Auteur Topic: Roken in Jamaica  (gelezen 1724 keer)

ErikSmeets

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Roken in Jamaica
« Gepost op: 15 mei 2010 »

Hoe zit het met roken in Jamaica?
Ik bedoel niet zozeer ganja, maar gewoon roken in het algemeen. Hier in Nederland (of in heel Europe zo ongeveer) wordt je behandeld als melaatse als je een sigaretje of sigaartje wilt roken.
Kan me niet voorstellen dat dat in ganjaland Jamaica ook zo is.
Groetjes, Erik

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
Re: Roken in Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2010 »

Ze doen er niet moeilijk over maar er wordt over het algemeen niet zoveel gerookt in Jamaica.

ErikSmeets

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2010 »

Dat snap ik, ook in Jamaica zullen ze wel weten dat roken niet echt goed voor de gezondheid is.
Maar hier in NL gaat het weer tot het andere uiterste en wordt de sigaret uit de café's en restaurants gebannen. Zelfs op het perron van een station moet je bij een 'rookpaal' gaan staan. God mag weten welke gek dat ooit heeft bedacht. Nederland op zijn best!
Ik mag hopen dat ze in Jamaica het roken wat nuchterder bekijken...

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2010 »

In Jamaica bekijken ze de meeste dingen wat luchtiger. Op enkele uitzonderingen na dan (homoseksualiteit bv). Maar je zult er niet de 1000-en regeltjes aantreffen die je hier vindt. We zijn hier naar mijn mening een beetje doorgeschoten met de regels. En al zijn er regels in Jamaica, dan maken Jamaicanen er een sport van om zich er niet aan te houden ;-)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2010 »

Volgens mij is het niet alleen voor de Jamaicanen een sport om de regeltjes te omzeilen, maar that's another story... ;)

Ik heb ook de indruk dat ze in Jamaica niet moeilijk doen over het roken.
Natuurlijk zijn er 'no smoking areas' waar je niet mag roken (ziekenhuizen, openbare gebouwen, luchthavens, ect.), maar over het algemeen zal niemand je boos aankijken als je een peukie opsteekt. En al helemaal niet in een café.
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

maskita

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2010 »

OP sommige plekken is het not done om een peuk op te steken en veel Jamaicanen roken niet, athans minder vrouwen en sigaretten zijn erg duur in verhouding. (Je kunt ze gelukkig dan ook bijna overal in de shoppies per stuk kopen, kun je jezelf goed op rantsoen zetten). Niet iedereen stelt het op prijs als je een sigaret opsteekt. Toch gek, want ze inhaleren hun hele leven al rook van het verbranden van afval.
Pas op met ganja, politie loopt ook gewoon een yard in of een varande op als ze iets vermoeden of ruiken. Bij een razzia in een gasthouse was er een duitse gepakt en overgebracht naar Kingston voor 3 dagen (gevangenis) voor een zak wiet die op haar kamer lag. Na voorkomen en betaling van 10.000 JM kon ze weer naar huis. Voor 1 joint wordt je al opgepakt en kost je een hoorzitting en 7.000 JM.
Mischien nu al wel meer, politie heeft geld nodig, vooral tegen pasen en kerst worden ze actief. ;)

ErikSmeets

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2010 »

Nu ja, als ik dit zo allemaal lees moet je dus gewoon even opletten waar je je sigaretje opsteekt. Logisch ook wel.
In elk geval hebben ze daar toch geen last van dat zielige en vooral overdreven ant-rook gedoe zoals hier in Nederland.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2010 »

Tsja, wat de ganja betreft: het is ook in Jamaica illegaal en wordt er dus op gecontroleerd. En aangezien ze in Jamaica geen gedoogbeleid kennen zoals in Nederland zul je de wetten van daar toch een beetje moeten respecteren. Ik zeg niet dat je geen ganja moet roken, da's ieder voor zich, maar kijk gewoon een beetje uit. De bak is geen pretje daar.

Ik maak nogal wat kilometers als ik in Jamaica ben en dus kom ik ook veel controles langs de weg tegen.

Zo werd ik eens aangehouden net na Falmouth, richting St. Ann. 10 Man, inclusief karabijn, 5 aan elke kant van de weg (de oude weg die daar vlak langs de kust loopt).

Of ik de motor van de auto even uit wilde zetten...
Yes sir.
Rijbewijs!
Yes sir
Autopapieren!
Yes sir.
Paspoort!
Yes sir.
Gedronken meneer?
No sir.
Doe dan de achterbak maar even open...
Yes sir.
Niks te vinden, bak was leeg.
Dashboardkastje!
Ook leeg.
Rookt u?
No sir.
Dus helemaal niets, geen tabak, geen ganja?
No sir.
Laat me je vingers eens ruiken dan.
Yes sir.
Viel niks aan te ruiken, ik rook echt niet.
And your wife?
Doesn't smoke either sir.
Zeker weten?
Yes sir.
Allright then, take care.
Yes sir.

Op dat moment werd er aan de overkant een man aangehouden die stijf stond van de ganja en dus een makkelijke prooi was voor de heren en was ik niet interessant meer. Bij mij viel toch niks te halen...

Vriendelijk blijven is het beste, laat het maar over je heen komen. Bij de meeste controles mocht ik na controle van de papieren weer verder, maar dit voorval is me altijd bijgebleven.
DutchJam

ErikSmeets

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2010 »

He, he, he :)
Grappig verhaal DutchJam. Hoe ze met een simpele truuk controleren of je wel of niet rookt.
Je moet er maar op komen!

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2010 »

Wij hebben iets dergelijks meegemaakt in Negril toen we luiers (!) gingen halen voor onze dochter.

Met zijn 2-en in de auto tegenover de Burger King werden we aangehouden (door politie op de fiets  ;D). Papieren laten zien, kofferbak openmaken, mijn felroze handtasje werd uit de auto gevist en ze vroegen "Whose bag is this?" Nou toen moest ik me toch heel erg inhouden... Mijn toekomstige man is een supermacho Jamaicaan, 1.80 m, 100 kg, mannelijker kan bijna niet... Ik zei toen maar met ingehouden lach dat het mijn tas was (who else's...). Uiteraard werd er niets gevonden, wij zijn ongeveer de laatste personen in heel Jamaica die zouden blowen, echt 0,0% behoefte aan, daarom was het allemaal best grappig. Het enige wat ze vonden waren de luiers in de kofferbak....

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2010 »

Heerlijke verhalen, kan er altijd smakelijk om lachen.
Zoals ik al zei, laat het gewoon maar over je heen komen. Ze doen natuurlijk gewoon hun werk, maar ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat ze een kick krijgen van het machtsgevoel. En dat levert dus van dit soort zotte situaties op... Geweldig! :)
DutchJam

maskita

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2010 »

Inderdaad krijg je de indruk dat je met hanen van de bovenste plank hebt te maken als je daar met politie te maken krijgt. Maar dan kijken wij natuurlijk met onze Hollandse blik. Politie agenten in Jamaica zijn iets meer blootgesteld aan openlijk geweld. In de tijd dat ik daar woonde waren er 2 agenten in duty beschoten (weet niet hoe ernstig het was) en een officier op zijn vrije avond van achteren neergeknald. Dood deze keer.
Een oorlog tegen criminaliteit. Ze zien er in mijn ogen ook flink gepantsert uit vergeleken onze neerlandse blauwe pet ;)
Maar dit kan ook:
"Disco" stond langs de weg met een paar vrienden bij het shoppie te roken. Nou was de politie al een poosje op zoek naar Disco voor een openstaande boete. Maar Disco hield zich al een poosje goed gedeist. Nu was hij vandaag iets minder oplettend, maar gelukkig is de sociale controle enorm. Voordat de politiewagen de bocht in de weg gepasseerd was werd Disco gewaarschuwd door roepen. RUN! RUN MAN! Them a come! Het groepje mannen stoof uit elkaar, 3 man als een speer al tuimelend en rennend richting rivier. De auto stopt met gierende banden en een kollosale agent rolt uit de wagen. Hij doet nog een poging, maar iedereen begint te roepen en te lachen. Disco is al in geen velden of wegen te zien en voorlopig zal hij wel even in de heuvels blijven.
De agent is heel sportief en na wat geroep en zachtjes een 'bombo...' begint hij ook te lachen. Een sportieve verliezer.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2010 »

He, he, he, Maskita,

Heerlijk verhaaltje alweer. Ik kan daar echt van genieten, dit soort verhaaltjes uit het 'gewone' dagelijkse leven.

Overigens moet ik zeggen dat ik nooit slecht behandeld ben door de Jamaicaanse politie. Het tegendeel eigenlijk, meestal zijn ze best vriendelijk is mijn ervaring. Het zal ook ongetwijfeld aan je eigen houding liggen.

Deze agenten doen gewoon hun werk en dat het allemaal wat strenger wordt aangepakt kan ik me in een land als Jamaica best voorstellen. Wetsdienaars in Ja zijn met regelmaat het slachtoffer van grof geweld.

Dat elkaar waarschuwen als de flikken onderweg zijn, zie je ook heel veel op de weg. Als je een controlepost nadert weet je dat meestal ruimschoots op tijd doordat het tegemoet komende verkeer je waarschuwt door met het duimpje te zwaaien (alsof ze liften) of met de lichten te seinen. Heerlijk hè?!?
DutchJam

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: