Auteur Topic: Zwarte magie in Jamaica: Myal & Obeah  (gelezen 2319 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Zwarte magie in Jamaica: Myal & Obeah
« Gepost op: 10 juni 2010 »

Zwarte magie in Jamaica: Myal & Obeah

Voor veel Jamaicanen zijn religie en spiritualiteit belangrijk in het dagelijks leven. In het spirituele neemt magie een belangrijke plaats in, zo is mij ooit eens verteld door een bush doctor uit Christiana (Manchester). De man sprak mij aan toen ik een lekke band stond te verwisselen aan de kant van de weg.

'It's not your lucky day, my friend' zei hij, met een brede grijs op zijn gezicht. 'Don't worry man, it's just a tyre'.
Je kent dat wel, een breed lachende Jamaicaan. Dan schiet je vanzelf dus ook in de lach. En inderdaad, what the f..., het is maar een band.

Terwijl ik het wiel losmaakte en hij de bouten aanpakte zei hij dat hij een bush doctor was. 'Ah, zo' bedacht ik mij nog. Hij vertelde me dat zwarte magie een geloof in magische krachten is waarmee ziekte kan worden bestreden en onheil kan worden afgewend. Het gaat in de zwarte magie om de goede en de kwade krachten, de Myal en de Obeah.

Myal is een verbastering van het Afrikaanse woord 'Maye'. Deze tovenaar –want dat is de betekenis van Maye- wordt in Jamaica de bush doctor genoemd. Ik stond daar dus, zomaar op een doordeweekse dag ergens langs de weg bij Christiana gewoon even met een tovenaar te babbelen...

Deze man of vrouw heeft doorgaans een geweldige kennis van planten en kruiden en is dan ook in staat om met deze middelen (lees: krachten) vele mensen van hun ziektes te kunnen verlossen.

Gelukkig trof ik dus de Maye (hoewel de band nog altijd lek was) en niet de Obeah.
De Obeahman -of vrouw- doet namelijk het tegenovergestelde en roept de kwade krachten op om anderen ongeluk te brengen of -nog heftiger- de dood in te jagen. Deze voodoo-achtige praktijken zijn al sinds jaar en dag verboden in Jamaica, maar ach, is ganja dat ook niet? Wat niet mag is altijd leuker. Hoewel...

Hoe dan ook, de bush doctor is best een belangrijk man. Ten eerste weet hij een ongelukkige dag van een West-Europese toerist met een lekke band wat op te fleuren met een interessant gesprek. Ten tweede en veel belangrijker is dat de bush doctor in Jamaica, met name in de kleinere gemeenschappen, de eerste is wie om raad gevraagd wordt in geval van een kwaaltje of ziekte. Eerst de bush doctor, naar de 'gewone' dokter kan altijd nog.
Nu de belangstelling voor natuurlijke geneeskrachtige kruiden en planten weer toeneemt (hier, maar ook in Jamaica) wordt de bush doctor ook weer belangrijker.

Zwarte magie is overigens ook de basis voor religieuze stromingen als Kumina en Pocomania -daar kom ik later nog eens op terug.

Ik ben een paar jaar later nog eens terug geweest naar Christiana. Het gesprek is me altijd bij gebleven, maar ik heb 'mijn' Myal nooit meer gezien.

Ik ben zelf niet gelovig en bekijk dit soort dingen doorgaans met een zeer 'nuchtere' blik. Maar toch, het onderwerp intrigeert me en ik heb mezelf een aantal boekjes aangeschaft over deze zaken. Helaas ben ik nog niet echt in de gelegenheid geweest om ze ook te lezen. Maar, wat ik het vat zit...

Ik hoor trouwens graag de ervaringen of weetjes van anderen als die er zijn.

Wordt vervolgd.

Onderstaand nog een interview met een 'Obeah man' ooit uitgezonden door Yard TV Jamaica.

DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: