Auteur Topic: Rondreis Jamaica  (gelezen 1985 keer)

Jo

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Rondreis Jamaica
« Gepost op: 18 augustus 2011 »

Mijn zoon en ik gaan voor 8 dagen naar Jamaica.

Wij hebben daar een rondreis met de auto geboekt waarbij wij gaan van Montego Bay/Runaway Bay - Port Antonia
Port Antonio - Kingston, Kingston - Treasure Beach, Treasure Beach weer naar Montego Bay.
Wij blijven dan nog 3 dagen in Montego Bay.

Onze vraag is, wie heeft er tips voor ons.
Wat moeten we wel doen, maar ook wat moeten we niet gaan doen/zien.

Alle tips zijn welkom want het is onze eerste keer naar Jamaica.

Jo

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Rondreis Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2011 »

Hallo Jo,

Hartelijk welkom op het Jamaica Forum!

Leuk dat jullie Jamaica hebben uitgekozen voor de vakantie, jullie gaan een eigenzinnig maar prachtig land ontdekken.

Aan de route die jullie gaan afleggen zie ik dat je het meest westelijk deel van Jamaica links laat liggen (Negril enzo) en dat jullie je vooral gaan vermaken in de oostelijke helft van het eiland. Niet gek, het is, zeker qua natuur, misschien wel het mooiste deel van het eiland.

Voordat we van alles opnoemen even een vraagje: reizen jullie helemaal op eigen gelegenheid (fly&drive o.i.d.) of is de rondtrip georganiseerd?
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Jo

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2011 »

Hoi Dutchman,

Bedankt voor je reactie.
Wij hebben de hotels al wel geboekt en verder vrijheid om te gaan doen wat we willen.

Wij rijden zelfstandig.

Als je ons informatie kunt geven, graag.

Groetjes Jo

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2011 »

Jo,

Ik zie dat de route voornamelijk langs de kust blijft (behalve als jullie van Treasure Beach verkassen naar Montego Bay). De wegen langs de kust zijn voor het grootste gedeelte prima. In het binnenland moet je rekening houden met matige tot slechte wegen.

Wat bezienswaardigheden (maar er zijn er meer):

Als je interesse in het Bob Marley Mausoleum in Nine Mile en dan is dit vanuit Runaway Bay goed te doen. Van hieruit kun je via Browns Town en Alexandria naar Nine Mile. Ook leuk nabij Runaway bay: Green Grotto Caves, grotten met o.a. een ondergronds meer. Nog voor Runaway Bay en Discovery Bay (als je vanuit de richting Montego Bay komt) ligt langs de A1 Columbus Park. Een klein parkje dat de aankomst van Columbus in Jamaica vertelt.

Als je eens wilt shoppen in een badplaats is Ocho Rios het bezoeken waard. Toeristisch, maar dat kan best leuk zijn op zijn tijd. Een must voor velen: de watervallen van Dunn's River Falls, die je kunt beklimmen. Je komt er langs net voordat je Ocho Rios bereikt. Als je wilt zwemmen met de dolfijntjes kun je naar Dolphin's Cove, eveneens in Ocho Rios. Een mooi stukje natuur tref je in Fern Gully, daar kom je als je de weg van Ocho Rios naar Spanish Town pakt. Net voorbij Ocho Rios: Prospect Plantation waar je een nog werkende plantage kunt bewonderen.

Na Ocho Rios wordt het allemaal minder toeristisch en kom je in een mooi groen stukje Jamaica terecht. Leuke kleine stadjes langs die route zijn Oracabessa (Firefly, het vakantieoptrekje van Sir Noel Coward), Port Maria, Anotto Bay, Buff Bay...
Tussen Buff Bay en Port Antonio liggen nog de Somerset Falls, ook mooi om te bekijken of voor rafting. Port Antonio is een gezellig druk provinciestadje, ik kom er altijd graag. Niet veel toerisme, goede sfeer, leuke winkeltjes, aan de kust in een mooie baai met zicht op de Blue Mountains. Het leven is hier goed. Vanuit Port Antonio zijn the Blue Lagoon en Boston Beach (beste Jerk food van Jamaica naar men zegt) goed te doen. Als je deze weg blijft volgen langs de kust richting Kingston kom je nog langs de Reach Falls, alweer een mooi stukje natuur.

Als je van vuurtorens houdt kun je onderweg naar Kingston een uitstapje maken naar Morant Point Lighthouse op de meest oostelijke punt van Jamaica. Het gebied rondom om vuurtoren is moerasgebied en als je geluk hebt en de vuurtorenwachter heeft een goed bui, dan mag je naar boven en kun je daar genieten van een fenomenaal uitzicht op de Blue Mountains. Je kunt ook via Bath naar Kingston rijden en daar een warm mineraal bad pakken. Verder is Morant Bay ook een leuk stadje op die route.

Kingston heeft natuurlijk ook veel te bieden, in deze topic lees je daar meer over: Een welgemeend hallo. Even scrollen naar de 3e post in deze topic en je krijgt een heel lijstje voorgeschoteld.

Als je van Kingston naar Treasure Beach reist kun o.a. nog een stop maken in Mandeville, een leuke provinciestad, hoog gelegen en relatief koel. Als na Mandeville de weg nabij Spur Tree naar beneden dendert krijg je vanzelf een prachtig uitzicht voorgeschoteld.
Vanuit Treasure Beach kun je naar Lover's Leap, waar je vanaf een enorme hoogte over de Caribische zee kunt kijken en waar ook nog een zeer romantische legende aan vast hangt. Alligator Pond is ook leuk als je van vis houdt en Black River met moeras en crocs ligt ook binnen handbereik. Vanuit Treasure Beach kun je ook met een local naar de Pelican Bar varen, een restaurant op palen op een zandbank in zee waar je (natuurlijk) vis kunt eten.

Op de terugweg naar Montego Bay kun je natuurlijk een omweggetje maken en een bezoekje aan Appleton (rum) brengen. Of nog een stuk langs de kust blijven rijden en in Belmont het graf van Peter Tosh bezoeken. Daarna nog even doorrijden en je kunt bij Ferris Cross de weg door het binnenland naar Montego Bay pakken.

In en om Montego Bay is ook genoeg te beleven, daar lees je hier meer over: Voorstellen vanaf een ander eiland.

En niet vergeten: in Jamaica rijdt men links :)
De do & don'ts van het autorijden in Jamaica lees je in verschillende topics in: Getting around.

Zoals al gezegd, er is veel meer (ook in het binnenland), maar e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van jullie interesses en welke routes jullie gaan rijden.

Kijk eens of jullie hier iets mee kunnen (en stel gerust je vraag als jullie nog iets willen weten)...
DutchJam

Jo

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2011 »

Hallo,

Bedankt voor je reactie, ben nu aan het kijken wat we willen zien en wat ook goed te doen is op een dag.

Kun jij ons zeggen hoelang je er ongeveer over doet om van Montego Bay naar Runaway Bay te rijden? Wij hebben daar niet veel wat we echt willen zien.

Wij zouden namelijk graag naar Nine Mile gaan maar weten niet of we dat de eerste dag kunnen doen of dat het de tweede dag moet worden, op de tweede dag hebben we namelijk al vrij veel dingen die we graag willen zien.

Ik zou eigenlijk wel graag naar een plantage willen en met dolfijnen willen zwemmen, wat kan ik dan het beste doen?

Groet jo

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2011 »

Jo,

Van Montego Bay naar Runaway Bay is ongeveer een klein uurtje rijden, beetje afhankelijk vanwaar je precies in Montego Bay vertrekt (in de spits kan de boel nog al eens vastlopen en dan duurt het even eer je de stad uit bent). De weg van MoBay naar Runaway Bay is prima.

Van Runaway Bay naar Nine Mile is goed te doen, maar neem er je tijd voor, de wegen in het binnenland zijn niet overal goed.

Voor de dolfijnen en de plantage zou je in Ocho Rios kunnen kijken, ligt tenslotte op je route:
Dolfijnen kun je bekijken in Dolphin Cove. Net voorbij Ocho Rios ligt Prospect Plantation, een nog in bedrijf zijnde plantage die je kunt bezoeken.

Voor een historisch Great House kun je ook onderweg van MoBay naar Runaway Bay het Greenwood Great House meepakken (in het dorpje -jawel- Greenwood, op een kwartiertje van MoBay, je komt het vanzelf tegen). Prachtig gelegen en bewaard gebleven Great House met o.a. een grote bibliotheek en koloniale inrichting.
DutchJam

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2011 »

Oeee DutchJam... je vergeet de dunhills watervallen...
Die moet ie toch echt gaan beklimmen toch???
:-)

Dready

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2011 »

Ik geloof niet dat Jo zoveel mist als hij Dunn's River Falls over zou slaan....tenminste als hij het leuk vind om handje in handje de waterval te beklimmen met veelal Amerikaanse toeristen......echt jaren terug.....dan spreek ik over de jaren 90....toen was het nog leuk daar....maar nu (en dat is mijn bescheide mening) vind ik het veel te druk....kuddes mensen die de fall beklimmen....nee dank je.....not I cup off tea........maar goed ieder z'n ding.

Laaste keer dat ik daar was was in 2007...ik ben me toen echt rotgeschrokken....waar waren de mooie flamingo's gebleven die er toen waren....en het natuurlijk schoon van de waterval????
Nee het is me toen echt heel erg tegengevallen.

Blessings Dready

It is nice too be important, but it is even more important too be nice.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2011 »

Oeee DutchJam... je vergeet de dunhills watervallen...
Die moet ie toch echt gaan beklimmen toch???
:-)

Ria, ik had ze eigenlijk niet genoemd omdat Jo specifiek naar dolfijnen en plantages vroeg. Dus waren de Falls eenvoudigweg niet in mij opgekomen.

Maar je hebt natuurlijk gelijk: Jo, als je toch in Ocho Rios bent, neem dan ook een kijkje bij Dunn's River Falls, al jaren Jamaica's Number 1 attractie.

Persoonlijk ben ik het met Dready eens, het is er de laatste jaren zwaar overbevolkt en dan doet de Falls geen goed. Bovendien heb ik sowieso nooit de lol ingezien van het hand-in-hand beklimmen van watervallen, niet in Ochee, niet elders in Jamaica. Maar dat is slechts een puur persoonlijke visie. Ieder zijn meug, nietwaar? Je moet het in elk geval een keer gezien hebben.

Feit is dat de het beklimmen van de watervallen van Dunn's River Falls voor veel mensen een happening is, dus ga er zeker kijken. En doen als het je (jullie) wat lijkt. Zie je het niet zitten om te klimmen, probeer dan de toeristen even weg te denken en dan zie je een prachtig stukje natuur. Want mooi zijn ze zeker. En nog bijzonder ook, daar de watervallen als een van de weinige in de wereld direct (onder de weg door) in zee uitmonden.

Nog wat handige links:
- Dunn's River Falls
- Prospect Plantation Ocho Rios
- Dolphin Cove Jamaica
DutchJam

joh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2011 »

Hallo,

Bedankt voor alle reactie's.

We hebben een planning gemaakt en hoor graag van jullie of dit teveel is.

Dag 1: We beginnen dus in Montego Bay waar wij s'morgens de auto krijgen, daarna willen wij naar     Greenwood, Nine Mile via St.Ann's Bay (daar in de buurt is een beeld van Marcus Garvey) naar Runnaway Bay.
Dag 2: Runaway Bay, toch naar de Dunn's River Falls en misschien Dolphin Cove dan naar port Antonio.
Dag 3: Port Antonio, Rio Grande Rafting en als we nog tijd hebben via de Blue Lagoon naar Kingston.
Dag 4: Kingston, Het Bob Marley museum en Devon house. dan door naar treasure Beach.
Dag 5: Treasure Beach en dan naar de Black River hierna naar onze eind bestemming Montego Bay waar  we  nog 2 dagen zijn.
Er zijn nog veel meer dingen die we graag zouden willen doen en zien maar dit is onze voorlopige selectie.

Kan dit in de paar dagen die we maar hebben of kunnen wij bv ergens beter een andere route nemen.

groetjes
Jo

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2011 »

Jo,

Dat is een lekker vol schema, jullie gaan je niet vervelen ;)

Paar opmerkingen (doe ermee wat je wilt...):

Jullie gaan veel in de auto zitten. De weg aan de noordkust tot aan Port Antonio is goed, daarna worden de wegen matig tot soms gewoon slecht. Dat geldt ook voor de wegen aan de zuidkust (m.u.v. in de directe omgeving van Kingston waar je een stukje highway (tol) kunt pakken) en in het binnenland. Hou er dus rekening mee dat het verplaatsen daar langer duurt dan aan de noordkust om de doodeenvoudige reden dat je op die slechte wegen langzamer moet rijden. Je zou niet de eerste zijn die zijn ophanging naar de ..... helpt ;) Voorzichtigheid geboden dus.

Met regen zijn de slechte wegen nog moeilijker te berijden omdat de gaten door het vele water op de weg onzichtbaar worden. Ook dan gaat je rit van die dag wat langer duren.

Hou er ook rekening mee dat het in Jamaica al om ca. 18.00 uur donker is en dat er nauwelijks schemering is (je zit een stuk dichter bij de evenaar, dus een lange periode van schemering tussen dag en nacht zoals bij ons is er niet). Op de meeste wegen is donker ook donker en dat maakt het rijden er niet makkelijker op. Gaten en slechte stukken (en koeien en geiten en kippen en overstekende Jamaicanen en...) vallen minder op op de toch al vaak kronkelende wegen en ook de Jamaicaan (die daar natuurlijk wel goed de weg kent) pas zijn snelheid niet echt aan, of jij er nu wel rijdt of niet. Het rijden in het donker in Jamaica is buiten de stad dus best zwaar. Als je daar geen problemen mee hebt, prima, maar wees alert en voorzichtig. Lijkt het je niet echt tof, dan moet je dus uiterlijk rond 18.00 uur op je volgende overnachtingsplaats zijn, wat de dag wel iets inkort.

Wat je planning betreft:
Dag 1 zou ik St. Ann's Bay en Marcus Garvey vergeten. Runaway Bay (jullie overnachtingsplaats neem ik aan) ligt vanuit Montego Bay nog een stukje vóór St. Ann's Bay. Doe dag 1 Greenwood, schiet bij Runaway Bay het binnenland in naar Nine Mile (via Browns Town) voor het Bob Marley Mausoleum en keer na afloop via dezelfde weg terug naar Runaway Bay. Dan heb je de dag al aardig vol gekregen denk ik en kun je in Runaway Bay lekker aan de Red Stripe.
Dag 2 ga je vanuit Runaway Bay naar Ocho Rios voor Dunn's River Falls en eventueel Dolphin Cove. Onderweg maak je dan een tussenstop bij St. Ann's Bay (want daar kom je dan toch langs) voor het beeld van Garvey. Daar heb je echt geen uur voor nodig. Hou er met je bezigheden in Ocho Rios rekening mee dat het vanaf Ochee nog wel zo'n goeie 2 uur rijden is naar Port Antonio (langs een soms verbluffend mooie kustroute - bij daglicht).
Dag 3 is ook een stevige rit, neem er je tijd voor, maar ook dat is wel een hele mooie rit. Voor de Rio Grande moet je vanuit Port Antonio eerst weer een klein stukje terug richting Ocho Rios, maar dat is niet ver. Dan ga je weer terug naar Port Antonio en verder langs de oostkust. Een (al dan niet korte) stop bij de Blue Lagoon moet te doen zijn, je komt er vanzelf langs.
Dag 4 in Kingston is makkelijk, Devon House en het Bob Marley museum liggen niet ver van elkaar. Voor de rit naar Treasure Beach ben je wel een paar uur kwijt, de wegen zijn soms niet best die kant op. Als je tijd over hebt in Treasure Beach probeer een bootje te ristelen (er zijn er genoeg die het aanbieden, wel ff onderhandelen over de prijs) en laat je naar de Pelican Bar varen. Lekker vis eten in een restaurant op houten palen midden op een zandbank in zee!
Dag 5: Ik neem aan dat je naar Black River gaat voor de Black River Safari, die duurt ongeveer 1.5 uur. Treasure Beach naar Black River zal een klein uurtje zijn, misschien zelfs minder. Lang geleden dat ik daar gereden heb. Vanaf Black River naar Montego Bay ben je al gauw 2.5 uur kwijt.

In welke hotels logeren jullie als ik vragen mag?
DutchJam

Jo

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2011 »

Hallo,

Fijn dat je zo snel reageerd, want het gaat nu ineens snel wij gaan 22 sept weg.

Ik ben echt heel blij met je tips want ben wel op verschillend plekken geweest maar nog nooit deze kant op.

Niet van alle hotels weet ik de namen maar in elk geval: 1e nacht Royal Decameron Montego beach,
2e nacht waarschijnlijk Runaway Bay  Haert of Crainridge resort  3e nacht Bay View Villa's Drapers  in port antonio. 4e Four Seasons Kingston 5e sunset resort of Treasure Beach Resort. De laatste nachten zijn wij in Secret Wild  Orchid in Montego Bay.

Ben benieuwd of jij ze kent.

Gr. Jo

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2011 »

Ja Jo, 22 september dat schiet al lekker op!

En 'onze' Ria1961 is hartstikke blij met jullie, want jullie gaan naar Dunn's River  :D

Een aantal van de hotels die je noemt ken ik uit eigen ervaring, de rest alleen van naam.

Decameron Montego Beach is een prima all-in resort aan het begin van de Hip Strip in Montego Bay, op 5 minuten van het vliegveld (waar je geen last van hebt). Het is niet massaal, daar het voor een all-in vrij klein is (ca. 100 kamers), ik kom er altijd graag. Eigenlijk is er niets op aan te merken.

Bay View Villa's in Port Antonio is eenvoudig, maar leuk. Het zijn meer een soort appartementjes in een grote groene tuin in de heuvels, de mensen zijn zeer vriendelijk en het is er heerlijk rustig.

Treasure Beach Hotel ligt aan het strand. Niet verkeerd, biedt waar voor haar 3 sterren. Lang geleden dat ik daar geweest ben, maar vooral de landelijke inrichting is mij bijgebleven. En het zicht op zee ;)

De overige die je noemt ken ik alleen van naam, maar voor zover ik kan zien zit er geen 'rotte appel' tussen. De meeste hotels zijn 3 sterren en dan zit je gewoon prima, goede middenklasse hotels. Uitstekend voor een rondreis, dan zit je immers niet te wachten op overdreven 5 sterrenluxe waar je toch niets mee doet.

Hebben jullie deze rondreis zelf samengesteld, of is dat voor jullie gedaan?
DutchJam

Jo

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2011 »

Hallo,

Dit is een georganiseerde reis van Holland International, deze is ook als groepsreis te boeken.

We hebben helaas maar 1 week dus het is wel een volle week.

Groet,
Jo

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2011 »

He, he, he...  :)

Nu, geloof mij maar, jullie gaan in die ene week veeeeeeeel meer zien van het prachtige Jamaica dan heel veel andere vakantiegangers die drie weken luieren in een all-in... Wat ook moet kunnen natuurlijk...

Maar ik begrijp dus dat de reis bestaat uit de vlucht, de huur van de auto en de accommodatie onderweg. Voor de rest bepaal je dus helemaal zelf wat je wilt gaan doen en zien? Op zich best een aardige manier om met Jamaica kennis te maken zonder dat je echt alles zelf moet regelen...
DutchJam

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: