Auteur Topic: Ocho Rios  (gelezen 4748 keer)

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
Ocho Rios
« Gepost op: 13 maart 2010 »

Hoi,

Wij vinden het heerlijk om ook lekker te genieten van het strand en de zon.
Maar er moet zeker wel iets leuks te doen zijn.
Ik vind het jammer wanneer je naar Jamaica gaat en dan alleen maar aan het strand ligt, zodat als je thuis komt iemand aan je vraagt , wat heb je allemaal gedaan, dat je dan alleen maar kunt vertellen hoe het strand er uit zag.
Op de Dominicaanse republiek zag je heel veel van die mensen.
Ik ben toen met iemand die daar woont naar het binnenland geweest en heb de mensen daar bezocht en met ze geproken.
Ook hadden wij dingetjes vanuit Nederland meegenomen om daar uit te delen.
Een schooltje hebben wij bezocht en zulke dingen zou ik ook erg leuk vinden om in jamiaca te doen.
Maar ook de bijzondere dingen bekijken.
Ik houd niet zo van de muziek waar iedereen het over heeft, dus dat zou voor mij niet zo hoeven.
Ook ben ik geen museum fan maar de natuur wil ik ook graag zien.
Ik hoorde al van een waterval die er moest zijn.
Maar ook andere dingen bezoeken vind ik leuk.
Of bijvoorbeeld met dolfijnen zwemmen lijkt me weer een keer heel gaaf.
Of een markt bezoeken en lekker shoppen met leuke souvenirs.
Dat zijn de dingen die ik erg leuk vind om te doen.
Dus als je tips hebt??
Groetjes Ria

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Ocho Rios
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2010 »

(Heb het onderwerp even verplaatst naar hier, past wat beter :) )

Een paar tips (maar geloof me, er is veeeeeeel meer...

Dunn's River Falls.
Een verblijf in Ocho Rios zonder een bezoek aan Dunn's River Falls is als Parijs bezoeken zonder naar de Eiffeltoren te kijken.
Hoewel de watervallen op zich erg mooi zijn, heb ik er nooit de lol van in gezien om die -hand in hand met mede toerist-slachtoffers- te beklimmen. Maar massa's mensen doen het, dus het zal wel iets hebben...

Fern Gully
Ooit een canyon waar een rivier door stroomde, nu een prachtige weg tussen het gesteente overwoekerd door tropisch groen

Columbus Park
Niet iedereen is het er over eens, maar volgens sommigen heeft Columbus in Discovery Bay voor de eerste keer een voet op Jamaicaanse bodem gezet. Waar of niet waar, Columbus Park geeft een klein overzichtje van hoe dat dan gegaan zou zijn.

Firefly
Voormalig optrekje van Noel Coward in Port Maria. Menige beroemde mannetjes en vrouwtjes hebben hier vertoefd (o.a. Sophia Loren, Elizabeth Taylor, Richard Burton). Mooi landhuis op een mooie locatie.

Prospect Plantation Tour
Als je interesse hebt in een nog werkende plantage, dan kun je deze plantage bezoeken, even ten westen van Ocho Rios. Er wordt o.a. koffie, bananen en suikerriet verbouwd.

Cranbrook Flower Forest
Ook net ten westen van Ochee. Prachtige bloementuin, populaire picknick plek voor de locals.

Blue Mountains
De hoogste pieken van Jamaica, prachtige oerwouden, watervallen, koffieplantages...
Er worden genoeg trips naar dit natuurgebied aangeboden. Ben je sportief, er worden ook fietstochten aangeboden.
En als je het helemaal op je heupen hebt dan kun je -onder begeleiding van een gids- een nachtwandeling maken naar Blue Mountain Peak, het hoogste punt op het eiland. Als je boven komt en het is niet mistig dan maak je de mooiste zonsopgang van je leven mee. Als het helder is kun je Fidel en Raul Castro een goedemorgen zwaaien...

Green Grotto
Mooie grotten niet ver van Discovery Bay met een ondergronds meer. Vroeger veel gebruikt als schuilplaats tijdens de Spaanse overheersing.

Walkerswood
Op een kilometer of 10 ten zuiden van Ochee, langs de A3. Producent van vele Jamaicaanse en Caribische sauzen, waaronder de beroemde Walkerswood Jerk Sauce.

Faith's Penn
Iets verder nog kun je nog meer lekker eten in de kleine gemeenschap Faith's Penn. Heel veel kraampjes met veel lekkernijen, voornamelijk locale keuken.

Winkelen
Shopping centers genoeg daar, belangrijkste zijn Soni’s Plaza aan de Hoofdstraat (Main Street), Ocean Village Shopping Centre en Tajmahal Shopping Centre.
Ochee kent ook 2 Craft markets waar je houdsnijwerk en dat soort dingen kunt kopen. Liggen beide in het centrum.

Verder kun je natuurlijk naar Nine Mile naar het mausoleum van Bob Marley. Als je van botanische tuinen houd kun je naar Shaw Park Botenical Garden in Cutlass Bay. Coyaba River Garden geeft je een indruk van verschillende periodes uit de Jamaicaanse geschiedenis, te beginnen met de Arawak indianen, de oorspronkelijke bewoners van Jamaica.

En oh ja, las ook een dagje strand in, je hebt tenslotte vakantie ;)
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Ria1961

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2010 »

Dank je wel voor alle tips.
HIer kan ik wel wat mee hoor.
Die waterval ga ik zeker bezoeken en de rest gaan we nog is even bekijken.
Om te winkelen vanuit ons hotel riu ocho rios is dat ver lopen??
OF moet je echt wel de bus pakken?
Ria

marco

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2010 »

Om te winkelen vanuit ons hotel riu ocho rios is dat ver lopen??
OF moet je echt wel de bus pakken?
Nogal ver lopen Ria; De Riu bevindt zich niet in Ocho Rios maar in Mammee bay.Toch een dikke tien minuten rijden( als er geen cruiseschip ligt).
Lokale bus/taxi of de duurdere toeristentaxi is het meest aangewezen. Voor de lokale taxi zal je zo'n 150Ja$ betalen per persoon

RooG

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2011 »

Hoi, zoals ik al aangaf in mijn "voorstel ronde" gaan wij ook naar Ocho Rios.
Hierboven staan al een aantal bezienswaardigheden die wij ook op ons lijstje hebben staan. Het is natuurlijk altijd moeilijk om vooruit te plannen van wat je gaat doen in een voor ons onbekend land/eiland ;-)

Mijn vriendin maakte zich een beetje zorgen over de criminaliteit....maar daar heb ik haar een beetje kunnen af praten...kom op, we komen uit Den haag ;-) en je moet geen dingen doen die je thuis ook niet zal doen....je hoeft het niet op te zoeken!
verder is zij nogal van het winkelen en ook daar maakte zij zich wat zorgen over of dat wel kan. Als ik het zo lees in de verschillende topics hier is winkelen geen enkel probleem, correct me if I'm wrong!

Verder gaan we natuurlijk excursies doen. Op onze lijst hebben we meerdere activiteiten staan maar eigenlijk wilde ik van jullie te weten komen wat je gewoon niet mag missen.
Wij willen:
Kingston, BlackRiver, Dunn's River Falls, Bleu Mountains, Green Grotto en natuurlijk iets van Bob Marley gaan bekijken.
Ik heb begrepen dat de excursies niet goedkoop zijn (waar zijn ze dat wel??) maar is het (en zeker voor welke excursie) slim om met een "vertrouwde" taxi chauffeur te gaan of gewoon boeken bij de reisleider ...>?!>?
Zo las ik dat Luminous Lagoon goed te doen is met een local Taxi chauffeur bv.

Ik was eigenlijk opzoek naar tips die aangeven welke excursie met de taxi zou kunnen en welke word aangeraden om bij de reisleider te boeken.

Ik heb nog veel meer op het Jamaica lijstje staan, maar we willen gewoon de echte Jamaica toppers pakken en had gehoopt dat jullie ons kunnen adviseren.
Hier het totale lijste waarbij wij iets hadden, hier moeten we uit kiezen:
Bob Marley (wat dan ook!)
Kingston (ik denk dat je daar geweest moet zijn eenmaal op Jamaica!)
Craft Market
Bamboe raften (deze gaan we zeker doen)
Glistening Waters, (lijkt me leuk maar niet echt spectaculair)
Dunn's River (ook een Must do)
Cranbrook (geen idee, bloemen en planten dacht ik...)
Bleu Mountains (ik denk een must see!)
Green grotto (houden wij wel van )
Shopping Centra's Soni's Plaza, Ocean Village en Tajmahal Centre)
Faith penn (?)
Fern Gully ( ik denk niks voor ons...)
Luminous Lagoon

Zoals je ziet behoorlijk veel...en dit gaan we ook nooit allemaal doen, maar misschien kan iemand aangeven welke gewoon gedaan Moet worden ;-)

PS< ik vind het zelf altijd een beetje stom om zulke dingen te posten en maar raak te vragen...ik heb zeker wel gekeken of ik iets wijzer kan worden via sites et cetera, maar zo'n forum is en blijft toch iets waar je specifiekere info kan vergaren...

Ook nog een persoonlijke vraag...Ganja, ik rook hier in NL soms wel eens een joint, het is nooit de bedoeling om op vakantie zulke dingen te doen, maar Jamaica is wel het uitgesproken land om dat daar toch een keer te doen met een goede Rastafari ;-) Ideeen of adviezen of gewoon niet doen?!
Edit: ik las een heel stuk ergens op dit forum....en logisch ook! ;-)

Alvast bedankt !!
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2011 door RooG »

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2011 »

Roog,

Over de criminaliteit in Jamaica is hier op het forum al het nodige gezegd en geschreven. Dat het er is, is een feit, Jamaica is immers nog altijd een derde wereld land en zo'n land heeft nu eenmaal met dit soort zaken te maken. Het speelt zich echter voornamelijk af in de grote steden en tussen de Jamaicanen (of bendes) onderling.
Als toerist heb je absoluut niet veel te vrezen. Natuurlijk wordt er wel eens eentje overvallen, maar noem mij eens een land waar dat nooit gebeurd? Je kunt natuurlijk met een dikke vette Canon EOS om je nekkie de minder goede buurtjes van Ochee opzoeken, maar dat dat geen slim planneke is zal je wel duidelijk zijn... Beetje aanpassen dus en de kans dat jullie wat gebeurt is te verwaarlozen.

Shoppen is geen probleem hoor. Verwacht geen mega-mega-shopping centers, maar winkeltjes, stalletje en straatverkopers zijn rijkelijk aanwezig.

Wat je 'to-do' lijstje betreft: als jullie dat allemaal willen, moeten jullie misschien een weekje of wat bijboeken ;) Ik ga er tenminste vanuit dat jullie ook nog wat dagen van strand, zon en zee wilt genieten. Alles wat er op het lijstje staat is interessant moet ik zeggen... Wat jullie wel en wat jullie niet moeten doen, tja, bekijk dat gewoon ter plekke zou ik zo zeggen.

Je kunt inderdaad één en ander boeken via de reisorganisatie waar jullie de reis zelf geboekt hebben. Is prijzig, maar op de organisatie valt er weinig af te dingen. Als jullie met locals op pad willen, wat zeker heel goed te doen is, is het wijs om ook even te 'shoppen' tussen alle lokale aanbieders. Je kunt daar zeker je voordeel mee doen. Onderhandelen over de prijs je trip mag best.
Leg anders eens contact met forumlid BellyMus, een Nederlands sprekende Jamaicaanse die vanuit Ocho Rios tours aanbiedt, zie topic Bellymus: Nederlandstalige taxi chauffeur & tour guide in Ocho Rios. Een ander forumlid, Ria1967, heeft ook goede ervaringen met een lokale taxichauffeur. Ze heeft ergens op het forum zijn telefoonnummer gepost, maar ik kan het zo gauw ff niet vinden... Ria... HELLUP!!!!  :P
Ander plan is natuurlijk een auto huren en zelf op onderzoek uit gaan... Ook errug leuk.

Ganja roken doen er heeeeel veel, maar vergeet niet dat het ook heeeeel veel verboden is. Dus als je het doet, wees erg voorzichtig.

Nog één weekje mensen...
DutchJam

Ria1961

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2011 »

HOi hoi,
Telefoonnummer van Rupert Ellis.
Een taxichauffeur van ongeveer 68 jaar.
Echt een lieverd.
Telefoon nummer 001876 3931854
Doe hem dan in elk geval de groetjes van Ria uit Nederland.
Veel plezier.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2011 »

HOi hoi,
Telefoonnummer van Rupert Ellis.
Een taxichauffeur van ongeveer 68 jaar.
Echt een lieverd.
Telefoon nummer 001876 3931854
Doe hem dan in elk geval de groetjes van Ria uit Nederland.
Veel plezier.

Thanks Ria  ;)
DutchJam

bellymus

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2011 »

en mijn nummers zijn  1876 9754528 en mobiel 1876 7907648

groetjes bellymus

RooG

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2011 »

Ik las het inderdaad over de criminaliteit....maar dit heb je overal, en waar dan ook. Gewoon logisch nadenken, en wat je schrijft zeker in een 3e wereld land natuurlijk!

allemaal bedankt, ik sla de nummers op en zal er zeker gebruik van maken !! ;) En zal ze de groetjes doen.....heheh

Het bovenstaande wensen lijstje is natuurlijk veel te veel en daarvoor houden wij ook Te veel van het strand om lekker te luieren en niksen. Een boekje lezen etc. Maar om de 2 a 3 dagen een excursie zal zeker gaan gebeuren na eerst geacclimatiseerd te zijn....

Kan je bv. aan Rupert ook vragen ons een halve dag rond te rijden naar de mooie plekjes voor een X-bedrag en aan wat voor een bedrag moet ik dan denken?

Ganja is altijd een moeilijk verhaal in het buitenland en is er ook helemaal geen behoefte aan, maar jamaica lijkt 't mij gewoon een keer leuk om te doen...maar dat zien we dan wel weer ;-)

Zelf een auto huren is ook een optie, hebben we gedaan op Curacao, erug leuk! Ik weet alleen niet hoe de wegen zijn op Jam, als ik hier en daar wat fotootjes zie ziet het er niet heel er A4 uit zeg maar ;-)

In ieder geval bedankt weer!! Gaat helemaal goed komen op Jamaica!!
:-D

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 12 mei 2011 »

Rogier,

De weg aan de noordkust (Negril - Montego Bay - Ocho Rios - Port Antonio) is prima, evenals een paar stukken snelweg (tol) rond Kingston en Portmore in het zuidoosten.

De wegen in het binnenland en aan de zuidkust zijn matig tot beroerd en vragen soms de nodige stuurmanskunsten.

Enne, niet vergeten, er wordt links gereden in Jamaica ;)
DutchJam

Ria1961

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2011 »

Ja wij hebben dat ook met rupert gedaan een jaar geleden.
Gevraagd of hij ons de mooie plekjes van Jamaica wilde laten zien.
Wij gingen toen met  6 personen en waren toen 20 dollar pp kwijt.
Van 8 uur tot 13.00 uur.
Maar als je met zijn tweetjes gaat zal het wel wat duurder zijn ,maar je kunt goed met hem onderhandelen.
Wij zijn naar de "fireman"geweest, een vuurspuwer echt leuk om te zien en daarna naar het huis waar marcus garvey gewoont had waar een oudere man ons voor een paar dollar alles wilde vertellen.
Boven op het heuveltje was een woonhuisje en rupert heeft voor ons gevraagd of wij het huisje mochten bekijken.
Ook nog in de Botanic garden geweest en hij regelt dan met korting kaartjes.
Was echt een leuke ochtend, daarna gewinkeld in ochi.
Dit jaar zijn we met Rupert naar het bamboevlot geweest om te varen en daarna naar het glistening water.
Staat niet op de excursie lijst van Arce en is ook niet heel bijzonder maar ik vond dat ik het gezien moest hebbem.
Wat ook een leuke middag.
Groetjes Ria

RooG

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 09 juni 2011 »

We zijn weer terug van een vakantie naar Jam, Ocho Rios. (of eigenlijk iets daar boven....in het RIU zaten we.

het Hotel RIU:
Top, zeer mooi, goede service, mooie tuin (niet heel groot!), ligt direct aan het strand.
Goede shows met professionele mensen.
Buffet was ruim, ruim voldoende, erg lekker dingen, probeer ook eens wat van Jamaica zelf, zoals een vrucht die gewoon "het zelfde is" als een eitje eten...(ben de naam kwijt.)

Ocho Rios; ik vond het weinig voorstellen, een craft market hebben ze daar waar je door iedereen word aangesproken, maar dat is logisch op een makt.
Verder zijn wij bij een Gospel kerkdienst geweest in Ochi ;-) Dit was echt een topper. Erg leuk. Wij zijn helemaal niet gelovig maar dit moet je een X hebben mee gemaakt !! namen werden genoteerd, je werd voorgesteld, mensen kwamen een handje geven etc, erg leuk!!

Wij zijn naar de Blackriver gegaan, behoorlijke trip vanaf Ochi!! (had ik dat geweten hadden we een andere excursie gepakt! Krokodillen gezien, mooie natuur, maar verder viel de Blackriver tegen!

Duns river falls,
Een erg mooi plaatje, een waterval die zijn einde kent in de zee...
Deze waterval beklommen, wel in de zeik regen (daarover later meer) maar het plaatsje is erg mooi! ook weer super natuur!

Bob Marley, Nine-miles. Dit moet je doen... Wij vinden de Regae toch altijd al lekker, dus we moesten even naar Bob. ;-)
Je word nog voordat je op het "erf" komt overlopen door Blowende Rasta's of jij ook wat wil, dus dat is er vol op...
Ook ik heb een blow gekocht daar, maar dat was wat later, gewoon op het "erf" zelf gekocht van een hele relaxe vent. Niks aandringen, gewoon chillen...en pfff, stoned ik was ;-) (niet helemaal opgerookt, paar hijsjes.......)

Glistering waters, ook geweest, in de regen....valt niet veel te zien vonden wij.

Verder hebben we natuurlijk op het strand gelegen om van de zon te genieten, maar, maar maar...we hebben 1.5 week noodweer gehad...regen regen en nog eens regen....
de eerste 3 dagen waren top, mooi weer, hier en daar een schapen wolkje, eind van de dag bewolkt met wat regen, dat is top...maar na 3 dagen werd het om 12:00uur al regen, en niet veel later was het de hele dag regen...pffff, daar word je echt niet vrolijk van!! Dus we hebben een beetje met die ziel onder de arm gelopen, eenmaal Ochi 2 a 3 X gezien te hebben ben ;e er ook wel klaar mee....dus daar zit je dan....

Die regen heeft ons toch een minder gevoel gegeven van Jamaica....het land is super mooi, 1 grote Jungle !! Net Vietnam...(ben ik nooit geweest maar zo voelt het... ;-)

Advies...
ga niet in het regen seizoen, maar dat is natuurlijk ook gelul, wij hebben gewoon pech gehad!!!
Als je in Ochi zit en wilt naar de Blackriver, moet je dat doen, als ik meer info had gehad, was ik liever gaan Bamboevaren en naar Port Antonio gegaan....!!!
Ny Falls, ook erg mooie omgeving, veel heftigere waterval dan Dunn's river, een heerlijke poel beneden aan de waterval, lekker chillen!
Dunsriver super mooi (als de zon schijnt ;-)
Glistering water, viel tegen, door de regen waarschijnlijk !!
Bob Marley: Doen !! 8)

verder heb ik geen gebruik gemaakt van de telefoonnummers die jullie hadden gegeven, daar waar er hele aardige mannen op de taxi zitten via het Resort....

We hebben een hele leuke vakantie gehad, met veeeel te veeeel regen helaas....en dat blijft toch hangen!
Verder een onwijs gaaf land, ga er niet heen voor de lange strips en winkelstraten....het is een derde wereld land !!

Cia ciao!!

« Laatst bewerkt op: 09 juni 2011 door RooG »

Ria1961

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: 09 juni 2011 »

Wat jammer dat jullie zoveel regen gehad hebben.
Ik had al gehoord dat het heel slecht was in Jamaica.
Het weer is het enige wat je niet kunt plannen.
Doet niet af denk ik aan de sfeer en die lieve mensen daar.
Hoop dat je in de gelegenheid bent dat je er nog een keer heen kunt met mooi weer.
Groetjes ria

Sandra

• Full Member
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #14 Gepost op: 09 juni 2011 »

Heel jammer van het weer. Vakantie is altijd veel leuker met mooi weer, alles ziet er veel vrolijker uit en hoort ook meer bij een eiland in de Caribean, maar helaas zit dat er niet altijd in. Jammer dat het toch een domper geeft op JA, maar toch nog iets om op terug te kijken toch? De mensen, de reggae, de joints  ;D

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: