Auteur Topic: Pakketjes versturen en ophalen  (gelezen 3140 keer)

Irene

• Full Member
  • Waardering: +3/-0
  • Never stop believing..
Pakketjes versturen en ophalen
« Gepost op: 05 januari 2011 »

Hallo allen,

ik heb een cadeautje voor mijn vriend gekocht, waarvan het de bedoeling is dat het samen met nog wat andere dingen, zoals snoep en chips enzo (in ieder geval geen spullen van grote waarde), wordt opgestuurd naar Negril. Heb al eens eerder een pakketje gestuurd, klein formaat met verzekering omdat er spullen van waarde in zaten, kostte mij geloof ik €20,- ofzo.

Het volgende wekte mijn belangstelling:

Hij heeft 't erover dat als ik dit aankomende pakket via de gewone TNT post verstuur, hij een bedrag van zo'n $5000,- JM :o moet betalen om het pakket in ontvangst te kunnen nemen. Aan de ene kant verbaasd 't me niet echt dat er een bedrag
gevraagd word voor het afhalen van een pakket, maar aan de andere kant, ik betaal er al voor om het te versturen, EN ik vind $5000,- JM wel een flink bedrag wat ze vragen! Hebben jullie hier ervaring mee, dat er 'losgeld' betaald moet worden voor een pakket? Verder had mijn vriend het er ook nog over dat het via FedEx of DHL goedkoper (of zelfs helemaal kosteloos) zou zijn om een pakket af te halen.. Jullie enig idee? ???

P.s.: Als het niet zoveel ruimte zou innemen, zou ik het natuurlijk gewoon in mijn koffer proppen.. ;)
Hopelijk weer in februari of maart!! ;D
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2011 door Irene »
*The choices we make, not the chances we take, determine our destiny*

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Pakketjes versturen en ophalen
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2011 »

Ik heb dergelijk 'losgeld' ook al aan de hand gehad met het versturen van pakketjes naar een vriendin in Farm (Bluefields PO).

Het ging dan niet om JM$ 5000,= maar om 'slechts' JM$ 2000,=. Mij verbaasde dat ergens ook niet, het is Jamaica tenslotte, maar kloppen doet het toch niet lijkt me.

Op advies van dezelfde vriendin geef ik tegenwoordig 'school supplies' als inhoud op. Ik stop er ook altijd wel iets dergelijks in (pennen, schriftjes, markers, puntenslijper, enz... gewoon licht spul qua gewicht, maar wel duidelijk herkenbaar als schoolspullen). Dat lijkt verschil te maken, want de laatste paar keer heeft ze niet meer hoeven te betalen.

In september vorig jaar zijn we samen een pakketje gaan ophalen aan het postkantoor van Bluefields. Dit pakketje had ik voor mijn vertrek naar Jamaica vanuit Nederland verstuurd, gewoon met TNT, tegen het standaard 'priority' tarief. Zodra ik het pakket zag wist ik direct dat het opengemaakt was. De tape waarmee het weer dichtgeplakt was, was dus absoluut niet van mijn persoontje. Volgens de vriendin is dit dus heel normaal en gebeurt dat met bijna elk pakket dat ik naar haar verstuur. Wees dus voorzichtig met het versturen van goederen met waarde.
Ze kreeg het pakket overigens zonder bijbetalen mee (jawel, 'school supplies'). Er was ook niets uit het pakket ontvreemd, ondanks dat de inhoud gecontroleerd was.

Of FedEx en DHL 'losgeld' vragen bij het afleveren van een pakket kan ik me nauwelijks voorstellen, maar ik denk dat het versturen via deze jongens wellicht duurder is dan via de 'gewone' post. FedEx en DHL zijn immers koeriersdiensten en die hanteren doorgaans hogere tarieven. Daar staat natuurlijk tegenover dat ze je pakket zeer snel en tot aan de voordeur brengen. Die service kost ook geld.

Ik zal eens kijken of ik achter de verschillende tarieven kan komen.
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

jolanda

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2011 »

hoi,
helaas heb ik deze ervaring ook ja ,ik dacht al dat ik de enige was.
nou jij 20 euro en hij 45 hahahahha dat is een duur chipje dan he.
maar ik had hetzelfde probleem, terwijl dit in runawaybay zeker het geval niet was daar hoefde niets betaald te worden.
In jamaica maken ze dus echt hun eigen regels.
succes
groet jolanda

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2011 »

Volgens mij is het niet standaard, meer een beetje willekeur. Mijn schoonmoeder heeft 1x wel voor een pakketje moeten betalen, niet zo heel veel, ik denk dat het 2000 JM$ was. Denk idd dat het er ook aan ligt aan wat voor waarde erop staat vermeld. In ons geval ging het om kerstkadootjes voor de hele familie. Maar alle andere keren hoefde er niets betaald te worden.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2011 »

Ik denk ook dat het willekeur is.

Ik heb eens proberen te achterhalen of daar een standaard voor is, maar ik heb die niet kunnen vinden. Of die bestaat gewoon niet.

In september vroeg ik ernaar op het postkantoortje van Bluefields, maar ik kreeg een zeer wazig antwoord.

Nooo, that is not suppose to happen sir!.
Well my dear, it DID a few times in the past... (vriendin voor wie het pakket bestemd was knikt bevestigend)
Big, big smile Nooo, that was not with me, me know nothing sir, honest!.
'Laat maar, wordt niks' dacht ik. Schouders ophalen en 'n lekkere red sorrel pakken in het zonnetje. This is Jamaica after all ;)

Maar hoe het nu werkelijk zit weet niemand. Wellicht proberen sommige postbeambtes munt te slaan uit het feit dat iemand een lang verwacht pakket komt halen. Je kunt er weinig aan doen vrees ik.
DutchJam

Ria1961

• Sr. Member
  • Waardering: +8/-4
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2011 »

Misschien is het een optie ( als het dan toch een willekeur is of je moet betalen of niet ) wanneer je moet betalen het pakket te laten staan.
Een andere dag hoef je dan misschien niet te betalen bij een andere post beambte gezien Duch Jam zijn verhaal.
HEt is uit te proberen natuurlijk.
Maar het post openen vind ik wel heel vervelend.
En daar is verder geen grip op natuurlijk.
Ik heb idd al een paar keer iets opgestuurd en dan schoolsupplies erop geschreven.
Er is volgens mij nog niks uitgehaald of betaald bij het afhalen.
Zal het ook is navragen.
Groetjes Ria

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2011 »

Verder had mijn vriend het er ook nog over dat het via FedEx of DHL goedkoper (of zelfs helemaal kosteloos) zou zijn om een pakket af te halen..

Of het pakket kosteloos is af te halen is weet ik natuurlijk niet.

Maar het versturen van een pakket met FedEx of DHL is toch een pak duurder zo op het eerste gezicht.

Heb als uitgangspunt genomen een pakket van 5kg, verstuurd van Amsterdam naar Montego Bay.

FedEx: Euro 261, 98 (7 januari verstuurd, 10 januari afgeleverd, FedEx Priority International)
Maak hier je prijsberekening: http://www.fedex.com/ratefinder/home?cc=NL&language=nl&locId=express

DHL: Euro 498,86 (7 januari verstuurd, 10 januari afgeleverd, DHL Express Worldwide)
Maak hier je prijsberekening: https://dhlshipnow.dhl.com/FCIS/faces/templates/getaquote/GetAQuote.jspx

Zowel FedEx als DHL halen het pakket bij je op en leveren het af op het gewenste adres.

TNT ('gewone post'): Euro 58,30 (transfertijd 2 a 3 weken, Priority met Track & Trace)
Meer info: http://www.tntpost.nl/voorthuis/pakketten/pakket-buitenland-tracktrace/

Bij TNT moet het pakket afgegeven worden op een postkantoor.

Bovenstaande tarieven zijn slechts een indicatie. Een en ander is ook afhankelijk van de gekozen service, de grootte en het gewicht van het pakket en periode van verzending (met name bij de koeriersdiensten FedEx en DHL).

Koerierdiensten zijn dus een pak duurder, maar de transfertijd is heel kort en het pakket wordt aan de voordeur opgehaald en aan de voordeur weer afgeleverd (als de ontvanger een officieel adres heeft). De post is een stuk goedkoper, maar het pakket moet worden afgegeven op een postkantoor.

It's up 2 U :)
DutchJam

Irene

• Full Member
  • Never stop believing..
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2011 »

Bedankt voor 't nazoeken DutchJam, zo te zien scheelt dat inderdaad een flink aantal duiten! Dan is bij mij al snel de keus gemaakt, want voor het tarief van DHL kan ik als ik een beetje mazzel heb m'n ticket kopen! Dus dan toch maar even de Bruna plunderen, en braaf 'school supplies' op de doos krabbelen. Wat me wel weer  opvalt, is 't verschil qua tarieven tussen DHL en FedEx, 'n kleine €300,-! Ik zal ook eens navragen of mijn vriend zich nog kan herinneren of mijn vorige pakketje ook signalen had dat 't eerder open gemaakt was. Is voor mij inderdaad ook niet zo'n prettig idee, maar aan de andere kant, 't ligt er ook aan wie 't open gemaakt heeft. Als bijvoorbeeld blijkt dat 't de douane geweest is omdat ze denken dat  er iets tussen m'n chips verborgen zit, kan ik 't snappen, maar als blijkt dat 't de postbeambte geweest is, dan kan ik 't toch iets minder waarderen... Maarja, als je dat wil voorkomen ben je denk ik toch genoodzaakt om je pakket via DHL of FedEx ofzo te versturen.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2011 »

Mensen,

Ik heb de topic even gesplitst vanaf de chips en de drop ;)
Heeft niet veel meer met het versturen van pakketjes te doen, toch?

Discussieer gerust verder over chips en drop in de nieuwe topic Chips, drop & pindakaas in het board Ackee & saltfish...  8)

DutchJam

Irene

• Full Member
  • Never stop believing..
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2011 »

Het is alweer even geleden dat de laatste post is geplaatst, maar wilde toch nog even melden hoe het is verlopen.

Heb mijn pakket gewoon via de TNT post verstuurd, zo'n twee weken voor mijn vertrek, en natuurlijk netjes 'school supplies and gifts' op het formulier geschreven. Mijn vriend was een paar dagen voordat ik wegging nog naar het postkantoor gegaan om te kijken of 't pakket al gearriveerd was, maar helaas, iets te voorbarig ;). Toen ik er een weekje was ben ik naar 't postkantoor gegaan, en inderdaad, er lag een briefje klaar voor het pakket, maar alleen mijn vriend kon het ophalen. Mijn vriend met het formuliertje weer terug nar 't postkantoor, en kwam terug met een redelijk gehavend pakket.. Dit kwam waarschijnlijk doordat ik het niet in een TNT postpakketdoos heb verstuurd, aangezien het kado iets groter was dan de grootste maat doos die ze hadden, en ik dus genoodzaakt was om het in de originele doos te versturen, die ietsje 'wankeler' was dan de TNT dozen :o. Had het wel extra verstevigd met ducktape, maar helaas, het mocht niet baten, twee zijkanten waren gescheurd :(. Ze hebben het op het hoofdpostkantoor in Kingston wel weer verstevigd met touwtjes en een extra stukje tape. Na controle bleek dat alle gummetjes en puntenslijpers er nog in zaten, het hele pakket was nog compleet :D. EN, mijn vriend hoefde niks te betalen! De reden waarom hij vorige keer moest betalen, was dat het pakketje een hele tijd op het postkantoor heeft gelegen voordat hij het had opgehaald, waardoor hij dus 'storage fee' moest betalen. Dit stond ook op het formuliertje wat ik van het postkantoor had meegekregen, als het pakket er langer dan 21 dagen ofzo lag, dan moest er voor de opslag betaald worden.

Al met al was het dus wel een succes, alleen voor de volgende keer in m'n achterhoofd houden dat ik een goeie stevige doos te pakken krijg..

Angel.380

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #10 Gepost op: 09 september 2011 »

Als je een pakket verstuurd vanuit NL naar Jamaica via TNT en je hebt daarvoor de verzendkosten betaald, dan mogen ze in Jamaica bij het afhalen van het pakket geen geld vragen, tenminste als het niet langer dan een paar weken op het postkantoor blijft liggen, anders rekenen ze wel een storagefee.
Zoals je hier ziet gebeurd dat regelmatig en de postmedewerkers weten wel wie ze uitpikken om daarvoor een leuk bedrag te vragen (er word dan gedacht je krijgt paketten van overseas, dus dan heb je daar connecties, dus daar krijg je ook geld van). Je zou degene naar wie je wat opstuurt al moeten informeren dat je de verzendkosten hebt betaald en degene moet dat ook zeggen als hij/zij het pakket ophaalt. Ook kunnen ze de postmedewerker wijzen op de vrachtbrief die erbij zit, dat alles dus al betaald is.
Verder is het ook handig als degene die het pakket ophaalt al weet hoe zwaar de doos is en wat erin zit. Het beste is om je pakket op het postkantoor bij ontvangst te laten wegen en daarna openen en te controleren. Er komt geen pakket het eiland op wat niet opengemaakt is en helaas hebben wij ook de ervaring dat er heel veel dingen uit de doos zijn gehaald en nooit zijn aangekomen. Zodra je op het postkantoor al weet dat het gewicht niet klopt of iets ontbreekt, meld dit dan gelijk, als je wegloopt en je komt later terug, dan word je niet meer geholpen, bewijs maar dat je die door hebt meegenomen en dat het bv een halve kilo lichter is.

Als je pakketten wilt versturen en het heeft geen haast, doe dat dan met TNT, heeft het wel haast dan is DHL een goede partij (daar hebben wij goede ervaring mee) stuur nooit iets op met UPS, want dan kan degene zelf naar het vliegveld gaan om het op te halen en moeten er allerlei formulieren ingevuld worden en daar moet je ook voor betalen. Trek er maar een halve dag voor uit om de papieren rompslomp rond te krijgen, dus daar word je ook niet vrolijk van.

Baloulove

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +2/-0
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2011 »

Hoe zit het in JA met brievenbuspost? Ik heb afgelopen week een envelop verstuurd met foto's en 4 kleine zakjes Haribo dropjes  8) naar een adres, dat ik had opgekregen van onze bootsman, die ons over de Rio Grande heeft voortgeduwd.
Hebben de mensen, die buiten de dorpen/steden wonen een eigen brievenbus of moet alles ergens opgehaald worden? Ik zou het vreselijk vinden, als hij voor mn post zou moeten betalen.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2011 »

Lang niet iedereen in Jamaica heeft een postadres zoals wij dat hebben.

Er wordt natuurlijk wel post bezorgd op de 'echte' adressen (b.v. Naam geadresseerde, 24 Trafalgar Rd, Kingston 10, Jamaica W.I.), maar heel veel mensen wonen op een adres dat officieel niet bestaat of dat te ver uit de buurt ligt voor een postbode. Hun postadres is dan het dichtstbijzijnde postkantoor en die mensen moeten hun post (ook brievenpost) daar persoonlijk gaan ophalen. Zo'n adres ziet er dan vaak uit als bijvoorbeeld: Naam geadresseerde, Farm District, Bluefields PO, Westmoreland, Jamaica WI, waarbij 'PO' uiteraard staat voor Post Office.

Overigens hoop ik dat je dropjes de bootsman zullen bereiken, want de kans is groot dat die er al uit gevist zijn voordat de brief onder man's ogen komt...
DutchJam

Baloulove

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +2/-0
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2011 »

Juist ja....het adres komt in de richting, zoals je beschrijft.....
Dan volgend jaar maar wederom naar de Rio Grande en voor de veiligheid, drop in de koffer mee, dan weet ik zeker dat het aankomt!

yvon

• Full Member
  • Waardering: +0/-2
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2011 »

Is toch raar? Mogen ze bij de post dan gewoon die paketten open maken?

x

Yvon

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: