Wij hebben al met heel wat luchtvaartmaatschappijen gevlogen en ik moet bekennen dat ArkeFly tot nu toe zo'n beetje de slechtste is. Het eten aan boord is gewoon slecht. Nu is vliegtuigvoedsel over het algemeen niet fantastisch maar we hebben bij heel wat maatschappijen (Lufthansa, Delta, US Airways, American Airlines & British Airways) aanzienlijk beter eten gehad en ook betere service en vriendelijker cabine personeel.
Het toestel waarmee ArkeFly naar het Caribisch gebied vliegt is een oude Boeing 767 die voorheen van SAS is geweest. In Economy Class is het merendeel van de stoelen compleet uitgewoond en doorgezakt. Wij hebben de hele heenreis op 2 kussens gezeten omdat we binnen een uur al ontzettende pijn in de rug hadden.
Het cabinepersoneel van ArkeFly vind ik persoonlijk erg formeel en gewoon onvriendelijk. Als je een opmerking maakt over slechte stoel of over duidelijk ander beleid bij andere luchtvaartmaatschappijen dan krijg je een norse blik of gewoon een sneer. Wij zaten op de heenreis bij de nooduitgang in Economy Class. Ik mocht tijdens het opstijgen geen boek lezen of in de hand houden. Ik moest het boek opbergen in de bagagebak boven mijn hoofd, ik stopte het namelijk eerst in het opbergvak van de stoel voor me en werd direct gecorrigeerd dat dat niet de bedoeling was. Ik ben er in het geheel niet op in gegaan en heb gewoon netjes gedaan wat men van me vroeg maar ik vond het wel vreemd. Nu vragen wij op iedere reis over de Atlantische Oceaan stoelen bij de nooduitgang (en die hebben we al zo'n 12 keer gehad), bij geen enkele luchtvaartmaatschappij werd hier zo moeilijk over gedaan. Ik zat op kussens omdat mijn stoel volledig doorgezakt was (we hadden al een uur vertraging voor het opstijgen gehad vanwege een technisch mankement) en ik pijn in mijn rug had. Bij het opstijgen moest ik van één van de stewardessen de kussens waar ik op zat ook opbergen in de bagagebak boven mijn hoofd. Dat heb ik gewoon pertinent geweigerd omdat ik het op de eerste plaats flauwekul vond en op de tweede plaats ArkeFly dan maar had moeten zorgen voor een toestel met fatsoenlijke stoelen.
Toen we op de heenweg een uur vertraging hadden vanwege een technisch mankement hebben we alles bij elkaar zowat 2 uur in het toestel gezeten voordat we opstegen. Op zich kan dat natuurlijk gebeuren maar dan is het op zijn minst netjes om je passagiers wat te drinken te geven. Je gaat namelijk na 2 uur pas opstijgen, dan duurt het nog minimaal een half uur voordat men drankjes gaat serveren en voordat je dan je eerste drankje hebt zit je al bijna 3 uur in het toestel ( en wij hebben niet tot op het laatste moment aan de gate met een flesje drinken in de handen gezeten, dus voor het boarden hadden de meeste mensen ook al even niets gedronken).
Kortom: wij zijn totaal niet enthousiast over ArkeFly en we hebben genoeg ervaring met andere maatschappijen om te weten hoe het hoort in de luchtvaart. Maar goed, als je naar Jamaica wilt voor een redelijke prijs en zonder al teveel omwegen dat zul je het met ArkeFly moeten doen.
Op de terugweg zaten we overigens Comfort Class en die stoelen waren aanzienlijk beter.
Groeten,
Frank