Auteur Topic: Wat kost eten en drinken in Jamaica?  (gelezen 2555 keer)

Linda

• Gast
Wat kost eten en drinken in Jamaica?
« Gepost op: 20 april 2010 »

Hey Jamaica liefhebbers,

Ik reis graag, maar dan zonder volpension of all-inclusive enzo.
Ik boek het liefst gewoon een hotelkamer los (logies) en ga dan om m'n maag te vullen op zoek naar restaurants, eetcafé's, barretjes, enzovoort. Zo leer je de locale keuken en eetgewoontes een stuk beter kennen en bovendien vind dat dat best avontuurlijk op zijn tijd.

Nu is het wel zo dat je meestal duurder uit bent natuurlijk dan als je iets all-in hebt, maar ik vraag me af hoe dat in Jamaica is?
Vrienden van mij wisten te vertellen dat het daar relatief vrij duur is, ook in de simpele eethuisjes?

Have fun!

Linda

maskita

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Re: Wat kost eten en drinken in Jamaica?
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2010 »

Het kan inderdaad "duur" zijn om in simpele eethuisjes te eten. De prijzen van groente en fruit zijn erg gestegen, maar je doet er goed mee om het wel te doen. Het is meestal groente en fruit van boeren uit de omgeving en dat kun je proeven ook.
Veel plezier op je vakantie

Tineke29

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2010 »

Maar ja, wat is dan 'duur'?
Waar moet ik dan aan denken als we met zijn 2tjes gaan eten in een lokaal eethuisje?
Tientje, paar tientjes, 50? Voor een normaal menuutje dan, geen 5 gangen gedoe voor mij.

En is dat duurder dan in de zg 'betere' restaurants?

Ik kan me trouwens best voorstellen dat het in een land als Jamaica duurder is dan op het vaste land. Ze moeten toch ook veel importeren?

Groetjes,

Tineke

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2010 »

In de lokale eethuisjes gebruiken ze spullen uit Jamaica zelf en daardoor is het vrij goedkoop, je kunt er al een bord eten krijgen voor een paar euro, veel keuze heb je daar niet. Het is vaak 1 menuutje per dag. Maar vaak erg lekker hoor! Restaurants en vooral hotels importeren meer, hoewel dat vaak niet nodig is maar dat is een andere discusssie, daar is het dan weer duurder. In een echt restaurant kun je met zijn 2-en eten vanaf een euro of 25. Voor ons is het nog niet zo gek duur maar in verhouding tot de salarissen daar is het erg duur. Prijzen in supermarkten zijn ongeveer vergelijkbaar met hier. De 'gewone Jamaicaan' haalt bijna niets meer uit de supermarkt want dat is onbetaalbaar geworden. Zij gaan naar de wholesale of de markt....

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2010 »

Het is juist leuk om een lokaal eethuisje binnen te stappen en je te laten verrassen door het 'menu van de dag'. Ik doe dat nog altijd. Niet alleen omdat het goedkoop is, maar ook omdat je dan de sfeer van Jamaica proeft.

En -belangrijker- op die manier steun je de locals en je zult opkijken hoe dat gewaardeerd wordt.
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

maskita

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2010 »

Hoi tineke,

Je kunt van smorgens tot savonds altijd wel eten op straat kopen. Vrijdag en zaterdag is het jerk-day en wordt er op veel plekken jerk-chicken verkocht. Met z'n tweetjes kun je in die tentjes voor 10,- euro je natje en je droogje wel halen. Maar ik ben er nu al anderhalf jaar niet meer geweest en het kan best zijn dat het wat duurder is geworden. Het is wel lekkerder dan in grote restaurants vind ik persoonlijk. En Patty-shops in de wat grotere plaatsen kun je ook lekker eten, alleen is dat meer voor de lunch.

Heel veel smaakprikkels toegewenst

marco

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2010 »

In de lokale eethuisjes gebruiken ze spullen uit Jamaica zelf en daardoor is het vrij goedkoop
Dit moet ik toch tegenspreken. De rijst komt uit Amerika of India. De Salt fish en ook andere vissoorten veelal uit Canada.
Het land wordt overigens overspoeld door overgesubsidieerde producten uit het buitenland. Ook de blauwe zak zie je in de supermarkten......Lokale producten zijn,, op de markt, duurder dan import.....
Allemaal in opdracht van het IMF, Wereldbank en bank voor ontwikkelingssteun.
Stof tot nadenken...

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2010 »

Ik bedoel dat de kip van de boer op de hoek komt en de vis rechtstreeks uit Old Harbour, dat soort dingen. Mijn schoonzus heeft een eigen eettentje en komt zo aan haar spullen. Ik heb niet elk ingredient dat ze gebruikt bestudeerd maar weet dat ze de lokale producten gebruikt als hoofdingredienten (vlees,vis, groente) en geen dure importproducten. Daardoor kost een bord eten maar 350 jm dollars.

Tineke29

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2010 »

Dus, als ik het goed begrijp kun je voor weinig Euro's best lekker eten.

Het hoeft toch niet altijd 5 gangen te zijn?

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2010 »

Ik denk dat Marco hier wel een punt heeft. Ik verhuis dit even naar een nieuwe topic om de boel overzichtelijk te houden.

Zie: http://www.jamaicaforum.nl/index.php/topic,334.msg764.html

Ik stel jullie visie op deze stelling zeer op prijs :)
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2010 door DutchJam »
DutchJam

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2010 »

Enne Bertientje,

Je mag de gegevens van het eethuisje van je schoonzus best in dit board plaatsen hoor.

Wie weet levert het nog extra klandizie voor haar op, toch?

(Maak er a.u.b. dan wel even een nieuwe topic van om het overzichtelijk te houden)
DutchJam

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: