Auteur Topic: De Jamaicaanse man  (gelezen 1790 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
De Jamaicaanse man
« Gepost op: 30 mei 2010 »

De'r zijn een aantal dames hier op het forum actief die getrouwd zijn met -of plannen hebben in die richting- met een Jamaicaanse man. Vol lof en trots wordt er gesproken over deze man en kosten noch moeite worden gespaard (inclusief heel veel visum-ergernis) om hier in Europa een bestaan met deze mooie creaties op te bouwen.

Dat wekt bij mij, als rasechte Hollander, natuurlijk enige gezonde nieuwsgierigheid op. En ik ben er van overtuigd dat ik niet de enige ben...

Dus meiden, vertel maar eens aan Jamaica minnend Nederland en België. Wat is dat toch met die mannen uit Jamaica? Wat maakt ze zo bijzonder dat veel vrouwen vallen voor die kerels?

Enne, we hoeven ook niet alle details te weten natuurlijk ;)
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Karel

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +1/-0
Re: De Jamaicaanse man
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2010 »

De dames komen nog niet écht los  ;D

maskita

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2010 »

tja..... :D Mischien mioet je het eens zelf uit proberen om het antwoord op je vraag te vinden. :-*

miranda

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2010 »

ja Maskita... ben ik het helemaal mee eens  ;D

SoulJah

• Full Member
  • Out of Many we are One!
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2010 »

Ik hoop niet dat de mannen het antwoord te letterlijk nemen lol.... ;)
If you don't stand for something, you will fall for everything!

miranda

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 01 juni 2010 »

hihi krijgen ze het nog erg moeillijk op een eiland waar homoseksualiteit niet "bestaat"

zie een andere topic hierover...

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 01 juni 2010 »

Naaaaah dames,
Voor mij persoonlijk doet een Jamaicaanse (of andere) man mij niets, hooguit dat ik het een aardige kerel zou vinden.
Ik zou dan op zoek moeten naar een Jamaicaanse vrouw, maar ik vrees dat ik op enige verzet ga stuiten van mijn -Hollandse- ega met wie ik al een paar jaartjes getrouwd ben ;D
DutchJam

maskita

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2010 »

Nou, mischien kunnen jullie hier wat mee. Ik kreeg namelijk nog al wat opmerkingen door de jaren heen die me zijn bij gebleven. Het zegt veel over de mensen die de opmerking maakten en het bevestigd het waanidee of zoals je wilt, droombeeld van de gekleurde man in dit geval.
Hoe is dat nou, zo'n neger in bed?
Waar heb je die tropische verassing weggehaald
Nou, als hij tenminste maar kan lezen en schrijven
En wat je vaak hoort en zelfs door iemand is gezegd die zelf daar haar hart heeft verpand Je moet wel uitkijken, hij wil alleen je geld hebben
Zelf had ze al jaren een uitkering.
Nou, die eerste opmerking zal ik jullie niet met mijn antwoord over lastig vallen. En die tropische verrassing is inderdaad een schat van een man, maar gewoon van vlees en bloed en afgezien van de kleur lijken we verder erg veel op elkaar en hebben een humorvolle en liefdevolle relatie.
En dat lezen en schrijven zit wel goed. Geld heeft hij me maar 1 keer gevraagd toen alles uit zijn huis was gejat en hij alleen nog de spijkerbroek had die hij aanhad. Tref ik weer, zo'n arme sloeber.  ;)
Veel vooroordelen die erg lachwekkend zijn. Zo stikt het daar ook van de vooroordelen over de blanke man/vrouw. Ook erg leuk hoor. ;D

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 06 juni 2010 »

Een 'tropische verassing'...
Hmmmm, zo heb ik een Jamaicaan(se) nog nooit bekeken eigenlijk. Noem het 'vooroordelen', maar in sommige gevallen worden toch grenzen gepasseerd, mijn gedacht.

Ongelofelijk dat er in het 'tolerante' Nederland dit soort opmerkingen geplaatst worden.

Wat is dat toch?
Is het afgunst?
Jaloezie misschien?
Immers, als je in Nederland niet volgens het boekje leeft, ben je niet helemaal jofel. En ik spreek hier uit ervaring.
En kennelijk is een relatie hebben met iemand met een andere huidskleur anno 2010 nog altijd niet volgens dat boekje en dus mag je dat soort opmerkingen verwachten. Het geeft een beetje aan hoe bekrompen de Nederlandse bevolking is, ondanks dat de Nederlander zelf denkt dat dat niet zo is.

Hoe dan ook, de Jamaicaanse man is een prima metgezel als ik dit zo lees. Kan ook niet anders als je roots in zo'n geweldig land liggen, toch?

En wat die 'arme sloeber' betreft, ik weet niet hoe een Jamaicaanse vrouw daar over denkt, maar volgens mijn vrouw zijn mannen sowieso 'sloebers', mij incluis, dus moet jouw manneke daar ook maar niet van wakker liggen, da's dus volkomen normaal ;)

Over vooroordelen gesproken...  8)
DutchJam

maskita

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 07 juni 2010 »

Het heeft denk ik ook met angst te maken. Je doet iets wat heel avontuurlijk overkomt (niet volgens het boekje) en dat maakt dat de mensen die die vooroordelen uiten ergens over na moeten gaan denken, wat ze dus niet willen. Dan blijft er een ding over en dat is naar de ander wijzen.
Eigenlijk zijn een heleboel mensen bang om iets in hun denken of doen te veranderen, dat geeft stress en ongemak. Wijzen is op dat moment het makkelijkst, maar op de lange termijn kost het een hoop energie om die angsten te bedekken en niet naar buiten te laten komen.
Ennuh.. die sloeber van mij, we hebben veel van elkaar geleerd. En hij had ook een vraag aan mij toen we elkaar net kenden. Of ik voor hem kwam of gewoon een goedkope vakantie wilde hebben. Heeeeel verfrissende vraag na al die vooroordelen die ik te verstouwen kreeg.
We hebben saampies al aardig wat hobbels genomen en kunnen er gelukkig nog steeds om lachen.
En wat die vrouwen dan bezield?... zin naar avontuur? ;)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 08 juni 2010 »

Ja, op de één of andere manier is het toch altijd 'vreemd' als een blanke man of vrouw en een zwarte man of vrouw samen door het leven willen gaan. Hoe is dat in Nederland mogelijk anno 2010? Of bewijst het dat Nederland geen haar beter is dan welk land dan ook?

Hoe is dat op Jamaica zelf? Wordt daar ook met argusogen naar zo'n gemengd paar gekeken? Je zou zeggen, zo met het Spaanse en Engelse verleden dat het 'blank zijn' daar heel gewoon is.
DutchJam

Marco

• Full Member
  • Waardering: +1/-10
« Reactie #11 Gepost op: 09 juni 2010 »

Het wordt ook op Jamaica met vooroordelen omringd. Anders dan in Europa. Ik durf zelfs zeggen, erger dan in onze landjes.
Mijn vrouw heeft een olifantenvel gekweekt.

maskita

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 09 juni 2010 »

Ik heb niet veel negatiefs ervaren in de tijd dat ik op Jamaica zat, maar wel veel vooroordelen. Ook al ben ik blond, ik leek alles te weten op welk vlak dan ook. Totdat ik een vraag stelde bv op de markt hoe ik een bepaalde vrucht moest slachten, dan lagen ze helemaal dubbel en was het ijs gebroken. Aan de andere kant bleek dat ik nergens tegenkon en heel zwak van gestel ben, zelfs vrouwen wilden vaak alles van me over nemen. Dit beeld werd gelukkig bijgesteld nadat ik op zijn Jamaicaans door het lint ging tegen mijn (viper) schoonmoeder (stiefmoeder van mijn man) waar de hele buurt van mee kon genieten. Een soort initiatie waar ik gelukkig glansrijk doorheen ben gekomen. Toen steeg ik niet in de 'vooroordeel categorie' kennis, maar in de categorie slagvaardigheid en krijsen. ;D

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2010 »

Het wordt ook op Jamaica met vooroordelen omringd. Anders dan in Europa. Ik durf zelfs zeggen, erger dan in onze landjes.
Mijn vrouw heeft een olifantenvel gekweekt.

Marco, ik begrijp hieruit dat jouw (Jamaicaanse) vrouw het nogal te verduren heeft omdat ze een Belgische man heeft? Had ik niet verwacht eigenlijk, of ben ik te naïef?
DutchJam

SoulJah

• Full Member
  • Out of Many we are One!
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2010 »

Ik denk dat ze in Jamaica minder een blad voor de mond nemen, waar hier in je gezicht aardig wordt gedaan wordt er vaak achter de voordeur wat anders gezegd. In JA zijn mensen (spreek uit mijn ervaring) vaak toch wel  bevooroordeeld (lees: onwetend) en sommige mensen steken dit niet onder stoelen of banken. Tuurlijk zullen mensen achter je rug over je praten maar voor mijn gevoel doen ze dit veel minder dan hier. Ik heb wel een heeeel groot verschil bemerkt tussen getrouwd en ongetrouwd zijn.
If you don't stand for something, you will fall for everything!

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: