijk tot in elke uithoek van Jamaica komen?
Of moet ik in sommige gevalleg toch toevlucht nemen tot een taxi (wat ook niet erg is hoor)?

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: