Practical stuff > Visa, trouwen, scheiden, uitnodigen...
Trouwen in Jamaica
DutchJam:
Trouwen in Jamaica...
Voor velen is het een ultieme ervaring. De exotische omgeving in Jamaica maakt een trouwerij nog romantischer dan het al is. Het kan allemaal betrekkelijk eenvoudig, mits je de juiste voorbereidingen treft.
Normaal gesproken kun je in Jamaica 24 uur na aankomst getrouwd worden, op voorwaarde dat je vooraf huwelijkstoestemming hebt aangevraagd.
Let op: de documenten moeten in het Engels opgesteld zijn!
Daar komt 'ie:
Voorbereidingen in Nederland
Je hebt de volgende papiertjes nodig:
* Internationaal uittreksel uit het geboorteregister
* Internationaal uittreksel uit het persoonsregister
* Internationaal uittreksel van de huwelijksbevoegdheid;
* Indien op u van toepassing, een internationaal uittreksel van de huwelijksakte (scheidingsakte)Deze documenten dienen als eerste door het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag te worden gelegaliseerd. Informatie daar over is te vinden op website van het ministerie: http://www.minbuza.nl/nl/Reizen_en_Landen/Landenoverzicht/J/Jamaica/Zie_ook/Legalisatie_van_documenten
Ten tweede moeten die documenten op het Consulaat van Jamaica in Amsterdam worden gecertificeerd. De documenten kunnen per post worden opgestuurd (liefst aangetekend) naar:
Consulaat van Jamaica
Herengracht 316
1016 CD Amsterdam
Natuurlijk gaat het niet voor niks ;) en mag je dan ook tegelijkertijd het totaal bedrag aan leges over te maken aan het consulaat.
De leges bedragen Euro 25,- per document. Dit moet gestort worden op ABN Amro bankrekeningnummer: 52.83.08.335, t.n.v. E.J.H. Huijsser, in Amsterdam. Je krijgt een officiële kwitantie van het Government of Jamaica.
Zie ook: http://www.consuljamaica.nl/Getting_Maried.html
Voeg bij de documenten een gefrankeerde envelop met je eigen adres.
Wanneer het totaalbedrag aan leges op de bankrekening van het Consulaat van Jamaica staat bijgeschreven, worden de documenten gecertificeerd en naar je teruggestuurd in de retourenveloppe.
In Jamaica
Als bewijs van huwelijksinzegening wordt een “Certified copy of Marriage Register” afgegeven. Deze moet je legaliseren bij:
Registrar General’s Department
Twickenham Park
St. Catherine
Telefoon: (001 876) 984 3041-5
Fax: (001 876) 794 6457
E-mail: information@rgd.gov.jm
Website: www.rgd.gov.jm
Vervolgens dient het te worden gecertificeerd door de Nederlandse vertegenwoordiging voor Jamaica:
Royal Netherlands Embassy
Head of consular affairs (hav-ca@minbuza.nl)
en/of
Dutch Consul (pe_netherlandsconsul.jm@cwjamaica.com)
Apartado 2282
Havanna / Cuba
Telefoon: 0053 7 204 2511 / 2512 / 2534
Fax: 0053 7 204 2059
Het is niet nodig om daarvoor naar Kingston te gaan. Dit kan ook per post.
Meestal zorgt het hotel waar de huwelijksinzegening heeft plaatsgevonden, voor de afwikkeling van deze formaliteiten in Kingston en voor het nasturen naar Nederland en heb je er zelf geen omkijken naar. Da's maar goed ook, want je hebt het veels te druk met leukere zaken 8)
Maak voor alle zekerheid wel eerst wat kopietjes van het “Certified copy of Marriage Register” voordat deze naar de diverse instanties gestuurd worden. Je weet maar nooit...
Terug in Nederland
Het kersverse huwelijk moet nu nog geregistreerd worden bij jouw gemeente. Je kunt dat doen door het trouwcertificaat bij de afdeling burgerzaken van je gemeente af te geven.
Als je het trouwarrangement via een reisorganisatie boekt dan verzorgen zij in de meeste gevallen dat de trouwcertificaten op Jamaica geregeld worden. Het certificeren voor de originele documenten kan enige tijd in beslag nemen. Regel dat dan ook ruim van te voren.
Happy Marriage!
Bertientje:
Op 30 juli 2011 trouwen wij op Jamaica :) eerst op 30 juli 2010 hier in Nederland. In Nederland voor het stadhuis omdat dat hier officieel is, in Jamaica voor de kerk omdat dat daar officieel is. En op deze manier kan iedereen die wil erbij zijn. We hebben er heel veel zin in! ;D
DutchJam:
Een trouwfeest van een heel jaar 8)
In welke plaats trouw je voor de kerk?
moskita:
Ik ben in 2004 getrouwd in Jamaica en ik kan me niet herinnen dat ik al mijn 'documenten' heb vertaald. Minister of justice of peace heeft een briefje geschreven dat ze ons al 2 jaar kende als een fijn koppeltje. Voor het legaliseren van onze dochter haar geboortebewijs (ze is in 2008 in Jamaica geboren) voor inschrijving bij het BGA is mijn man naar de Nederlandse consulaat gegaan die het allemaal naar Cuba versturen met het wekelijkse pakket. Dit is veiliger sturen. Moest wel iedere keer die dames van het consulaat aandraaien om weer in beweging te komen, dat moet je er wel voor over hebben. Ze zeiden dat ze ook kunnen helpen met een aanvraag voor long stay. Zal in ieder geval veel telefoontjes gaan kosten ;)
Bertien:
Beetje late reactie maar dat wordt in Mandeville, mijn favoriete plek op Jamaica :-)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie