Auteur Topic: De Rastafari in Jamaica  (gelezen 3837 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
De Rastafari in Jamaica
« Gepost op: 18 juni 2010 »

Rastafari in Jamaica

Rastafari,  iedereen kent het woord, iedereen weet dat het iets met reggae en Jamaica te maken heeft. En dreadlocks enzo. En vooral met marihuana (ganja). Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen eigenlijk niet goed weten wat de Rastafari-beweging nu eigenlijk precies voorstelt.

Ik ga dat proberen uit te leggen, hetgeen wellicht wat vreemd klinkt uit de mond van een ongelovige, grijze Hollander. Maar toch, een beetje basiskennis van Rastafari kan helpen de Jamaicaan en meer bepaald de Rasta beter te begrijpen. Dus doe ik een gooi en dames en heren forumleden, corrigeer me en vul aan indien nodig ;)

De Rastafari Movement (beweging) komt eigenlijk voort uit onvrede over de samenleving. Uit deze onvrede ontstond een verzet dat later bekend zou worden als Rastafari. De basis van Rastafari zijn oude tradities uit Afrika.

Dreadlocks
De eerste Rasta's zoals wij ze kennen woonden in de dertiger jaren in Kingston. Veel waren het er toen nog niet en ze waren direct herkenbaar aan de dreads, een unieke haardracht die toentertijd zeer opvallend was. Deze haardracht stond synoniem voor rebellie en verzet tegen de gangbare normen in het dagelijks leven.

Een echt vriendelijke gedachte deelden deze eerste Rasta's niet. Ze veroorzaakte veel ophef met (negatieve) uitlatingen over het blanke ras en de superioriteit van het zwarte ras. De wens om zo snel mogelijk naar Afrika terug te keren deed in die tijd menig wenkbrauw fronsen.

Haile Selassie
Degene die hen terug zou brengen naar het Beloofde Land (Zion) was Ras Tafari Makonnen, de achterkleinzoon van de koning van Ethiopië, Saheka Selassie van Shoa. De kroning van Ras Tafari Makonnen tot keizer Haile Selassie van Ethiopië op 2 november 1930 was hèt lang verwachte teken. Ras Tafari Makonnen stamde af van de grote Ethiopische koningen uit het Oude Testament en werd onbetwist de Messias van de ontheemde zwarte bevolking in de wereld. Er was er maar één die hen terug zou brengen naar Zion en dat was deze man.

Haile Selassie

Het was geen rozengeur en maneschijn in het leven van de eerste Rastafari's. Hun uiterlijk en levensstijl werd met afgunst bekeken. Er was veel onbegrip en conflicten met de autoriteiten waren aan de orde van de dag. Vele volgelingen werden opgepakt en veroordeeld vanwege het aanzetten tot revolutionaire praktijken. Het gebruik van ganja werd met argusogen bekeken en vaak ook bestraft.

Cultuur
Anno nu is de Rastafari niet meer te vergelijken met die paar rebellerende dreads van toen. Het is een indrukwekkende cultuur geworden, die wereldwijd aanhangers heeft. Hoewel Jamaica onmiddellijk geassocieerd wordt met Rastafari, wordt het aantal 'echte' Rasta's (mensen die zich actief met Rastafari bezig houden) in Jamaica op slechts een honderdduizend geschat. Niet eens zo heel veel, hoewel er naast de actieve Rasta's er ook heel veel sympathiserende Rasta's rondlopen.

Voor de buitenwereld is het meest herkenbare aan de Rastafaricultuur de reggae muziek, die een belangrijke plaats in de internationale muziekwereld verworven heeft. Gebaseerd op de Rastafari ideologie is de muziek voor iedereen herkenbaar. Mede dankzij Bob Marley is de belangstelling voor de Rastacultuur enorm toegenomen en ontstond er wereldwijd meer begrip voor deze levenswijze. Overigens zijn naast muziek ook dans en poëzie zeer belangrijk in de hedendaagse Rastafaribeleving. Net als bijvoorbeeld eerlijke en gezonde voeding en respect voor elkaar.

Bijbel
Ook voor de Rasta is de bijbel een belangrijk document en neemt de religie een belangrijke plaats in het dagelijks leven in.
Sommige passages uit de bijbel zijn de Rasta's op hun lijf geschreven. Wat dacht je van Leviticus 21:5 - Zij mogen op hun hoofd geen kale plek maken, de rand van hun baard niet afscheren..., waarmee de haardracht van de Rasta meteen duidelijk wordt. Een ander mooi voorbeeld komt uit Spreuken 15:17 - Beter een schotel groente waar liefde is, dan een vetgemeste os met haat erbij, wat verklaard waarom de Rasta overtuigd vegetariër is.

Voor de Rasta is Babylon hèt synoniem voor de blanke, westerse cultuur. Zoals aangekondigd in de Apocalyps zal Babylon uiteindelijk ten onder gaan aan de corruptie en decadentie zoals die in de westerse wereld gebruikelijk is. De Rasta zal echter voortleven in een wereld die overeenkomt met de wereld in het Oude Testament. Deze wereld is een stuk soberder maar ook een stuk zuiverder dan de westerse consumptiemaatschappij. Koffie, alcohol en vlees zijn taboe. Kruiden zijn belangrijk voor het welzijn van de Rasta. Het 'kruid der wijsheid' kennen we allemaal: ganja is niet weg te denken uit het leven van de Rasta (Psalm 104:14 - Hij liet gras groeien voor het vee en kruiden voor de mens. Lijkt me volkomen duidelijk ;)

Dat de bijbel voor de Rasta zo belangrijk is komt voort uit de overtuiging dat de Bijbelse overtuiging niet alleen aan de blanke bevolking toebehoort. De 'blanke visie' op de bijbel was het excuus voor het koloniseren van werelddelen en het opzetten van slavernij. De zwarte bevolking werd daarbij dom gehouden en 'gebrainwasht' dat het onmogelijk een eigen identiteit kon hebben. Afrika was een wereld van ondergeschikt belang en zonder enige vorm van beschaving. Onder het toeziend oog van God en Christus werd slavernij gerechtvaardigd. Je kunt van deze gedachte denken wat je wilt, maar een kern van waarheid zit er toch wel in. Duik voor de grap maar eens in de geschiedenis van de slavernij in de Verenigde Staten...

Marcus Garvey
Het idealiseren van Afrika was ook de basis van de ideeën van Marcus Garvey, die sprak van de 'Afrikaanse verlossing'. Deze burgerrechtenactivist met een indrukwekkende staat van dienst bestempelde Afrika als synoniem voor Ethiopië inclusief de rijke en overvloedige cultuur. Uiteindelijk zouden alle Afrikanen terugkeren naar het Beloofde Land Zion. Garvey werd een symbool voor gerechtigheid en werd postuum benoemd tot National Hero of Jamaica.

Inmiddels is de terugkeer naar het Beloofde Land niet meer het belangrijkste doel in het leven van de Rasta. Na de dood van Haile Selassie en de burgeroorlog die daarop volgde ebde de belangstelling voor de terugkeer naar Afrika wat weg. Ook de honger in Ethiopië maakt een eventuele terugkeer niet echt aantrekkelijk. De 'Movement' richt zich tegenwoordig meer op het leven in Jamaica zelf en dan met name op de positie van de arme zwarte bevolking.

Invloed
Mocht je denken dat de invloed van de Rastafaribeweging niet verder gaat dan een paar -soms indrukwekkende-  dreadlocks, dan zit je er toch goed naast. Natuurlijk, de aanklacht tegen de bestaande maatschappij is nog altijd een belangrijke pijler van de beweging en heeft een grote aantrekkingskracht op de (jonge) arme bevolking in de getto's van de grote steden als Kingston en Spanish Town. Maar het is inmiddels meer dan alleen maar een aanklacht.

De Rasta filesofie is doorgedrongen tot alle lagen van de bevolking, van arm tot rijk. De wetenschap, de kunstwereld, de media, de sportwereld en de politiek, overal in Jamaica kom je dingen tegen die terug te leiden zijn naar de Rastafari. De Rastafari geeft de Jamaicaan kracht en versterkt zijn eigenwaarde. Het is nog altijd de hoop op een beter leven.

Taal
De Rasta spreek min of meer ook een  een eigen taal. De trots komt daarin duidelijk naar voren. Want trots is 'ie zeker, de Rasta. Hij leidt zoveel mogelijk een bestaan dat gebaseerd is op individualiteit, onafhankelijkheid en oorspronkelijkheid. Voor de kapitalistische westerse wereld waar overconsumptie normaal is geworden haalt de Rasta zijn neus op. Dat komt ook in zijn taalgebruik tot uitdrukking.
'We' (wij) wordt 'I and I'. Het 'I' staat hier voor de individualiteit dat voor de Rasta zo belangrijk is. Je zal 'I' in vele woorden terug vinden. 'I-rie Jamaica' ken je ongetwijfeld en het 'I-rie' staat voor 'goed' of 'positief'. 'I-tal' kom je ook vaak tegen en betekent zoiets als 'natuurlijk' of 'vitaal'.

Overigens staat dit taalgebruik los van het 'Patois' dat door heel veel mensen in Jamaica gesproken wordt (ook niet-Rasta's).

Als je kans krijgt, laat een Rasta je eens zijn (of haar) verhaal vertellen. Je hoeft absoluut niet gelovig te zijn om dat gevoel mee te kunnen pikken. Je zult zien dat zijn verhaal rustgevend werkt, ook zonder een blowtje :)
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Rastasista

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +4/-0
Re: De Rastafari in Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2010 »

Hallo DutchJam,
eigenlijk had je het verhaal met Marcus Garvey moeten beginnen. Hij heeft de kroning van een Afrikaanse lijder voorspeld, met de toevoeging dat hij de Messias zou zijn.
Marcus Garvey heeft ook in de jaren 20 (dacht ik) de Black Star Line opgericht. Dat was een organisatie in Amerika die geld inzamelde om schepen te kopen, waarmee alle zwarten terug naar Afrika gebracht zouden worden.
Er zijn ook schepen gekocht maar nooit gevaren. 

Het I&I in de taal heeft verschillende betekenissen. Het wordt gebruikt voor "I" and voor "we" . Het trotse ik is onlosmakelijk verbonden met de zwarte Rasta community. Daarnaast betekend het ook Ik en god.  "I" staat ook voor de romeinse getal 1 "The First" = Haile Selassie.
 Op deze site zijn nog meer interessante taalaanpassingen te vinden: http://www.wikihow.com/Speak-Rastafarian-English

Groetjes
Antje

RasLionheart

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2010 »

Check voor meer info http://www.dutchrasta.nl

Albert

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2010 »

Hallo DutchJam,
eigenlijk had je het verhaal met Marcus Garvey moeten beginnen. Hij heeft de kroning van een Afrikaanse lijder voorspeld, met de toevoeging dat hij de Messias zou zijn.
Marcus Garvey was een spilfiguur in de ontwikkeling van de Rastabeweging in Jamaica.

Maar de hele stroming was allang voor Garvey aan de gang.

Leensen.nl

• Newbie
  • *
  • Waardering: +2/-0
    • Leensen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2011 »

Interessant stuk.
Maar wat me nu eigenlijk nog niet helemaal duidelijk wordt; is Rastafari nu een religie (geloof) of is het een cultuur (way-of-life)?

Sandra

• Full Member
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2011 »

Ik vind het ook zeer interessant. Kan me in veel dingen wel hierin vinden, behalve het geloof in Selassie.
Mij is verteld door Rasta's dat het een way of life is. Lees het ook in het boek wat ik heb. Maar daarnaast geloven ze ook in Selassie, dus ja toch ook een vorm van religie.
Maar Rasta zijn is meer dan geloven in Haile Selassie, dus kom ik toch weer uit op way of life.

Maar naar mijn mening is elke religie een manier van leven, omdat je toch bepaalde 'regels' hebt waar je naar leeft zeg maar.

Dready

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2011 »

Vraag 10 willekeurige "Rasta's" in Jamaica wat voor hun Rastafari betekent en je zult 10 verschillende antwoorden krijgen.
Ieder Rasta beleeft het op zijn/haar manier.
Ook voorwat betreft hun voeding.

Vond het wel een bijzondere ervaring om zoveel verschillende antwoorden te krijgen.

Bless Dready
It is nice too be important, but it is even more important too be nice.

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2011 »

O ja, Marcus Garvey.
Ik ben bij het bord en het geboortehuisje van Marcus Garvey geweest en die man daar wilde zo graag alles vertellen.
Was een beetje boos dat wij bij zijn buurman in zijn huisje gingen kijken, maar ik beloofde hem dat we gelijk daarna naar hem zouden komen luisteren.
Die man was de koning te rijk dat hij zijn verhaal mocht vertellen.
Was een hele leuke ervaring om daar te zijn.
Groetjes Ria

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2011 »

Interessant stuk.
Maar wat me nu eigenlijk nog niet helemaal duidelijk wordt; is Rastafari nu een religie (geloof) of is het een cultuur (way-of-life)?

Ik denk dat het het nog het best kunt omschrijven als: een way of life waarin het geloof een zeer belangrijke rol speelt.
Net als muziek en goede, eerlijke voeding.

En ganja... ;)
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: