Auteur Topic: Rondtrekken in Jamaica  (gelezen 1314 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Rondtrekken in Jamaica
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2012 »

Allan,

De route die Google voorstelt is op zich ook prima, maar je komt dan wel door Kingston. Vanuit Port Antonio rij je terug naar het westen tot aan de splitsing net even voorbij Annotto Bay waar je de A3 naar Kingston pakt. Mooie route, maak halverwege een stop bij Castleton Botanical Gardens als je even tijd hebt en van botanische tuinen houdt. Die A3 volg je dan tot Stony Hil, in de heuvels boven Kingston. En dan moet je dus een stuk door Kingston om uiteindelijk bij Washington Boulevard uit te komen die weer aansluiting geeft op de tolweg richting het westen.

Echter, het stuk weg door Kingston dat Google voor je uitzoekt is geen doorgaande weg, maar leidt je door de buitenwijken. Op zich kan dat, maar handiger is om gewoon zuidwaarts te blijven rijden om via Stony Hill Road, Constant Spring Road en Dunrobin Avenue naar Washington Boulevard te rijden.

Maar hoe dan ook, Google en de A3 leiden je een stuk door Kingston een aangezien je dat wilde vermijden hebben we alternatieven voor je opgezocht ;)

De reistijden op Google kloppen wel redelijk, mits je de weg kent en een ervaren chauffeur bent. Ga er dus niet teveel op af, neem ruim je tijd als je de weg op gaat.

Bog Walk is een soort canyon waar de weg zich langs de Rio Cobre slingert. Een prachtig groen stukje Jamaica. Ik heb het hier op het forum beschreven (net als de route van Ocho Rios naar Spanish Town): Bog Walk Gorge.
Als er toevallig veel regen gevallen is terwijl je in Jamaica bent (wat ik natuurlijk niet hoop voor je), check dan even of de weg open is. Bij veel regen wil de Rio Cobre nog wel eens buiten haar oevers treden en loopt de canyon onder water. En moet je dus een andere weg pakken.

En de Amerikanen hebben in zoverre gelijk dat als je beide regio's echt goed wilt bekijken je met 1 week niet uit komt. Zoals ik ook al eerder in deze topic zei heb je een vol schema en moet je kiezen. Maar uitgaande van 7 dagen zou je in beide regio's toch een 2 en 'n halve dag moeten kunnen ravotten (en hou je 2 reisdagen over) en kun je natuurlijk best wat zien en doen.

De Amerikaan die 2 dagen nodig heeft om (met een auto) van Port Antonio naar Treasure Beach te rijden is letterlijk de weg kwijt. Dat lukt je makkelijk in 1 dag, uitgaande dat je niet uitgebreid gaat stoppen onderweg. Google zegt 4 en 'n half uur, maak jij er dan 6 van. Met een stopje hier, colaatje daar ben je lekker een dagje zoet en geniet je van een geweldig stuk van het oostelijk deel van het eiland. Zorg dat je voor 18.00 uur binnen bent, want in het donker rijden is op de meeste wegen in Jamaica geen pretje. Maar als jij op tijd uit Port Antonio vertrekt is dat makkelijk haalbaar.

Via de oostkust naar Port Royal, daar overnachten en de dag erop verder kan natuurlijk ook, that's up to you, maar aangezien je niet al veel tijd hebt zou ik het lekker bij PA en TB houden.

Je komt (net) niet door Bamboo Avenue, maar die kun je eventueel meepakken als je vanuit Treasure Beach naar Lucea gaat rijden. Dan moet je wel even vanaf Treasure Beach eerst terug naar de A2 (die daar dus een stuk in het binnenland ligt) en dan richting Black River. Da's een stukje omrijden, want de kunt ook vanaf Treasure Beach direct naar Black River rijden (via een weg evenwijdig aan de kust) waardoor je een stukje afsnijdt t.o.v. de A2.

Die paar keer dat ik in May Pen ben geweest heb ik geen problemen gehad. Als Bertientje dit leest kan die wellicht wat meer over deze stad vertellen, die heeft er familie wonen. Overigens hoef je er niet doorheen, de A2 rijdt er keurig langs en rijdend naar het westen zie je May Pen rechts liggen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2012 door DutchJam »
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Allan

• Newbie
  • *
  • Waardering: +1/-0
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2012 »

Dank je voor de tips DutchJam!

Je spreekt over 2 reisdagen, bedoel je dat er 2 volle dagen gereisd zal moeten worden?
Ik ga dan toch eens polsen of we niet 2 dagen langer kunnen rondtrekken ipv hotel. Dan is dat misschien wat meer à l'aise, of kunnen we Port royal ook meepikken en daar een nachtje blijven op weg naar TB.
Maar hoogstwaarschijnlijk gaan we dus 'maar' 1 week de tijd hebben.

Dit is mijn voorlopige reisschema:
5 mei: Mo'Bay -> Falmouth (en Glistening Waters, mss Martha Brea als daar tijd voor is; anders Rio Grande in Porty)
6 mei: Falmouth -> Porty (en indien mogelijk onderweg stoppen, bv Oracabessa voor Firefly)
7 mei: Porty en omgeving verkennen (Reach Falls, Boston Bay en Long Bay)
8 mei: Porty en omgeving verkennen
9 mei: Porty -> Treasure Beach (indien mogelijk onderweg stoppen om te eten bij Little Ochie's in Alligator Pond)
10 mei: TB en omgeving verkennen (Pelican Bar, Black River en Lover's Leap)
11 mei: TB en omgeving verkennen
12 mei: TB -> Lucea
13 mei ev: Lucea

Anders indien ik 2 extra dagen zou kunnen loskrijgen:
5 mei: Mo'Bay - Falmouth
6 mei: Falmouth - Porty
7 mei: Porty
8 mei: Porty
9 mei: Porty - Port Royal
10 mei: Port Royal - Treasure Beach
11 mei: Treasure Beach
12 mei: Treasure Beach
13 mei: Treasure Beach - Negril
14 mei: Negril - Lucea
15 mei ev: Lucea

Dit is trouwens hetgeen die Amerikaan me verteld had:
hi allan...  yes i've driven all over the island in the last 25 years.  i will tell you this.  driving from port antonio to treasure beach in one day is a big trip.  a really big trip!  if i were doing it, i'd do it in two days.  i'd go around the east end of the island and stay in kingston for the night.  when ii've done this same trip in the past i didn't actually stay in kingston proper.  i have always stayed in port royal at morgan's harbor.  i haven't been there now in a couple years.  it has always been a wonderful place to stay when i have been there over the past 20 or more years.

the view frorm port royal across the harbor toward kingston and the blue mountains is a truly wonderful thing.  night and during the day.  that trip around the east end of the island should be taken slow.  it's really great.  i could go on and on about all the things to do, but i'll try to keep this short.

the next day you can travel from kingston to treasure beach.  an interesting trip.  a couple ways to go.  don't spend any time in spanish town.  and i would say that may pen is one of the worst places to go in jamaica....  but there is a bypass road around it, so there is no problem there.  i have been to all parts of jamaica, but may pen should be avoided as much as west kingston.  if you stay on the main road out of kingston you'll be fine.  don't deviate from the main road west of kingston.  (i've done it with jamaicans.  i've been to the ghettos and trench town etc.  but i learned where one can and cannot go.  just stay on the main road and you'll be just fine.  no worries.  really.  once you get west of may pen then everything is cool.

when we're in treasure beach area we pick up hitchhikers and everything.  the people are very cool.  they are so friendly and kind.  and it's safe from there all the way to negril.  i hope this helps you.

don't do that trip in one day.  if you must, then don't go through kingston.  if you must go from port antonio to treasure beach in one day, go the north coast road to runaway bay and go south on the b3 through mandeville to treasure beach.  it's a good road.  you can make good time.  if i were going to do it though, i'd do the kingston route and stay in port royal across from kingston for the night.  if i had the time i'd stay there for at least a couple days.  it's very, very cool!  really!

i hope this helps you.  please feel free to ask me more if you wish.  best regards.

ron

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2012 »

En toevallig leest Bertientje dit ;-)

Er is niets aan de hand in en om May Pen. We zijn er deze zomer nog geweest en de situatie is er stukken rustiger dan zo'n 3 jaar geleden maar ook toen kon je er rustig door of langs rijden. Er zijn bepaalde wijken die je moet vermijden maar daar loopt geen doorgaande weg doorheen en daar is ook niets bijzonders te zien. Laat je niet gek maken door dit soort geluiden. Als je vanaf May Pen verder richting kust rijdt zul je genieten van een prachtig stukje Jamaica!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2012 »

Allan,

Wat onze Amerikaan betreft: hij heeft absoluut gelijk dat de routes door de Blue Mountains prachtig zijn en dat Port Royal een interessante plek is. Valt niets op af te dingen.

Dat May Pen een van de slechtste plaatsen van Jamaica zou zijn is pure onzin. Bertien bevestigt dit alleen maar en mij is er ook nooit iets negatiefs overkomen. Wat dat betreft loopt de Amerikaan een beetje achter de feiten aan denk ik.

Natuurlijk heeft 'ie een beetje gelijk als hij zegt dat je er meer van geniet als je er twee dagen over zou doen, daar kan ik inkomen. Maar je zit nu eenmaal wat krap in de tijd en jouw doel is om van Port Antonio naar Treasure Beach te komen. Alles wat daar tussen ligt is misschien nog eens voor een andere keer, nietwaar?

Ik denk dat onze Amerikaan iemand is die normaal niet gewend is lang in een auto te zitten of grotere afstanden (op slechte wegen) af te leggen. Als je nooit verder rijdt dan tussen Amsterdam en Amstelveen, ja, dan is zo'n rit dwars door het binnenland van Jamaica best een zware klus. Maar geloof me maar, iemand die een beetje gewend is om te rijden haalt dat makkelijk in 1 dag, met alle respect voor de Amerikaan.

Je reisschemaatje ziet er al een stuk relaxter uit dan het originele schema ;) Is beter zo denk ik.

Misschien nog 1 tip: vergeet Alligator Pond. Althans, in elk geval op de dag dat je van Port Antonio naar Treasure Beach reist. Daarvoor moet je namelijk  van de hoofdweg (de A2) af en een flink stuk over kleinere wegen terug naar de kust. Is goed te doen, maar vergeet niet dat je dan al de nodige kilometers en hobbelige wegen achter de rug hebt. Je kunt van Alligator Pond wel ongeveer evenwijdig aan de kust via Bull Savanna en Southfield naar Treasure Beach rijden, maar da's ook al geen snelweg. Beter is misschien om er een trip vanuit Treasure Beach van te maken als je weer een beetje bent bijgekomen...

@Bertientje
Thanks voor de bijval, het blijft toch jammer dat dat soort geruchten zo hardnekkig blijven....
DutchJam

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2012 »

Ach ja als we allemaal zo redeneren als deze Amerikaan zou er ook geen toerist meer naar NY, LA of Washington gaan toch?

Allan

• Newbie
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2012 »

Allemaal hartelijk bedankt voor de vele, goeie tips!

Ik zal een wegenkaart halen en daar de voorgestelde routes op bekijken. Google Maps lijkt me een beetje beperkt.

Indien Bog Walk open is gaan we daarlangs naar TB, anders pakken we die route van Runaway Bay over B3 naar Mandeville

Dank je Bertientje!

Is er iemand van hier die in die periode ook in Jamaica zit?

Allan

• Newbie
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 24 januari 2012 »

Boekt iedereen hier eigenlijk op voorhand of loop je daar een guesthouse binnen en vraag je achter kamers?

@ DutchJam,
Heb jij meteen je auto gekregen van Dhana aan de luchthaven? Wij komen aan om 14u45, dus ik schat dat we rond 16u buiten zullen zijn, en moeten dan nog naar Falmouth geraken.
Om 18u is het donker en vermits ik de wegen en rijstijl niet ken (ook niet het links rijden) wil ik liefst voor het donker op locatie zijn...

In Port Antonio, in welk guesthouse hebben jullie daar gelogeerd?
Ik heb Ivanhoe's als tip gekregen, maar Ocean's Crest en Mikuzi zien er ook goed uit.
Ivanhoe's en Ocean's Crest zijn op Titchfield Hill gelegen, en Mikuzi aan Winnifred's Beach.
Qua uitvalsbasis, wat zou de beste locatie zijn voor Blue Lagoon, Frenchman's Cove, Reach Falls, Long Bay, Boston Bay?

Thx!!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #22 Gepost op: 24 januari 2012 »

Boekt iedereen hier eigenlijk op voorhand of loop je daar een guesthouse binnen en vraag je achter kamers?

In het laagseizoen is boeken meestal niet echt nodig, maar ik zou als ik jou was op safe spelen. Je gaat in mei en da's geen laagseizoen. En bovendien, als je een hele dag aan het reizen bent geweest heb je ook geen fut meer om nog te gaan zoeken naar een slaapplaats. Ik zou de overnachtingen vooraf regelen als ik jou was, dan heb je daar geen kopzorgen meer over. Je bent nu toch al van alles aan het plannen ;)

@ DutchJam,
Heb jij meteen je auto gekregen van Dhana aan de luchthaven? Wij komen aan om 14u45, dus ik schat dat we rond 16u buiten zullen zijn, en moeten dan nog naar Falmouth geraken.
Om 18u is het donker en vermits ik de wegen en rijstijl niet ken (ook niet het links rijden) wil ik liefst voor het donker op locatie zijn...

Nee, ze houden geen kantoor op de luchthaven dus de auto direct meekrijgen gaat niet in dit geval. Omdat ik meestal in Montego Bay verblijf, regel ik de auto meestal de dag na aankomst. Op de aankomstdag zelf heb ik 'm toch niet nodig...

Ze pikken je met alle plezier op op het vliegveld, maar je moet dus wel even mee naar het kantoortje voor de formaliteiten (huurcontract, betaling, borg, ect.). Is niet veel werk, maar het moet wel even gebeuren.

Je vraagt ze je op te pikken op de luchthaven. Als je ze jouw vluchtnummer geeft, wachten ze je keurig op. Dan rij je mee naar het kantoortje. Dat ligt net buiten Montego Bay in het Holiday Village Shopping Centre (even voorbij Ironshore) aan de hoofdweg richting Falmouth, vanaf het vliegveld een minuut of 10 rijden. In het kantoortje (nu ja, 'kantoortje'... This is Jamaica, remember?) regel je dan alle formaliteiten waarna je de auto mee krijgt.

Of je Falmouth voor donker gaat halen betwijfel ik eerlijk gezegd. De vlucht moet op tijd zijn en het moet niet te druk zijn bij de douane en de bagageafhandeling. Je zit wat krap in je tijd, hoewel Falmouth vanaf het Holiday Village Shopping Centre slechts een kleine 30km. is over een brede en goed berijdbare weg, dus dat laatste zal het probleem niet zijn.

Of je dat aandurft is up to you natuurlijk. Misschien kun je ze vragen je de ochtend erop op te pikken in Falmouth om even terug te rijden naar het Holiday Village Shopping Centre om e.e.a te regelen. Als je dat op tijd doet, heb je voldoende tijd over om Port Antonio te bereiken. Of regel de dag van aankomst de auto maar blijf dan in Montego Bay in plaats van naar Falmouth door te rijden.

Wat de ligging van de guesthouses in Port Antonio betreft zou ik me niet al te druk maken. Welke je ook kiest, de regio is niet van die grootte dat de Blue Lagoon, Frenchman's Cove, Reach Falls, Long Bay, Boston Bay en dergelijke niet goed te bereiken zijn.

Ikzelf heb me nooit een guesthouse gepakt in Port Antonio, maar de drie die je noemt hebben alle drie een goede naam. Zie ook Port Antionio Gueathouse Association & Friends
DutchJam

Allan

• Newbie
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2012 »

Dat is waar.

Ik heb voor de eerste nacht geboekt bij My Time 'n Place in Falmouth. En gevraagd achter airport pickup/dropoff.
De volgende dag kunnen we nog altijd vragen dat ze ons aan Dhana afzetten ipv de luchthaven en daar een auto regelen...
Hopelijk wordt het genoteerd en staan we daar niet op de luchthaven :)

Voor Port Antonio ben ik nog aan het twijfelen tussen Ivanhoe's dat op Titchfield Hill is en Mikuzi, die op Fairy Hill zit op 15 minuten lopen van Winnifred's Beach.
Niemand die in Port Antonio zelf gelogeerd heeft? Waar blijven jullie dan slapen?

Voor Treasure Beach wordt het Irie's...

Bedankt voor de tips!
A

Nice Nuis

• Newbie
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 25 januari 2012 »

Hey Allan,

ik ken deze guesthouses niet.
Wel ben ik op Winnifred Beach geweest, en ik kan je vertellen dat dat echt een SUPERMOOI strand is!!!
Veel locals gaan daar ook naartoe, dus dat zegt wat over de kwaliteit van het strand en uiteraard de gezelligheid!
Je kunt er heerlijke jerkchicken en rice'n'peas krijgen.
Toen wij er waren stonden er ook 2 soundsystems te draaien, echt supertof! Een echte aanrader!

Nice Nuis

• Newbie
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 25 januari 2012 »

Oh, en My Time N Place ziet er zeer relaxed uit!
Ik wil weer terug....

Allan

• Newbie
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2012 »

Meekomen hé dan  ;)

Ik heb er zoveel zin in... :)

My Time n Place is veelbelovend. Direct een speciale/coole locatie om de reis in Jamaica in te zetten :)

Ondertussen heb ik nog een andere guesthouse tegengekomen die niet in hartje Port Antonio is, maar aan Draper's Bay. http://www.searchmeheart.com/
Voordeel is dat het op wandelafstand is van de stranden FrenchMan's Cove (10min wandelen), San San Beach (15min wandelen) en Blue Lagoon (30min wandelen)
Dank je voor de tip ivm Winnifred's Beach; dat is ook "vlakbij" dus ik denk dat we die inn gaan kiezen.
Long Bay lijkt me ook goed te doen van daaruit. Reach Falls zullen we van daaruit ook wel kunnen bereiken denk ik. Op google maps zie je natuurlijk niet veel..

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: