Hallo Allan,
Een warm en hartelijk welkom op JamaicaForum.nl! Vol met 'likeminded' people

Heerlijk dat je dit jaar je droom kunt waarmaken en op reis naar Jamaica kunt. Twee weken lijkt misschien wat kort, maar geloof me, je zult een schat aan ervaringen kunnen opdoen.
Mei is een prima periode om te gaan. Het is er niet overdreven heet en je zit nog voor het orkaanseizoen en de kans op zwaar weer is zeer klein. Een korte maar heftige (onweers)bui in de 2e helft van de middag kan natuurlijk altijd, hè?
Je hebt een indrukwekkende 'to do list' opgesteld. Lijkt me misschien wat veel allemaal eerlijk gezegd, maar dat is slechts mijn bescheiden mening. Zo'n beetje alles wat je opnoemt is interessant, het één wat meer dan het ander, maar ook dat is weer afhankelijk van persoonlijke interesses.
Zo even afgaande op de lijstjes zou ik na aankomst in Montego Bay eerst via de noordkust naar Port Antonio reizen. De weg aan de noordkust is goed, maar reken toch op 3 tot 4 uur rijden. Vanuit Port Antonio kun je het meest van het 'Port Antionio lijstje' wel doen.
Uitzondering is Nine Mile, dat ligt diep in het binnenland van St. Ann. Je zou hiervan een dagtocht kunnen maken vanuit Port Antonio of Treasure Beach, maar hou er rekening mee dat je de hele dag wel nodig hebt.
Aangezien je ook Port Royal op de lijstje hebt staan en dat bij Kingston ligt (net als het Bob Marley museum) zou ik vanuit Port Antonio langs de oostkust en vervolgens de zuidkust naar Treasure Beach reizen. Hou er rekening mee dat de wegen hier matig tot (zeer) slecht kunnen zijn en je dus per uur een stuk minder kilometers zult afleggen in vergelijking met de noordkust. Wellicht is een overnachting in Kingston geen slecht idee, dan kun je Port Royal en het Bob Marley museum meepikken.
Andere optie vanuit Port Antonio kan zijn langs de noordkust terug naar Buff Bay en daar de B1 via de John Crow mountains en Blue Mountains naar Kingston reizen. Ook geweldig mooi.
Van Kingston naar Treasure Beach zal 2 a 3 uur reizen zijn. Onderweg kun je nog een stop maken in Mandeville. Alles in het 'Treasure Beach' is vanuit Treasure Beach te doen, als je er tijd voor hebt natuurlijk.
Na je verblijf in Treasure Beach kun je via diverse wegen de oversteek naar de noordkust pakken om dan naar het westen te rijden richting Lucea, dat halverwege Montego Bay en Negril ligt. Of je blijft gewoon de kust volgen en reist via Savanna-la-Mar en Negril naar Lucea. Up to you.
Reizen met openbaar vervoer zal voornamelijk op reizen met minibusjes neerkomen. Zeer leuk om te doen, maar inderdaad, gezien het drukke programma geen goede optie. Ze rijden onregelmatig en je zult veel moeten overstappen. Vaste lijndiensten met bussen zoals Conexxion (NL) of de Lijn (BE) zijn er niet veel.
Je kunt taxi's pakken, maar dat kan aardig in de kosten gaan lopen voor al die trips. Je kunt eens aan Bellymus vragen of die wat voor je kan betekenen (zie:
Bellymus). Junglekool is een tour guide in St. Ann, die kun je ook eens mailen met je wensen:
arawakland@yahoo.comWaar je ook bent in Jamaica, je vindt altijd wel chauffeurs, dat zal het probleem niet zijn. Als je je laat rijden zul je wel moeten gaan onderhandelen over de ritprijzen. Doe je dat niet, dan betaal je snel teveel. Ze mogen (nee,
moeten) natuurlijk verdienen, maar de prijs moet voor beide partijen redelijk zijn, dus afdingen mag.
Mijn keuze zou echter zelf rijden zijn en een auto huren. Je hebt volledige vrijheid in je doen en laten en als je echt zoveel wilt gaan doen en zien wellicht goedkoper dan met taxi's en/of tour guides. Het zelf rijden in Jamaica vergt echter wel de nodige behendigheid zoals je elders op het forum kunt lezen. Maar ik doe niet anders en alles went

De beide guesthouses die je noemt ken ik alleen van naam, zelf nooit geweest. Kan ik je persoonlijk dus niet veel over vertellen, maar beide worden op TripAdvisor positief beoordeeld:
Ivanhoe's guesthouse en
Viking's Rasta Retreats.
Nogmaals welkom op het forum!