Auteur Topic: Een welgemeend hallo  (gelezen 3526 keer)

Evert

• Newbie
  • *
  • Waardering: +1/-0
Een welgemeend hallo
« Gepost op: 20 februari 2011 »

Mijn naam is Evert en vertrek binnenkort voor conservatie werkzaamheden naar Jamaica. De periode dat ik aldaar verblijf is kortstondig en druk. Via Kingston vertrek ik naar Hellshire Hills om samen met enkele andere biologen het nestgedrag van de Jamaica Iguana ( Cyclura collei) te monitoren. Daarnaast gaan we op Manatee bay amerikaanse krokodillen (Crocodylus acutus) vangen voor onderzoek. Nu heb ik welgeteld 1 en mogelijk 2 dagen over om Kingston te bezoeken. Higlights van Kingston zijn (voor mij kennelijk) lastig te vinden op het internet. Maar mogelijk dat ik via dit forum een stap verder kom.

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
Re: Een welgemeend hallo
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2011 »

Hoi Evert,

Nou je gaat in ieder geval de prachtige natuur van Jamaica van dichtbij bekijken!
Mijn allereerste trip naar Kingston ging naar Emancipation Park en daarna naar Port Royal (vlakbij Kingston), de roemruchte piratenhistorie van Jamaica vind je hier. Verder zijn in Kingston o.a. het Bob Marley Museum en Devon House een bezoekje waard. Hangt ook een beetje af van waar je interesse naar uit gaat uiteraard.

Veel plezier in Jamaica!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2011 »

Hallo Evert,

Van harte welkom op het forum.

Je gaat met een interessante 'missie' naar Jamaica, daar mag je -als je zin en tijd hebt- best eens wat meer over vertellen ;)

Natuurlijk kun je je in Kingston best vermaken. Maar ik geeft toe, er wordt niet veel over geschreven. Wellicht een gevolg van de slechte reputatie op het gebied van veiligheid die de stad heeft en menig bezoeker toch doet besluiten de stad links te laten liggen. Beetje onterecht denk ik, ik ben er reeds vele malen geweest en heb er nooit trammelant gehad.

Natuurlijk moet je bepaalde buurten mijden, maar ik welke stad is dat niet zo?

Kingston's 'main attractions' zijn uiteraard het Bob Marley Museum aan Hope Road en Devon House, eveneens aan Hope Road (op de hoek van Waterloo Road). Het eerste is een must voor de reggaefan, leuk voor een keer, maar daarna nooit meer als je begrijpt wat ik bedoel. Devon House is een Great House met een fraaie tuin (waar je bij I-Scream een lekker ijsje kunt eten). Je kunt tegen betaling ook naar binnen om een indruk te krijgen van het leven van George Stiebel, Jamaica's eerste miljonair die het bouwsel heeft laten neerzetten. De moeite waard en een van mijn favoriete plekjes in Kingston.
Nog aan Hope Road vind je het Jamaica House (de werkplek van Bruce Golding, de Prime Minister van Jamaica) en King's House, ooit van de Jamaicaanse Bisschop, later een gouverneurswoning.

Als je van musea houdt kun je kijken in het Coin Museum in het hoofdkantoor van de Bank of Jamaica (Nethersole Place), waar je veel oude munten kunt bewonderen. In het National Gallery of Art (Ocean Blv. / Orange St.) kun je een blik werpen op de hedendaagse Jamaicaanse kunst van o.a. Edna Manley (ja, famillie van). Het National Heroes Park (einde Duke St. / Heroes Circle) eert de National Heroes van Jamaica (een aantal zijn er ook begraven) en andere helden uit de geschiedenis.

Downtown kun je rondneuzen op The Parade, een van de drukste plekken van de stad. Hier komen zo'n beetje alle belangrijkste wegen van de stad samen. Veel straathandel in de straatjes rondom, ook veel leuke eetgelegenheden. Een goeie plek om de echte 'Kingston sfeer' op te snuiven. Wees hier wel op je hoede, hang niet de rijke toerist uit, het is het kloppende hart van de stad en er loopt van alles rond. Werp ook een blik op het Ward Theatre (North Parade), een mooi gebouw in neo-klassieke stijl. Geschonken door Kolonel Ward, ooit mede eigenaar van rummaker Wray & Nephew. Of nog beter, bezoek een voorstelling in het theater (of in het Little Theatre aan Tom Redcam Av.)... De Kingston Parish Church aan de South parade is ook een blik waard. Andere noemenswaardige kerken in Kingston zijn de Joodse Synagoge en de Presbyteriaanse Kerk, beide aan Charles Street.

Het moderne Kingston kun je zien in de wijk New Kingston en dan met name rond Knutsford Blv. Het is het zakencentrum van de stad met banken, bedrijven, ambassades en hotels. Twee belangrijke hotels (Jamaica Pegasus en Wyndham) zijn de blikvangers en spelen een belangrijke rol in het leven van de rijken van de stad -vooral in de avond- en nachtelijke uren ;)

Winkelen in Kingston kun je o.a. op de Crafts Market aan Port Royal Street, Kingston Mall aan de Waterfront, het Souvereign Shopping Center aan Hope Road en natuurlijk downtown op en rond de Parade.

Leuk om mee te pakken als je de kans krijgt: een voetbalwedstrijd in het National Stadium. Niet omdat het voetbal nu van zo'n hoog niveau is (...), maar wel om de geweldige sfeer. Ook leuk is een bezoek aan de Tuff Gong Studios, ooit opgezet door Bob Marley en anno nu nog altijd zeer belangrijk in de Jamaicaanse platenindustrie.

Buiten Kingston is Port Royal zeker een bezoek waard. Het stadje zelf (ooit een piratennest waar Henry Morgan maar al te graag kwam) is voor een groot gedeelte in zee verdwenen tijdens de aardbeving van 1692 maar er zijn ruïnes die het bestaan van Port Royal bevestigen. Fort Charles, gebouwd door de Engelsen is redelijk intact gebleven na een volgende aardbeving in 1907. Het Giddy House overleefde deze aardbeving slechts half. Het Archeological Museum in het Old Naval Hospital is ook een bezoekje waard.
Verder kun je vanaf Port Royal een bootje pakken naar Lime Cay waar je goed kunt duiken en snorkelen.

En last but not least: vanuit Kingston zit je in no-time in de Blue Mountains, een walhalla voor de natuurliefhebber.

Overigens is Hellshire Hills, het gebied waar je de Iguana gaat spotten, best een eigenaardig gebiedje. Er valt relatief weinig regen, zeker in vergelijking met de bergen rondom en het is er best wel droog en dor voor Jamaicaanse begrippen (vandaar dat de Iguana zich daar prettig voelt zeker?). De ondergrond bestaat voornamelijk uit poreus kalkgesteente en stromend grondwater heeft er grotten uitgeslepen. Er zijn ook veel overblijfselen van de Arawak indianen gevonden die er hun leefgebied hadden voordat de Europeanen kwamen.
Richting de kust (Hellshire Beach is populair bij de Jamaicanen zelf) kom je nog bij de ruïnes van Fort Clarence, een verdedigingswerk dat de Engelsen in de 18e eeuw hebben aangelegd.

Have Fun!
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Sandra

• Full Member
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2011 »

Hoi Evert,

Welkom op dit forum, beetje laat maar zeer gemeend.

Ik had voor de crash van de server nog andere berichten van jou gelezen. Ben zelf helemaal weg van hagedissen en zou ze graag in het wild willen zien. Helaas komen ze op Jamaica niet zoveel voor als bijvoorbeeld op Curacao, dus heb ik ze niet gezien tijdens mijn trip naar JA.
Vind het overigens erg jammer dat wij mensen steeds meer plek innemen van alle dieren om ons heen en waarom?? voor nog meer luxe  ???
Tja, ik woon ook graag lekker ruim met veel tuin, maar in die tuin mag van alles komen en wonen, ook mollen. Hadden vorig jaar een mol in de tuin haha wat een bende heeft hij gemaakt. Ach zo heb ik weer een excuus om nieuwe planten te kopen  ;D

Succes met je werk en veel plezier in JA

Evert

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 09 april 2011 »

Beste DutchJam en Sandra,
Sorry voor de trage reactie. Ik ben niet de snelste :) Daarnaast lag het forum er een tijdje uit. Dit om toch nog een beetje de excuusTruus uit te hangen. Er mist wat post. Ik had een reactie gegeven waar vervolgens DutchJam op reageerde. In de reactie van DutchJam werd een oproep van Dr. Byron Wilson aangehaald om Manatee Bay te bewaren zoals het is. Ik vond het wel grappig dat dit ter sprake kwam. Om jullie wat duidelijkheid te geven, met Byron werk ik samen. :)

@ Sandra,
Het gaat in Jamaica voor mij onder andere om de Jamaicaanse leguaan. Hier enkele foto's om je een indruk van de soort te geven.

Ja Susan, als je een mol van dichtbij bekijkt en wat van het gedrag bestudeerd is het gewoon een leuk beest :)

miranda

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #5 Gepost op: 09 april 2011 »

wow!!! wat een gave foto's....

Ben je nog in Jamaica? ben benieuwd naar je verhalen... wie weet lees ik die hier nog een keer

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 09 april 2011 »

Evert,

Excuses zijn niet nodig hoor. We hebben het allemaal druk these days en hoewel je aanwezigheid op het forum zeer op prijs gesteld wordt, moet je het niet zien als een verplichting... Alles (nou ja...) mag, niets moet.

In deze topic missen inderdaad 2 of 3 berichten. Begin maart is de server waarop dit forum staat volledig gecrashed en de hele boel moest opnieuw geïnstalleerd worden. We zijn een kleine week offline geweest. De schade is gelukkig beperkt gebleven, maar omdat de laatste backup voor de crash dateerde van 21 februari zijn alle berichten tussen 21 februari en 8 maart (de dag dat het forum weer online was) helaas verkoren gegaan. Daar zit dus ook een gedeelte van deze topic bij.

Ik ben blij dat je je college Wilson even bij naam genoemd heb. Ik had destijds inderdaad zijn noodkreet aan Minister Barlett op het forum geplaatst. Ik sta volledig achter deze brief en jullie werk en wilde de brief opniew posten, maar ik was na de crash de naam van de beste man weer even kwijt. Ik zal hem opnieuw plaatsen.

Hoe dan ook, welcome back ;)

Overigens, de prachtige dieren die ik hier op de foto's zie doen mij denken aan de Iguana's die ik veelvuldig in Mexico gezien heb (had ik dat hier ook niet gepost...?). Ze lijken er erg veel op, is dat wellicht dezelfde soort?
DutchJam

Evert

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 09 april 2011 »

Hi Miranda, Ik ben niet in Jamaica maar ga er binnenkort naartoe. Ik zal trachten zo nu en dan wat over conservatie betreffende deze dieren en hun habitat hier te vermelden.

Ha die DutchJam, Byron Wilson is een Aussie, maar werkzaam voor de University of the West Indies. Echt een goeie gast. :) De leguanen die zoals je zegt je veelvuldig in Mexico hebt waargenomen zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Ctenosaura similis. Deze kom je door geheel Mexico tegen en is gelijk de grootste soort binnen de Ctenosaura familie.

In Mexico komen ook enkele andere Ctenosaura soorten voor maar deze zijn een stuk kleiner en veelal lastig waar te nemen.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 09 april 2011 »

Hey, nu was je er toch vlotjes bij Evert...  :P

Voor mij als leek is het natuurlijk niet goed te bepalen welke soort ik nu in Mexico ben tegengekomen, dus ik geloof je onmiddellijk als je zegt dat het de Ctenosaura similis is. De leguaan op de foto lijkt erop, maar die op de andere foto's ook ;)

Ik kan me herinneren dat het op een godverlaten strandje was nabij Chetumal (schiereiland Yucatan), op slechts een paar kilometer van de grens met Belize. Wit zand, palmboompjes en geen mens te zien. Het perfecte 'bountystrandje'. Was daar op goed geluk terecht gekomen en zat me vooral te vermaken met de krabbetjes die uit het zand omhoog kwamen.

En met die leguanen dus, die op hun dooie gemakkie langs sloften alsof ik er niet was. Toonden ook totaal geen interesse in me. Wist eigenlijk niet goed of deze dieren nu gevaarlijk zijn of niet, maar ben blijven zitten en heb van het schouwspel genoten.

Later ben ik ze inderdaad nog veel vaker tegengekomen daar in Mexico. Maar helaas nog nooit in Jamaica.
DutchJam

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #9 Gepost op: 09 april 2011 »

En de leguanen in Costa Rica? (die heb ik dan weer gezien haha). In Jamaica ben ik ze nooit tegengekomen. Ik vind het best indrukwekkende beesten. Op Curacao blijken ze trouwens leguanen te eten (!)

Evert

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2011 »

@ DutchJam, Als je in Yucatan zat dan zou je nog een Ctenosaura soort kunnen zijn tegen gekomen. Alleen in een deeltje van Yucatan zit de kleinste Ctenosaura soort. Deze heet Ctenosaura defensor en is maximaal ongeveer 25 cm. groot.
Een aardig verschil met de C. similis die een lengte van 1.5 meter kan halen. Net zoals bij de leguaan in Hellshire Hills is ook deze kleine hagedis uniek. Beide soorten leven in een klein gebied en komen nergens anders ter wereld voor. Leguanen zijn zeer defensief ingesteld en zullen niet snel wat doen. Je hebt dus geen gevaar van ze te duchten. Als ze (door toeristen) gevoerd worden kunnen ze wel bloedirritant worden. Het zijn namelijk opportunistische eters. Bedelgedrag en eventueel eten proberen te stelen komt wel voor. Leuk voor toeristen maar het komt de dieren niet ten goede.

@ Bertientje
In Costa Rica zit de Groene leguaan (Iguana iguana) en de Ctenosaura similis. Iguana iguana is eveneens een grote hagedissensoort. Door de bevolking worden leguanen gegeten daar dit een goedkope eiwitbron is en het smaakt naar kip. Groene leguanen worden namelijk ook wel boomkippen genoemd.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2011 »

@Evert:

Kan het zijn dat ik die kleine leguaan gezien heb in Uxmal (een Maya site in het noordwesten van Yucatan, ten zuiden van de stad Merida)? Zeker weten doe ik dat niet, maar ik meen me zoiets te herinneren.

De leguanen op het strandje nabij Chetumal waren in elk geval van de grote soort. Machtig om te zien. Ze liepen zo dicht langs dat ik me slechts een weinig had hoeven rekken om ze te aan te kunnen raken. Heb ik niet gedaan omdat ik dus niet zeker was of ik iets moest vrezen van deze dieren.
Ik had ook niet het gevoel dat ze van mij onder de indruk waren overigens. Ze liepen voorbij zonder echt aandacht aan mij te schenken, schichtig te zijn of agressief over te komen. Ik begrijp nu dat dat ook niet echt het karakter van deze dieren is.
Ze kwamen ook 'uit het niets'. In eerste instantie was alleen ik daar, vergezeld van de strandkrabbetjes. En ineens kwamen de leguanen uit het groen tevoorschijn. Het was een uniek en toevallig voorval om deze indrukwekkende dieren van (heel) dichtbij te zien.

Hoe dan ook, ik ga er voor tekenen om deze dieren ook eens in Jamaica te kunnen waarnemen. Weet nu in elk geval waar ik het zoeken moet. Zolang Barlett zijn zin niet krijgt tenminste... (zucht)
DutchJam

PeterJam

• Full Member
  • Waardering: +3/-0
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2011 »

Op Curacao blijken ze trouwens leguanen te eten (!)

Huh? Wat moet ik me daar nu bij voorstellen?

Peter

Dready

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #13 Gepost op: 11 april 2011 »

Het blijkt een lekker hapje te zijn en naar ik moet geloven....voor de mannen potentieverhogend...Uhm....is mij ooit eens ter oren gekomen...of het waar is weet ik niet....dat zal onze reptieldeskundige (Evert) je beter kunnen vertellen...denk ik....haha

Blessings Dready
It is nice too be important, but it is even more important too be nice.

Baloulove

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +2/-0
« Reactie #14 Gepost op: 11 april 2011 »

Het klopt hoor, op Curacao bij Jaanchi's, een compleet behangen knus restaurantje met allerlei frutsels, staat leguaan op het menu, smaakt beetje naar kipachtig iets.  ???

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: