Auteur Topic: Enig idee wat een gemiddelde hardwerkende Jamaicaan verdiend?? Schrik niet...  (gelezen 1483 keer)

Dready

• Full Member
  • Waardering: +5/-0

Hallo Allemaal,

Mijn oog viel vanavond op dit krantenbericht uit de Observer:

"Minimum wage to be increased by 10 per cent]
BY ALICIA DUNKLEY Senior staff reporter dunkleya@jamaicaobserver.com

Tuesday, January 25, 2011

MINIMUM wage earners and security guards will see a ten per cent increase in their earnings at the end of next month.

Minister of Labour and Social Security Pearnel Charles, made the announcement at today's sitting of Parliament.

From February 28 the National Minimum Wage will be increased from $4,070 (34,54 euro) per 40 hour work week ($101.75 (0,86 euro)  per hour) to $4,500 (38,19 euro) per 40 hour work week ($112.50 (0.95 euro) per hour).

For security guards the minimum wage and fringe benefits will increase from $6,050 (51,35 euro) per 40 hour work week ($151.25 (1,28 euro) per hour) to $6,655 (56.48 euro) per 40 hour work week ($166.38 (1.41 euro) per hour).

The life insurance coverage for security guards has also been increased from $1.5 million double indemnity to $2 million double indemnity."

Ik heb hier geen woorden voor.....ik wordt er verdrietig van.
Dit is OOk Jamaica!!!!
En toch zie ik ze het weer elke keer doen ....ongelooflijk!!! Over respect gesproken...

Blessing Dready

ps: het eurobedrag heb ik er even voor de duidelijkheid zelf achter gezet (volgens de koers van vandaag)

It is nice too be important, but it is even more important too be nice.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum

Tsja,

Wat kun je hier nog over zeggen.

Boeven zijn het.

Want waar zit het grote geld? Juist ja...
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Dready

• Full Member

Het is toch gewoon een belediging...niet dan

Blessing Dready

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member

Daar druk je je nog heel zacht uit Dready...

En als je alle berichtgeving in de kranten en op websites in Jamaica mag geloven is het een enorme vooruitgang.... :-X
DutchJam

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support

En daarom willen ze allemaal naar de USA want hierbij vergeleken zijn daar gouden bergen te verdienen... Inmiddels zitten de 2 jongere broers en de jongere zus van mijn man daar alledrie. Want zelfs met een universiteitsdiploma op zak begin je vrij weinig in Jamaica. Ok, als je ambitie in het onderwijs ligt kun je nog wel een baan vinden maar verder is het erg lastig. Heel triest en een vicieuze cirkel door de braindrain :-(

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member

TVJ - $500 INCREASE IN MINIMUM WAGE {JAMAICA} Small | Large
DutchJam

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support

Het gaat hier btw wel om het minimum loon en niet om het gemiddelde loon. Het minimumloon wordt bv verdiend door mensen in winkels en beveiliging. Mensen in andere functies verdienen vaak wel wat meer.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member

Het gaat hier btw wel om het minimum loon en niet om het gemiddelde loon. Het minimumloon wordt bv verdiend door mensen in winkels en beveiliging. Mensen in andere functies verdienen vaak wel wat meer.

Okee, maar heeft iemand een idee wat Jan Modaal in Jamaica gemiddeld verdiend dan?

Kan me niet voorstellen dat dat wel een vetpot is dan.

Ik sprak vorig jaar in Kingston een aantal mensen, waaronder iemand die als technicus voor Cable & Wireless werkt, maar die naast zijn volledige baan 's avonds en in het weekend nog part-time werkt als leraar elektrotechniek. Met alles wat hij bij elkaar scharrelt met die 'dubbele baan' kan hij zijn vaste lasten maar net ophoesten.

Of eigenlijk net niet, want zijn part-time job is natuurlijk zwart... Als 'ie dat inkomen gaat opgeven bij de staat, houdt hij er nog niet veel aan over.

Om een vergelijkbaar inkomen te hebben als in Europa of de VS (rekening houdend met het feit dat in landen als Jamaica de levensstandaard natuurlijk veel lager is dan die bij ons) moet je in Jamaica op zijn minst 3 keer zo hard werken als in datzelfde Europa (of VS) zei hij me.
DutchJam

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support

Dat is het punt, wat is gemiddeld?

Door de hoge werkloosheid kiezen veel mensen voor een vrij beroep (meestal gedwongen uiteraard, want wat voor keuze heb je verder). Mensen in de bouw werken bijvoorbeeld vaak als dagloners en een ervaren metselaar of ijzervlechter kan 3500-5000 jm$ per dag verdienen. Een 'gewone' bouwvakker krijgt 1500-2000 jm$ per dag.

Het inkomen van een taxichauffeur is ook erg wisselend. Als ze voor een baas rijden moeten ze vaak een bepaald bedrag per dag afdragen, de rest mogen ze houden. Dat kan dus heel erg verschillen per dag. Wat vaste banen betreft: verpleegsters verdienen per week zo'n 10,000 jm$ en leraren ongeveer 12,000 jm$.

Dready

• Full Member

Oeps....we zijn ook nog vergeten te vermelden dat de reiskosten uit de zak van de werknemer moeten komen...dus er blijft nog minder over.

Blessing Dready

Olaff

• Gast

en wat ik me afvraag...

hoe zit het met sociale voorzieningen?

Zorgtoeslag, pensioenopbouw, ww, enz?

Dready

• Full Member

Voor zover  ik weet geen of heel weinig.....maar moet eerlijkshalve zeggen dat ik dat niet voor de volle 100% weet.

Blessing Dready

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member

Ik dacht ook niet dat dat van overheidswege geregeld is.

Pensioen, ziektekosten, arbeidsongeschiktheid, werkeloos raken...

Ik dacht dat je je daar zelf voor moest verzekeren in Jamaica. Kan allemaal, maar je moet het zelf doen, van de staat hoef je niets te verwachten.
DutchJam

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support

Nee ww e.d. is er niet, ziektekostenverzekering heeft vrijwel niemand. Publieke ziekenhuizen zijn gratis. Alleen mensen die voor de overheid werken bouwen pensioen op, vandaar dat het vak van leraar vrij gewild is (veel vakantie, aardig salaris en ook nog pensioen). Mijn schoonvader heeft 40 jaar wis- en natuurkundeles gegeven  op een middelbare school en heeft nu een aardig pensioen, helemaal voor Jamaicaanse begrippen.

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: