Auteur Topic: McDonalds in Jamaica  (gelezen 2095 keer)

Charlotje

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
McDonalds in Jamaica
« Gepost op: 09 februari 2011 »

Goeiemorgen,

Ik leer graag de lokale keuken van Jamaica kennen, maar geen vakantie voor ons zonder een keer McDonalds  :)

Maar ik kan niets vinden over de Mac in Jamaica? Is dat er niet?

Groetjes,

Charlotte

miranda

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
Re: McDonalds in Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2011 »

nee er is geen mac op het eiland

Wel een burgerking en een kentucky fried chicken.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2011 »

Charlotje,

McDonalds had tot 2005 8 restaurants in Jamaica, alle in eigendom van het bedrijf zelf (geen franchise).

Maar de Jamaicaan liep nooit echt warm voor de Big Mac met Franse frietjes, ondanks vele uitgebreide reclamecampagnes. De restaurants werden voornamelijk bezocht door toeristen en dat was niet voldoende om de boel draaiende te houden.

En dus besloot McDonalds in 2005 dat alle restaurants in Jamaica gesloten zouden worden. Hetgeen op 14 oktober van dat jaar ook daadwerkelijk gebeurde.

Overigens werd in het persbericht dat McDonalds destijds uitgaf wel aangegeven dat de sluiting van tijdelijke aard zou zijn en dat het bedrijf toch plannen had om in de toekomst naar Jamaica terug te keren. Over hoe die plannen er dan wel niet uitzagen werd echter erg vaag gedaan en tot op de dag van vandaag is er nog niets gebeurd.

Soms zie je, als je goed kijkt, nog wat plekjes die verraden dat McDonalds ooit in Jamaica aanwezig is geweest. Let maar eens op als je bijvoorbeeld van Montego Bay richting Ocho Rios rijdt. Net voorbij het vliegveld kom je langs Ironshore, een industrieterrein met bedrijven en winkels. Aan je linkerkant passeer je daar de Burger King (tegenover het benzinestation), maar let vooral op de architectuur van het gebouwtje waar het in gevestigd is... Zooooo herkenbaar ;)

Miranda heeft gelijk: als je wilt 'fastfooten' in Jamaica dan kun je terecht bij Burger King en Kentucky Fried Chicken. Wil je eens fastfood op zijn Jamaicaans, loop dan eens binnen bij een filiaal van Juici Patties (zie topic Juici Patties elders op het forum). Jamaicaanse fastfood op zijn best en in de meeste gevallen gezonder dan een burger...

Smakelijk!
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...
Like JamaicaForum.nl @ Facebook: http://www.facebook.com/jamaicaforum.nl.

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2011 »

en vergeet Mother's niet....

Ik heb destijds in Mandeville nog wel eens gegeten bij de Mac, de service was belabberd. Ik meen me te herinneren dat Mac Donald's destijds als reden aangaf dat ze de kwaliteit niet konden garanderen in Jamaica. Maar idd Burger King en KFC zie je overal.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2011 »

Toch gek eigenlijk...

Burger King kan het kennelijk wel goed doen in Jamaica, want Bertientje heeft gelijk, je komt Burger King overal op het eiland tegen. Is de Jamaicaan dan wel voor de Whopper te porren?

Dat Kentucky Fried Chicken wel aanslaat kan ik me wel voorstellen. De basis van KFC is immers kip en daar lusten de Jamaicanen wel pap van. Ik ben een paar keer bij KFC in Montego Bay geweest en daar was het toch altijd wel behoorlijk druk met voornamelijk locals.

Als je zo af en toe een pizza tussendoor wilt kan Pizza Hut je uit de brand helpen. Die in Montego Bay serveert een Jerk Pizza en die is nog best lekker ook. Een Italiaanse pizza op zijn Amerikaans met een Jamaicaans tintje. Tis weer eens wat anders...  :P

Mother's is inderdaad ook goed en biedt ook Jamaican Fastfood. Mother's is wel voornamelijk actief in de parishes aan de zuidkust. In de parishes aan de noordkust zit Mother's alleen in St. Ann (in Ocho Rios) voor zover ik weet. In bijvoorbeeld Montego Bay of Negril zal je Mother's (nog) niet vinden.
DutchJam

Marco

• Full Member
  • Waardering: +1/-10
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2011 »

en vergeet Mother's niet....

Ik meen me te herinneren dat Mac Donald's destijds als reden aangaf dat ze de kwaliteit niet konden garanderen in Jamaica.

Mc Donalds wou zijn eigen vlees importeren uit Guatemala en de minister van landbouw, Clarke  in die tijd, heeft er een stokje voorgestoken door de invoerrechten op bewerkt vlees fel omhoog te trekken en zo de belabberde veeteeltsituatie in Jamaica te helpen. Een koe was op de markt maar 100€ waard. Door Clark zijn toedoen is de situatie drastisch veranderd in de positieve zin voor de Jamaicaanse veetelers.
Burger King gebruikt uitsluitend Jamaicaanse producten en de betere fastfood keten is de Jamaicaanse Island Grill.
Wat KFC betreft : KFC Montego bay is de best verkopende TER WERELD!!!!! Jamaicanen houden nu eenmaal van die vettigheid. Doch heel veel met antibiotica behandelde import chicken. Wekelijks worden er in Jamaica 3miljoen kippetjes verorberd (niet alleen bij KFC natuurlijk) Dit is niet mis op een bevolking van nu 3miljoen. Natuurlijk is Jamaica een heel grote afzetmarkt voor amerikaanse kip nml de kippedelen die de yankees niet lusten.
Smakelijk

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2011 »

Ik meen me te herinneren dat Mac Donald's destijds als reden aangaf dat ze de kwaliteit niet konden garanderen in Jamaica.

Burger King gebruikt uitsluitend Jamaicaanse producten....

McDonalds kon 'de kwaliteit niet garanderen' omdat het haar zin niet kreeg dus...

Pluspuntje voor Burger King!
DutchJam

bellymus

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +5/-0
  • Dutch Tours Jamaica
    • Dutch Tours Jamaica
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2011 »

En alle mcdonald filialen zijn nu 'Island Grill' geworden, echte jamaican fast food!

Jesje

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2011 »

Ga je dan nu nog wel een weekend op vakantie naar Jamaica...? ;-)
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2012 door Jesje »

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?:
En hoe heette zijn band?:

Reacties op Facebook