Tsja, wat de ganja betreft: het is ook in Jamaica illegaal en wordt er dus op gecontroleerd. En aangezien ze in Jamaica geen gedoogbeleid kennen zoals in Nederland zul je de wetten van daar toch een beetje moeten respecteren. Ik zeg niet dat je geen ganja moet roken, da's ieder voor zich, maar kijk gewoon een beetje uit. De bak is geen pretje daar.
Ik maak nogal wat kilometers als ik in Jamaica ben en dus kom ik ook veel controles langs de weg tegen.
Zo werd ik eens aangehouden net na Falmouth, richting St. Ann. 10 Man, inclusief karabijn, 5 aan elke kant van de weg (de oude weg die daar vlak langs de kust loopt).
Of ik de motor van de auto even uit wilde zetten...
Yes sir.
Rijbewijs!
Yes sir
Autopapieren!
Yes sir.
Paspoort!
Yes sir.
Gedronken meneer?
No sir.
Doe dan de achterbak maar even open...
Yes sir.
Niks te vinden, bak was leeg.
Dashboardkastje!
Ook leeg.
Rookt u?
No sir.
Dus helemaal niets, geen tabak, geen ganja?
No sir.
Laat me je vingers eens ruiken dan.
Yes sir.
Viel niks aan te ruiken, ik rook echt niet.
And your wife?
Doesn't smoke either sir.
Zeker weten?
Yes sir.
Allright then, take care.
Yes sir.
Op dat moment werd er aan de overkant een man aangehouden die stijf stond van de ganja en dus een makkelijke prooi was voor de heren en was ik niet interessant meer. Bij mij viel toch niks te halen...
Vriendelijk blijven is het beste, laat het maar over je heen komen. Bij de meeste controles mocht ik na controle van de papieren weer verder, maar dit voorval is me altijd bijgebleven.