Auteur Topic: Jamaica gevaarlijker dan Dominicaanse?  (gelezen 3251 keer)

arjan

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Jamaica gevaarlijker dan Dominicaanse?
« Gepost op: 17 mei 2010 »

Hallo,

Ik ben de laatste jaren veel naar de Dominicaanse Republiek geweest en dat is me altijd goed bevallen. Maar een mens wil wel eens wat anders en ben nu aan het kijken naar Jamaica of Cuba.

Maar wat mijn opvalt is dat er over Jamaica heel veel negatiefs geschreven wordt. Drugs, criminaliteit, prostitutie, moorden... Als ik dat allemaal mag geloven is Jamaica niet echt veilig. Over Cuba en de Dominicaanse hoor ik haast niets.

Is Jamaica nu zo onveilig?

Dready

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
Re: Jamaica gevaarlijker dan Dominicaanse?
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2010 »

Hallo Arjan,

Ik kom al jaren in Jamaica. Ik zeg maar altijd, gewoon je gezond verstand gebruiken bij alles wat je doet.
Ik moet het natuurlijk "afkloppen", maar ik heb er op een incident na (mijn tas werd op het strand weggenomen) niets vervelends meegemaakt.

Ga vooral naar dat prachtig eiland Man!! Je zult zien dat je na dat bezoek verkocht bent.

Bless Dready
It is nice too be important, but it is even more important too be nice.

Mayelin

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2010 »

Kan me ook niet voorstellen dat Jamaica crimineler is dan de Dominicaanse Republiek. Ik 1 keer in Negril geweest, maar ik heb de mensen als heel vriendelijk leren kennen.
Ja, je hebt wel veel huslers daar en soms is dat wel irritant, maar om die nou gelijk als crimineel te bestempelen. Dat soort mensen kom je ook op het strand in Spanje tegen, toch?

Groetjes, Mayelin

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2010 »

Er is, in vergelijking met Nederland, zeker een hogere criminele activiteit in Jamaica, dat valt niet te ontkennen. Jamaica is een ontwikkelingsland met een dito cultuur

Meestal is de criminaliteit niet tegen de bezoekers gericht, maar speelt deze zich onderling af. En dan voornamelijk in de hoofdstad Kingston, waar rivaliserende bendes strijden om macht en geld. De 'gewone' toerist heeft daar weinig last van, maar je moet het natuurlijk niet opzoeken.

In al die jaren dat ik in Jamaica kom (sinds 1997) ben ik nooit het slachtoffer geworden van criminaliteit in welke vorm dan ook en heb ik nooit een gevoel van onveiligheid gehad.

Het ligt wellicht ook aan jezelf. Hang niet de arrogante toerist uit, respecteer de mensen en hun cultuur en handel daar ook naar. Je zult zien dat je dan al heel wat gewonnen hebt en dat de meeste Jamaicanen alleen maar blij zijn met je komst.

En ik denk dat dat in de Dominicaanse Republiek niet anders is...
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Lucg

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2010 »

De Dominicaanse republiek ken ik niet maar Jamaica maar al te best.
Goed is van eerst wat te lezen.  Jamaicaanse Nachten van Herman Portocarero geeft je snel een beeld alsook " de rasta revelatie " van Jah Shakespear, uitgegeven bij houtekiet in Antwerpen.
Lees ook af en toe de Gleaner on line, een behoorlijke krant of the Observer. Dat zal je al een beeld geven alvorens je vertrekt.
Weet ook dat er dit jaar tot eind april al 600+ moorden aangegeven zijn, en nu zijn er rellen aan de gang die niet echt goed onder controle te krijgen zijn.  ( info van het Ministerie van National security.)
Wees zeer op je hoede voor te vriendelijke Jamaicanen, praktisch is er altijd een bedrag aan verbonden vriendelijkheid.
Laat je nooit maar dan ook nooit in kleinere steegjes leiden. Gevaar!
Vermijd Spanish Town altijd zeker nu, de rellen zijn tot daar overgeslagen. Deze stad is trouwens overgenomen door de gangs.
Het binnenland is over het algemeen veilig hoewel men daar ook niet terugdeinst voor een kleine afpersing.

Blijf in het noorden, vermijd Kingston, Spanish town en Mandevil.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2010 »

Hallo Lucg,

Allereerst van harte welkom op het forum!

Ik heb met belangstelling -en met enige verbazing- bovenstaande post gelezen.

Ik kom sinds 1997 jaarlijks in Jamaica en moet zeggen dat ik in Kingston en Spanish Town tot nu toe geen enkele probleem heb ondervonden.
Ik ben het met je eens dat beide steden een negatief imago hebben en de gebeurtenissen van de laatste dagen bewijzen dat maar weer eens. Maar ik moet zeggen dat ik me in die steden tot nu toe nog niet onveilig heb gevoeld. Wel is het verstandig bepaalde wijken te mijden, maar dat geldt voor heel veel steden in de wereld. Maar met een gezonde dosis voorzichtigheid kom je toch al een heel eind.
De gebeurtenissen van de laatste dagen even niet meegerekend dan, dat zal tenslotte ook niet blijven duren mag ik hopen...

Je schetst echter ook hetzelfde beeld van Mandeville en dat verbaast me een beetje. Ik heb Mandeville leren kennen als een vriendelijk stadje zonder een negatieve reputatie.

Wellicht kun je daar iets meer over vertellen?
DutchJam

Marco

• Full Member
  • Waardering: +1/-10
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2010 »

Je schetst echter ook hetzelfde beeld van Mandeville en dat verbaast me een beetje. Ik heb Mandeville leren kennen als een vriendelijk stadje zonder een negatieve reputatie.

Wellicht kun je daar iets meer over vertellen?
Heb net contact gehad met mijn schoonzus uit Mandeville. Nik aan de hand daar. Wellicht is de bewering van Lucg volledig uit de lucht gegrepen. Let toch eens op met dergelijke bijdragen op dit forum! Het kan meer schade berokkenen dan je zou vermoeden!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2010 »

Marco,

Het Jamaica Forum is een open forum en ik vind dan ook dat iedereen zijn of haar eigen mening of visie over een bepaald onderwerp mag plaatsen. Dit betekent overigens niet dat wat hier geplaatst wordt automatisch ook mijn eigen mening is, maar dit even ter zijde.

Maar ik vind eveneens dat datgene wat een gast of lid plaatst op dit forum wel onderbouwd moet zijn. Zomaar lukraak iets plaatsen heeft natuurlijk geen enkele zin en heeft inderdaad alleen maar een (onterechte) negatieve uitstraling. En dat kan en mag niet de bedoeling zijn.

Lucg is van mening dat Mandeville geen beste reputatie heeft, iets wat mij -en kennelijk ook jou Marco- verbaasd heeft.

Ik hoop dat ook dat hij ons kan vertellen waarom hij daar zo over denkt. Want daar is een forum als dit tenslotte ook voor, nietwaar?
DutchJam

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2010 »

Ik lees dit nu pas maar ben ook verbaasd over de opmerking over Mandeville, misschien bedoelt hij May Pen? Daar is het de laatste tijd niet erg veilig doordat dons en gangs vanuit Spanish Town naar May Pen zijn verhuisd. Mandeville is voor ons juist altijd het veiligere alternatief voor May Pen wanneer we rustig willen winkelen of uit eten willen zonder teveel op te hoeven letten waar we gaan of staan. Een fijne, gemoedelijke stad. Jammer dat Lucq ook geen reactie meer geeft.... En idd je kunt niet hele steden meteen ontraden, het gaat meestal over een aantal wijken en de Jamaicanen zelf weten het beste waar je wel en niet veilig kunt zijn. Als er in Amsterdam Z-O regelmatig wordt geschoten kun je ook nog steeds gerust naar Madame Tussaud op de Dam ;)

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2010 »

HOi hoi,

Ben net afgelopen vrijdag terug gekomen vanuit riu ocho rios.
Geweldige tijd gehad.
Ben 2 jaar geleden naar de dominicaanse geweest en had het als geweldig ervaren.
Jamaica wint het nog bij mij.
Vooral omdat ik de mensen daar zo vriendelijk vindt.
Tuurlijk zullen er ook slechtere tussen zitten maar dat heb je overal.
Ik vond het in Jamaica heerlijk relaxed ya man.
En de mensen vond ik vriendelijker dat in in de DR.
Ria

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2010 »

Het is inderdaad wel jammer dat Lucq niet meer reageert, ik had graag zijn argumenten gehoord. Want, zoals ik (en andere forumleden) al schreef, Mandeville is een vriendelijk provinciestadje en het bezoeken is geen enkel probleem.

Steden als May Pen en Spanish Town moet je voorzichtiger benaderen, maar als je de 'foute' wijken omzeilt (zorg dus dat je vooraf weet hoe en wat) kun je deze steden best bezoeken is mijn ervaring. Ik heb er tot nu toe nog geen problemen ervaren.

Hetzelfde geldt voor Kingston. Kijk, als overal in de media melding wordt gemaakt van gevechten in Tivoli Gardens, dan kun je er natuurlijk naar toe rijden en vervolgens hoog van de toren blazen dat Kingston vreeeeselijk onveilig is. Piece of cake, maar niet helemaal terecht. Je zoekt de banlieus in Parijs toch ook niet op???

Enne Ria..., welkom thuis!
Fijn om te lezen dat Ja zo goed bevallen is :)
DutchJam

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2010 »

Het was echt geweldig en we gaan gauw weer terug.
Groetjes Ria

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: