Auteur Topic: Auto rijden in Jamaica  (gelezen 1816 keer)

chris

• Gast
Auto rijden in Jamaica
« Gepost op: 17 april 2010 »

Het lijkt me tof om op eigen gelegenheid wat rond te reizen op Jamaica.

Ik ben er inmiddels achter dat het openbaar vervoer niet veel voorstelt, dus lijkt het me voor de hand om een auto te huren en zelf de weg op te gaan.

Maar ik begrijp dat men daar links rijdt. Nog nooit gedaan, maar zo verschrikkelijk moeilijk moet dat toch niet zijn? En hoe zijn de wegen daar, waarchijnlijk ook niet zo geweldig?

Groetjes, Chris

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +21/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Auto rijden in Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2010 »

Chris,

Auto rijden in Jamaica is best te doen. Je moet een vaste hand hebben achter het stuur, als je in Nederland al zweet in je handen hebt als je de weg op moet, dan kun je auto rijden in Ja misschien beter laten. Heb je daar geen last van, dan kun je best de weg op.

Het links rijden lijkt moeilijk, maar dat valt reuze mee. De eerste dag(en) moet je even je koppie erbij houden, maar volg gewoon het verkeer en je komt al een heel eind. Bij rotondes moet je even opletten dat je deze ook linksom pakt, maar binnen een paar dagen gaat dat ook vanzelf.

De kwaliteit van de wegen is wisselend. De nieuwe weg langs de noordkust is prima, de wegen in het binnenland en aan de zuidkust kunnen beroerd zijn. Uitkijken voor 'pot holes', kleine maar diepe gaten in de weg waar je je banden op kapot kun rijden.

De Jamaicaan rijdt niet al te best, en als het donker wordt, rijden ze helemaal als gekken. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat ongeveer de helft van de bestuurders in Jamaica niet eens een rijbewijs heeft. Weet niet of dit echt zo is, maar ik heb wel veel vreemde fratsen op de weg gezien daar ;) Afstand houden is een must zodat je de tijd hebt om te reageren als het nodig is.

Sommige gewoontes op de weg zijn even wennen. Als ze je b.v. gaan inhalen zullen ze claxonneren als ze naast je zitten. Da's niet om te pesten, maar gewoon om je te vertellen dat er eentje naast je zit.

Ik kan zeggen dat ik in al die jaren enkele duizenden kilometers heb versleten in Jamaica en serieuze problemen heb ik toch niet gehad.

Veel rijplezier!
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2010 »

Hoi,

Ik heb veel in auto's en taxi's in Jamaica gezeten met verschillende bestuurders en om nou te zeggen dat de Jamaicaan niet al te best rijdt, dat vind ik te negatief. Ze hebben aardig wat pit in hun rijstijl, Jamaicanen lachen bestuurders uit die hun wagen niet onder controle hebben en niet goed anticiperen. Het reactievermogen is over het algemeen erg snel, mensen moeten er gewoon nog nadenken in de auto zonder het oerwoud aan borden, stoplichten en lijnen en dergelijke dat je hier aantreft op de wegen en je moet inderdaad alert zijn op potholes, veel bestuurders kennen de plekken uit hun hoofd  ;D.

Als je in Jamaica zonder rijbewijs rijdt en wordt gepakt door de politie kun je de gevangenis in gaan. Met het oog op de vele controles door de politie zullen niet veel mensen dit riskeren. Taxi's moeten bv ook aan heel wat voorwaarden voldoen voor ze mogen rijden, klopt er 1 papiertje niet dan wordt de auto in beslag genomen.

Zelf rijden is prima te doen maar doe dat niet 's avonds. Het is erg donker, er loopt van alles langs de weg (koeien bv) en mocht je ergens met pech komen te staan dan is dat gewoon te gevaarlijk.

Veel plezier in Jamaica!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2010 »

Hmmm Bertientje,

Zelf MET rijbewijs kun je nog opgepakt worden in Jamaica ;)

Zie: Veel valse rijbewijzen in Kingston
DutchJam

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2010 »

Mijn aanstaande zegt net "It's the driver who drives and not the drivers' license" ;-) Tja, Jamaicanen zijn beroemd om hun creativiteit als iets niet te betalen is en ook het halen van een rijbewijs wordt steeds duurder dus daar is ook weer wat op bedacht  ;D

Echt, ik voel me op Jamaica veiliger in de auto dan hier, daar rijden ze misschien harder, maar hier zie ik veel meer stuntels op de weg die me vaak rot laten schrikken. Mijn vriend vindt het hier echt een makkie om te rijden, hij heeft 12 jaar in Jamaica gereden en dat vraagt een stuk meer van een chauffeur.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2010 »

Ja, geweldig hè?

Het is juist die creativiteit van de Jamaicanen dat ze zo'n bijzonder volkje maakt. Niks is mooier dan regeltjes te omzeilen, want daar zijn die regeltjes toch voor gemaakt?

Wat het autorijden betreft, ik voel me niet meer of minder veilig in de auto in Jamaica dan hier in Europa. Het is gewoon een kwestie van aanpassen.

Als je naar Spanje gaat met de auto, merk je ook dat de rijstijl van de Spanjaarden afwijkt van die bij ons. Beetje rekening meehouden en er is niets aan de hand.

Kruip je in Jamaica achter het stuur, dan is het same story. Ik heb heel wat kilometers gevreten daar zoals gezegd en nooit serieuze problemen gehad. Neem de gebruikelijke verkeersregels in acht en stel je op de hoogte van plaatselijke niet-officiële regels en je vliegt over de A1 alsof je nooit anders gedaan hebt :)
DutchJam

jacco

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2011 »

Wat is de huurprijs gemiddeld van een auto per dag/ week???

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2011 »

Wat is de huurprijs gemiddeld van een auto per dag/ week???

Jacco,

Dat is afhankelijk van het type auto wat je wilt gaan huren.

De prijzen van Dhana Car Rentals in Montego Bay zijn een aardige (gemiddelde) richtlijn.

Zie: Dhana Car Rentals
DutchJam

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: