Auteur Topic: Steun Wereldbank, IMF werkt niet?  (gelezen 847 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Steun Wereldbank, IMF werkt niet?
« Gepost op: 18 mei 2010 »

Dit moet ik toch tegenspreken. De rijst komt uit Amerika of India. De Salt fish en ook andere vissoorten veelal uit Canada.
Het land wordt overigens overspoeld door overgesubsidieerde producten uit het buitenland. Ook de blauwe zak zie je in de supermarkten......Lokale producten zijn,, op de markt, duurder dan import.....
Allemaal in opdracht van het IMF, Wereldbank en bank voor ontwikkelingssteun.
Stof tot nadenken...

Dat is zeker stof tot nadenken, want zou het niet zo moeten zijn dat steun van het IMF, de Wereldbank en de Bank voor ontwikkelingssteun de lokale bevolking ten goede moet komen?

Als veel gebruikte voedingsproducten als rijst en salt fish uit Noord Amerika komen, dan betekent dit dus dat de rijken alleen maar rijker worden (echt verbazend is dat natuurlijk niet, maar dat is een andere discussie) en de lokale visboer in Old Harbour of  Whitehouse met z'n vis blijft zitten.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Wat denken jullie hiervan?
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

marco

• Gast
Re: Steun Wereldbank, IMF werkt niet?
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2010 »

Geschiedenis : IMF is opgericht om Europa, en vooral Duitsland, na de 2e wereldoorlog herop te bouwen.
In de jaren 60 is het gebruikt om ex-kolonies te steunen. leningen aan 16 tot 25% waren (zijn) geen uitzonderingen; En de onmogelijke eisen die de wereldbank aan ontwikkelingslanden stelt toont duidelijk aan dat zij ze arm willen houden en vooral onze produkten aan hen doorverkopen. (zie de 'jamaicaans,amerikaanse documentaire LIFE AND DEBT)
OO, goed om weten : de schulden die de duitsers hadden aan het IMF zijn kwijtgescholden!
Wie is het IMF? De G6! Is Duitsland daar geen lid van? Vandaar ook hun sterke positie in de Eurozone!
Globalisatie me raas.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2010 »

Belachelijk. Het IMF leent Jamaica geld voor de ontwikkeling van het land tegen een schandalig hoge rente. Bovendien moet Jamaica, als tegenprestatie, goederen afnemen uit de rijke landen. Die natuurlijk niet voor een matsprijsje geleverd worden. En Jamaica moet dan wel, want dat staat met z'n rug tegen de muur.
Huichelarij op hoog niveau op zijn best dus. Geen 'gewone' Jamaicaan die daar wijzer van wordt...

Toevallig wist de Jamaica Observer gisteren te melden dat Jamaica aan een eerste reeks criteria van het IMF voldoet (zie onder). Je vraagt je dan toch af of Jamaica daar nu echt blij mee moet zijn...

-----

Jamaica passes first IMF test

JAMAICA has been successful in meeting the criteria for its first International Monetary Fund (IMF) test.

Trevor Alleyne, chief of the Caribbean division of the IMF and head of the mission to Jamaica, said all performance criteria were met, without the need for waivers, and substantial progress was made on the structural reform agenda.
He said stepped up tax administration measures and expenditure restraint were responsible for meeting the fiscal targets.
“On structural reforms, the mission commends the authorities for passage of the new fiscal responsibility framework that will significantly improve the public expenditure management system; the divestment of Air Jamaica; and the notable progress in preparing reforms to improve tax administration and treasury management, and further strengthen the supervisory and regulatory framework of the financial system,” Alleyne said.

An IMF team has been in Kingston since May 4, when they met with the Minister of Finance and other government officials.

Bron: Jamaica Observer (http://www.jamaicaobserver.com)
DutchJam

maskita

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2010 »

Goed deze topic! Er wordt te weinig aandacht aan gegeven wereldwijd, hoe het met deze fantastische ontwikkelingshulp is geregeld. Maar laten we het bij jamaica houden. Heb een aantal jaren geleden een volgens mij belgische of engelse docu gezien over de boeren in Jamaica. Ze kunnen hun waar niet afzetten,omdat de importproducten er mooier uitzien en rechtstreeks naar de hotels  en supermarkten gaan. Na onderzoek bleek dat de local geteelde groenten veel voedzamer en smaakvoller is. De Jamaicaanse wortel bevatte (pin me niet vast) 40 % minder vocht. Veel meer smaak dus. Helaas is het altijd zo geweest dat de rijken de armen arm houden.
Ik wordt er altijd helemaal somber van. Het is een onlegbare puzzel geworden, Hoe meer ik erover lees, hoe verwarrender en oneerlijker het allemaal wordt. Mij is ooit geleerd "Hoe meer je weet, hoe meer je moet". Maar ik weet niet wat ik er mee moet, het is alleen maar super frustrerend. :'(

Marco

• Full Member
  • Waardering: +1/-10
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2010 »

Check deze link. Volgens mij zeker niet uit de lucht gegrepen.

http://www.negrilstories.ca/index.php?pr=Dudus_and_Oil

Nyahbinghi no fool at all!!!!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2010 »

Zeer indrukwekkend artikel Marco.

Een slinkse manier van vriendje Obama en de zijnen om ook het Caribisch gebied naar de pijpen van Amerika te laten dansen.

Zover had ik het nog niet gezocht, maar het is verdomme nog waar ook!
DutchJam

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2010 »

Ze kunnen hun waar niet afzetten,omdat de importproducten er mooier uitzien en rechtstreeks naar de hotels  en supermarkten gaan.

Ze kunnen het niet, maar ze mogen het ook niet. Het IMF leent geld aan Jamaica onder voorwaarde dat er handel gedreven wordt met de landen die dat geld leveren.
Ook al zou die kleine boer de perfect uitziende banaan produceren, hij mag 'm domweg niet verkopen aan hotelketens of supermarkten. Dat is het hypocriete van dat hele IMF verhaal. Het is een marketinginstument van de rijke landen om de arme landen onder de noemer 'ontwikkelingshulp' te verplichten zaken te doen met diezelfde rijke landen.

Ben je ooit wel eens een 'gewone' Jamaicaan (of andere bewoner van een willekeurig ontwikkelingsland) tegengekomen die dankzij hulp van het IMF een betere welvaart kent?
DutchJam

maskita

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2010 »

Marco, goed om dit te lezen. Zat al samen met mijn man aan de telefoon ons af te vragen waarom Amerika de beste man plotseling wil hebben en met zoveel bombarie en geweld en waarom in hemelsnaam Jamaica er zo'n oorlog is gestart om Amerika tot vriendjes te houden. Hij vertelde dat er een Ameriakaans marineschip en veel amerikaanse soldaten op Jamaica zijn gestrand en geland?! Dat zie je niet op het nieuws.
Ze slagen in hun opzet. Iedereen die een gun heeft trekt naar Kingston om mee te schieten.
En iedereen waar ze al vanaf wilden kan nu mooi omgelegd worden zonder exuses of opgaaf van reden.
Het is vreselijk.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2010 »

Met een hoofdrol voor Amerika...

Is dat niet dat land waar die Obama aan het roer staat, constant over zijn bolletje ge-aaid door de leiders van de Europese landen?

Even heb ik de hoop gehad dat Barack Obama een wat fatsoenlijkere kijk op de wereld heeft, maar die hoop was snel gevlogen. Niet zo vreemd is nu (alweer) gebleken. De man is geen haar beter dan zijn voorgangers...
DutchJam

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli 2010 »

Een leuk en vooral interessant boek met betrekking op dit onderwerp is 'Bekentenissen van een economische huurmoordenaar' van John Perkins.

Gaat niet specifiek over Jamaica, maar beschrijft het fenomeen 'economische huurmoordenaars' (EHM), ofwel dikbetaalde professionals die vooral arme landen miljarden Dollars afhandig maken en zorgen dat geld van de Wereldbank en ontwikkelingsorganisaties bij grote ondernemingen en rijke families terechtkomt. Geen middel wordt daarbij geschuwd; valse financiële rapporten, gemanipuleerde verkiezingen, steekpenningen, afpersing, geweld, sex en moord... In dit wereldje mag het allemaal.

John Perkins was ooit één van hen en schreef zijn ervaringen op in een boek. Een kijkje in de keuken van een smerig wereldje dat tot op de dag van vandaag nog altijd bestaat.

Het boek is in 2004 in Nederland uitgegeven door de Arbeiderspers (http://www.arbeiderspers.nl), maar niet meer leverbaar dacht ik. Mocht je het echter eens ergens tegenkomen (2e hands, bibliotheek) dan is het beslist de moeite waard om te lezen.
DutchJam

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: