Auteur Topic: Rondtrekken in Jamaica  (gelezen 1314 keer)

Allan

• Newbie
  • *
  • Waardering: +1/-0
Rondtrekken in Jamaica
« Gepost op: 11 januari 2012 »

Hallo,

Ik werd hierheen geleid door Aminata, waarvoor dank. Dit ziet er een ferme site uit en ik wist niet dat er zoveel likeminded mensen waren in onze omstreken :-)

We zijn een jong koppel (26 en 24). Ik droom al van kleinsaf van Jamaica en nu kunnen we eindelijk gaan!
Jammer genoeg kunnen we slechts 2 weken gaan (de vriendin krijgt niet meer verlof van haar werk) :-(
Maar we gaan er het beste van maken. We gaan van 5 tot 19 mei gaan. Ik hoop dat dat een goede periode is.
De eerste week gaan we rondtrekken en in guesthouses/B&B's logeren. De tweede week logeren we in een hotel in Lucea (girlfriend's request).

Is het mogelijk om zoveel mogelijk te doen/zien van mijn favorites list?
Wat is de beste route? We vliegen in en uit Mo'Bay.

Ik dacht eraan om in Treasure Beach en Port Antonio te blijven voor de eerste week.
We kunnen nog een paar trips doen vanuit Lucea, al zal dat op een dagtrip basis zijn.

Ik hoop dat we nog het volgende kunnen doen?
TREASURE BEACH
-Treasure Beach
-Black River Great Morass/Pelican Bar
-Alligator Pond
-Appleton Rum
-Lover's Leap
-Little Ochie
-Mandeville maybe?
-Andere aanbevelingen?

PORT ANTONIO
-Blue Lagoon
-Frenchman's Cove
-Rio Grande rafting
-Boston Bay (jerk)
-Port Royal/Lime Cay?
-Nine Mile
-Bob Marley Museum in Kingston?
-Oracabessa? (Firefly) Worth it?
-Blue Mountain peak hike als genoeg tijd...
-Andere aanbevelingen?

Waar zou je trouwens aanraden om het langst te blijven? TB of PA?

LUCEA
-Glistening Waters/Luminous lagoon
-Martha Brea indien Rio Grande niet gedaan vanuit PA
-Negril/Office of Nature
-Bloody Bay
-Rick's café/sunset/dancehall als mogelijk?
-Dr Cave Beach, worth it?
-Is Cockpit Country/Accompong/Maroon County best bereikbaar van hieruit of van een andere plek?
-Andere aanbevelingen?

Als we niet kunnen laten we de blue mountain hike vallen...

-Dus wat is de beste route?
-Aanbevolen chauffeurs in/voor Treasure Beach/Port Antonio/Port Royal/Maroon Country/Lucea/Negril?
Of de snelste manier om rond te gaan? Door onze gelimiteerde tijd zullen we jammer genoeg geen publieke bussen kunnen gebruiken denk ik?

Ik denk eraan om in Viking's rasta retreat in Treasure Beach en Ivanhoe's guesthouse in Port Antonio te logeren. Iemand daar ervaring mee? Zit je werkelijk tussen de rastas in viking rasta retreat...

Irie
respect

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Rondtrekken in Jamaica
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2012 »

Hallo Allan,

Een warm en hartelijk welkom op JamaicaForum.nl! Vol met 'likeminded' people ;)

Heerlijk dat je dit jaar je droom kunt waarmaken en op reis naar Jamaica kunt. Twee weken lijkt misschien wat kort, maar geloof me, je zult een schat aan ervaringen kunnen opdoen.

Mei is een prima periode om te gaan. Het is er niet overdreven heet en je zit nog voor het orkaanseizoen en de kans op zwaar weer is zeer klein. Een korte maar heftige (onweers)bui in de 2e helft van de middag kan natuurlijk altijd, hè?

Je hebt een indrukwekkende 'to do list' opgesteld. Lijkt me misschien wat veel allemaal eerlijk gezegd, maar dat is slechts mijn bescheiden mening. Zo'n beetje alles wat je opnoemt is interessant, het één wat meer dan het ander, maar ook dat is weer afhankelijk van persoonlijke interesses.

Zo even afgaande op de lijstjes zou ik na aankomst in Montego Bay eerst via de noordkust naar Port Antonio reizen. De weg aan de noordkust is goed, maar reken toch op 3 tot 4 uur rijden. Vanuit Port Antonio kun je het meest van het 'Port Antionio lijstje' wel doen.

Uitzondering is Nine Mile, dat ligt diep in het binnenland van St. Ann. Je zou hiervan een dagtocht kunnen maken vanuit Port Antonio of Treasure Beach, maar hou er rekening mee dat je de hele dag wel nodig hebt.

Aangezien je ook Port Royal op de lijstje hebt staan en dat bij Kingston ligt (net als het Bob Marley museum) zou ik vanuit Port Antonio langs de oostkust en vervolgens de zuidkust naar Treasure Beach reizen. Hou er rekening mee dat de wegen hier matig tot (zeer) slecht kunnen zijn en je dus per uur een stuk minder kilometers zult afleggen in vergelijking met de noordkust. Wellicht is een overnachting in Kingston geen slecht idee, dan kun je Port Royal en het Bob Marley museum meepikken.

Andere optie vanuit Port Antonio kan zijn langs de noordkust terug naar Buff Bay en daar de B1 via de John Crow mountains en Blue Mountains naar Kingston reizen. Ook geweldig mooi.

Van Kingston naar Treasure Beach zal 2 a 3 uur reizen zijn. Onderweg kun je nog een stop maken in Mandeville. Alles in het 'Treasure Beach' is vanuit Treasure Beach te doen, als je er tijd voor hebt natuurlijk.

Na je verblijf in Treasure Beach kun je via diverse wegen de oversteek naar de noordkust pakken om dan naar het westen te rijden richting Lucea, dat halverwege Montego Bay en Negril ligt. Of je blijft gewoon de kust volgen en reist via Savanna-la-Mar en Negril naar Lucea. Up to you.

Reizen met openbaar vervoer zal voornamelijk op reizen met minibusjes neerkomen. Zeer leuk om te doen, maar inderdaad, gezien het drukke programma geen goede optie. Ze rijden onregelmatig en je zult veel moeten overstappen. Vaste lijndiensten met bussen zoals Conexxion (NL) of de Lijn (BE) zijn er niet veel.
Je kunt taxi's pakken, maar dat kan aardig in de kosten gaan lopen voor al die trips. Je kunt eens aan Bellymus vragen of die wat voor je kan betekenen (zie: Bellymus). Junglekool is een tour guide in St. Ann, die kun je ook eens mailen met je wensen: arawakland@yahoo.com

Waar je ook bent in Jamaica, je vindt altijd wel chauffeurs, dat zal het probleem niet zijn. Als je je laat rijden zul je wel moeten gaan onderhandelen over de ritprijzen. Doe je dat niet, dan betaal je snel teveel. Ze mogen (nee, moeten) natuurlijk verdienen, maar de prijs moet voor beide partijen redelijk zijn, dus afdingen mag.

Mijn keuze zou echter zelf rijden zijn en een auto huren. Je hebt volledige vrijheid in je doen en laten en als je echt zoveel wilt gaan doen en zien wellicht goedkoper dan met taxi's en/of tour guides. Het zelf rijden in Jamaica vergt echter wel de nodige behendigheid zoals je elders op het forum kunt lezen. Maar ik doe niet anders en alles went ;)

De beide guesthouses die je noemt ken ik alleen van naam, zelf nooit geweest. Kan ik je persoonlijk dus niet veel over vertellen, maar beide worden op TripAdvisor positief beoordeeld: Ivanhoe's guesthouse en Viking's Rasta Retreats.

Nogmaals welkom op het forum!

DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Allan

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2012 »

Erg bedankt voor je verwelkoming! Ik voel me hier al helemaal thuis :-)

Dus jij zou zeggen: eerst paar dagen Port antonio, 1 nacht in Kingston, paar dagen in Treasure Beach en dan naar Lucea?

Nine Mile zou ik dan denk ik doen vanuit Lucea... Mandeville, is een stadje waar de rijke/gepensioneerde Jamaicaan komt wonen heb ik gelezen. Weet niet of dat wel de moeite is?

Kan ik ook ergens een plan met rijtijden terugvinden? Jij weet dat waarschijnlijk vanuit ervaring? Weet jij misschien wat de richtprijzen zijn voor taxi's van bv Mo'Bay naar Porty, Porty naar Kingston, Kingston naar TB of TB naar Lucea?

Dank je voor de tip ivm Bellymus. Ik zou wel liefst met een lokale Jamaicaan rondgaan... En ik denk dat hij enkel vanuit Ocho rios opereert maar ik zal hem eens contacteren.

Meen je dat, is het echt goedkoper zelf te rijden? Ik heb enkel megadure prijzen gezien van bv 1000 euro, en daarop nog eens een bijna even dure verzekering (gezien de manier waarop ze daar rijden)
Welke (goedkope) autoverhuurder gebruik je?
Ik heb enkel beetje schrik voor de "potholes". Ik denk dat ik wel kan wennen aan links rijden en aan de rijdende Jamaicanen...

Heb jij zelf anders ervaring met goede guesthouses/b&b's eventueel met zwembad in treasure beach en porty?

Het is inderdaad misschien een beetje veel, ik wilde gewoon zoveel mogelijk van profiteren omdat het hoogstwaarschijnlijk een one-in-a-lifetime trip naar Jamaica zal zijn ($$ en tijd...)
Ik heb het beperkt tot volgende dingen. Ik hoop dat dat misschien realistischer is. Als er bepaalde dingen MUST-DO's zijn, let me know..
Ik laat dus (jammer genoeg) Cockpit Country/Maroon County, Port Royal en Kingston vallen, Blue Mountains zal dan ook niet haalbaar zijn...

TREASURE BEACH
-Treasure Beach
-Black River Great Morass/Pelican Bar
-Alligator Pond => is er eigenlijk een (groot) verschil met Black River Great Morass? Indien niet laat ik dat ook vallen en dan blijf ik denk ik langer in Porty dan TB...
-Appleton Rum
Als tijd over: Maybe Lover's Leap & Little Ochie

PORT ANTONIO
-Blue Lagoon
-Frenchman's Cove
-Rio Grande rafting
-Boston Bay (jerk)

LUCEA
-Glistening Waters/Luminous lagoon
-Negril/Office of Nature
-Nine Mile
-Rick's café/sunset/dancehall als mogelijk?
Als er nog tijd/geld :) is:
-Martha Brea indien Rio Grande niet gedaan vanuit PA
-Bloody Bay

En bv 3 tot 4 dagen in Treasure Beach en 3 tot 4 dagen in Port Antonio? Wat is eigenlijk het meest aanbevolen van de 2 plaatsen?

Weet jij of Luminous Lagoon wel haalbaar is? Heb gehoord dat dat een lange rit 's nachts is? Misschien best vanuit Lucea of... meteen de dag van aankomst in Mo'Bay? We zullen wss wel redelijk moe zijn van de reis vermoed ik...

Nogmaals dikke merci!

One love!

Nice Nuis

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2012 »

Ben zowel in PA als TB geweest en daar rondgetrokken. Vond deze 2 plekken trouwens erg mooi, dus goede keuze.
Ik zou geen keuze kunnen maken waar langer te verblijven, ik zou zeggen 50/50!
Rondom PA is de natuur mooi vanwege het vochtige klimaat, je waant je soms in de tropen!
Rondom TB is het wat minder tropisch (qua natuur), maar zeker niet minder mooi.
Kingston overslaan is geen ramp. Daar zou ik ook voor kiezen in dit geval.
Hou er rekening mee dat in Jamaica niets snel gaat, dus ook reizen niet (ik vind de reistijden van DutchJam erg krap, heb er zelf ook gereden en er toch wel wat langer over gedaan...) en de excursies ook niet.
Pelican Bar en Black River kost je een volle dag. Neem die tijd ook, zodat je er optimaal van kunt genieten.
Tip: Ga naar Pelican Bar in de ochtend, dan zijn de massa's toeristen uit de resorts er nog niet en heb je alle tijd om met de locals te praten daar!
En pak Lovers Leap mee als je er langs komt richting TB. Lovers Leap is zeer mooi, maar (afhankelijk waar je zit) kan het ver rijden zijn. Tip voor guesthouse bij TB: Irie Rest. Goedkoop, toch (redelijk) luxe, lekker strand waar je vaak alleen bent (als de vissers er niet zouden zijn waan je je op een onbewoond eiland!) en supervriendelijke eigenaar.
Als je in de buurt van PA zit dan zijn de Reach Falls echt een must! Zeker niet missen!

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2012 »

Dus jij zou zeggen: eerst paar dagen Port antonio, 1 nacht in Kingston, paar dagen in Treasure Beach en dan naar Lucea?

Yep. Als je Kingston mee wilt pakken zou ik zeker 1 of 2 nachten daar blijven.

Kan ik ook ergens een plan met rijtijden terugvinden? Jij weet dat waarschijnlijk vanuit ervaring? Weet jij misschien wat de richtprijzen zijn voor taxi's van bv Mo'Bay naar Porty, Porty naar Kingston, Kingston naar TB of TB naar Lucea?

Een tabelletje met rijtijden zal ik maken als ik even tijd heb (je brengt me op ideetjes, he, he, he). Richtprijzen voor taxi's heb ik eigenlijk niet omdat ik daar niet veel gebruik van maak. Je kunt met een beetje onderhandelen zeker schappelijke prijzen bewerkstelligen, maar omdat je grotere afstanden gaat afleggen, gaat het wellicht toch in de papieren lopen. Exacte bedragen kan ik je niet geven, misschien andere forumleden die dit lezen?

Dank je voor de tip ivm Bellymus. Ik zou wel liefst met een lokale Jamaicaan rondgaan... En ik denk dat hij enkel vanuit Ocho rios opereert maar ik zal hem eens contacteren.

Bellymus is geen hij maar een zij  ;) en is Jamaicaanse. Ze heeft enige tijd in Nederland gewoond en spreekt daarom ook Nederlands. Of ze inzetbaar is voor je hele reis weet ik niet, maar ze kan je misschien ook aan collega's helpen her en der in het land. Vragen kan altijd, nietwaar?

Meen je dat, is het echt goedkoper zelf te rijden? Ik heb enkel megadure prijzen gezien van bv 1000 euro, en daarop nog eens een bijna even dure verzekering (gezien de manier waarop ze daar rijden)
Welke (goedkope) autoverhuurder gebruik je?
Ik heb enkel beetje schrik voor de "potholes". Ik denk dat ik wel kan wennen aan links rijden en aan de rijdende Jamaicanen...

Ik zelf heb goede ervaringen met Dhana rentals & tours. Zitten in het Holiday Village Shopping Centre nabij Montego Bay. Voor tarieven kijk je op Dhana Car Rentals & Tours. Zoek een auto uit en stuur ze een mailtje met de vraag om een offerte, inclusief verzekering enzo. Kan nooit kwaad.
Ze hebben een goed wagenpark, ze pikken je op op het vliegveld en brengen je er na afloop van de huurperiode ook weer terug. Prijzen zijn naar mijn gevoel prima.

De "potholes" kunnen een probleem zijn, dat is waar. Nogmaals, de hoofdweg aan de noordkust tussen Negril in het westen en Port Antonio in het oosten is prime, evenals stukken (tol)snelweg rond Kingston. De rest van de wegen zijn matig to slecht, soms zeer slecht, zeker in het binnenland en aan de zuidkust. De "potholes" zijn overdag bij goed weer wel zichtbaar en te overwinnen. In het donker of als het flink geregend heeft zie je ze niet en dan... tja ;)
Links rijden went heel snel en als je een beetje afstand houdt van de Jamaicaanse weggebruiker heb je voldoende tijd om te reageren als die gek doet. Laat 'm maar voorgaan hoor, jij hebt toch vakantie en geen haast... Ik heb tienduizenden kilometers versleten daar op die wegen (sinds 1997 wel) en ben er tot nu toe altijd zonder kleerscheuren afgekomen.

Wat de verschillen tussen Port Antonio en Treasure Beach betreft sluit ik me volledig aan bij Nice Nuis, die dit prima omschrijft. En Lovers Leap biedt je inderdaad een verbluffend uitzicht met een romantische legende op de koop toe.

De Luminous Lagoon ligt nabij Falmouth en vanaf Lucea... Goh, kleine 2 uur schat ik. Met auto, hè?

DutchJam

PeterJam

• Full Member
  • Waardering: +3/-0
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2012 »

Welkom hier :)

Reach Falls zeker doen, je zit toch in Port Antonio, niet?

Reistijden van DutchJam kloppen wel denk ik, mits je de weg goed kent. Iemand die de weg niet (goed) kent kan de tijden wellicht iets ruimer nemen, maar dat ligt er ook aan in welke regio je zit. De weg aan de noordkust is ok en rijdt goed aan en dus zal je er net zo snel over doen als DutchJam ;)

Hou wel rekening met snelheidscontroles, die zijn er veel tegenwoordig. Op de bordjes letten dus. En een Jamaicaan die plots langzamer gaat rijden is ook een indicatie dat er politie in de buurt is...

Ga op je gevoel af en doe datgene bezoeken waar je in de buurt bent. Verlies niet teveel tijs met heen en weer reizen zou ik zeggen!

Peter

PeterJam

• Full Member
  • Waardering: +3/-0
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2012 »

By the way, even uit nieuwsgierigheid: wie is Aminata?

Peter

Allan

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2012 »

Hey PeterJam,
Dank je voor de verwelkoming! :)

Ik heb van Aminata een bericht gehad op lonelyplanet.com dat er hier een Belgisch/Nederlands Jamaica forum was. Voor de rest ken ik Aminata niet... Het zou dus evengoed kunnen dat Aminata hier een andere user heeft.

Reach Falls zullen we doen als we in Port Antonio zitten, evenals Blue Lagoon. Bedankt voor de tips! Voor de rest zien we wel waar we nog tijd voor hebben. Mss Boston Bay nog
We gaan niets op voorhand boeken qua trips. Qua b&b/guesthouses gaan we wel op voorhand proberen boeken. (Of toch sowieso de eerste nacht, 2 nachten).

Dus eigenlijk zou de rapste route zijn van Mo'Bay naar Porty, en dan van Porty over Mo'Bay naar Treasure Beach?
Of wat is de meest aangewezen route? We willen Kingston en Spanish Town vermijden (gaan dus ook niet naar Port Royal, misschien ooit eens)

DutchJam, heb of kan jij daar misschien GPS krijgen bij je wagen?
Dank je voor je suggestie :) Ik heb volgende website gevonden met reistijden maar weet niet of die accuraat zijn:
http://www.seejamaicacheaply.com/driving_jamaica.html

Ik heb er verder over nagedacht en dacht volgende route te pakken?
-Mo'Bay -> Falmouth naar My Time n Place; daar 1 a 2 nachten te blijven en de buurt te verkennen (30 min rijden heb ik gelezen?)
-Falmouth -> Port Antonio met lunch stop ergens (kleine 4 u rijden dacht ik?)
-Port Antonio -> Duncan's Bay ofwel Negril (want ik veronderstel dat doorrijden naar Treasure Beach niet te doen zal zijn?) Of is mss er een ander plekje aan te raden?
-Eindpunt voor de eerste week: Treasure Beach
-Vertrek vanuit Treasure Beach naar Lucea
-Tweede week in Lucea en buurt verkennen

Ik ga dus het plan ivm chauffeurs huren laten vallen en eerder een auto huren. Zal allemaal een beetje haalbaarder zijn vermoed ik (zowel time als money)
Konden jullie zelf meteen wennen aan het verkeer en de wegen? Is het misschien allemaal een beetje overroepen?
Mijn vriendin zit ook een beetje in met de veiligheid. Op internet lees je namelijk véél horrorverhalen. Is het goed te doen voor een koppel om rond te trekken?

@Nice Nuis
Dank je voor je tips!
Ik vraag me af hoe je Lover's Leap het beste bereikt? Als je richting treasure beach trekt vanuit de noordkust?
Irie's Rest heb ik ook al gezien op tripadvisor en was zelf aan het twijfelen tussen Vikings Rasta Retreat en Irie's Rest. Irie's Rest klinkt ook uitgebaat te worden door rasta's?
Is Irie's Rest een goede uitvalsbasis voor trips naar bv Black River/Pelican Bar of Little Ochie?

Allemaal nogmaals hartelijk bedankt!!

One love!
A

Nice Nuis

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2012 »

Hey Allan,

Lovers Leap bereik je als je vanaf Port Antonio via de kustweg naar Treasure Beach rijdt (de doorgaande weg, zeg maar). In principe is die kustweg de aangewezen weg om het eiland rond te rijden (en af en toe afbuigen naar het binnenland!).
Het is wel lastig om te vinden. Als je in de buurt van Treasure Beach komt (zo'n 30-45 minuten rijden er vandaan) moet je op een gegeven moment linksaf (dichter naar de kust toe) om bij Lovers Leap te komen. Er staat geen bordje bij, dus vragen aan de locals! De weg wordt al gauw een zandpad en je vraagt je af of je hier wel goed zit. Toch even doorrijden en al snel komt de vuurtoren van Lovers Leap in zicht. Ik raad aan om van tevoren even op de kaart te kijken waar je ongeveer moet zijn, als je eenmaal in de buurt bent kun je alles aan de locals vragen. Toen wij er afgelopen zomer kwamen, was het dicht wegens 'verbouwing' (er was geen enkele bouwvakker aan het werk). Al snel kwam er iemand met sleutels die speciaal voor ons het hek openmaakte, tegen een kleine vergoeding uiteraard. Dus konden we Lovers Leap heerlijk romantisch met z'n tweeen bekijken, was echt een superervaring!

De snelste weg van Port Antonio naar Treasure Beach is zeker niet via Mo'Bay, maar via Kingston (kustweg). Je komt dan niet letterlijk door Kingston, maar erlangs.

Irie Rest wordt niet uitgebaat door rasta's, maar heeft wel een hele relaxte, laagdrempelige en onbevooroordeelde sfeer zoals je bij rasta's zou verwachten. Er kwamen wel regelmatig rasta's over de vloer daar om 'kruiden' te roken zeg maar. Maar de eigenaar is wel reggaefan (heb 70 platen van hem GEKREGEN!). Het is de ideale uitvalsbasis voor Pelican Bar. De eigenaar van Irie Rest regelt namelijk voor je dat je met een lokale visser vanaf het strand bij Irie Rest in een half uur of iets langer naar Pelican Bar vaart (tip: ga 's ochtends), en als je wilt brengt die visser je ook naar Black River. Beter kan niet! De eigenaar van Irie Rest zal trouwens op verzoek tips geven over wat te doen rondom Treasure Beach en als je wilt regelt hij alles voor je. Voor heel Treasure Beach en omgeving zou ik trouwens een huurauto aanraden, soms kunnen de afstanden wat ver zijn als je guesthouse dicht op het strand ligt. Little Ochi zijn we niet geweest, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Wat betreft het autorijden: Wij hadden ook nog nooit links gereden en waren nog nooit op JA geweest. Links rijden stelt niets voor, behalve de eerste rotonde bij vliegveld Montego Bay is even wennen. Omdat het stuur aan de andere kant zit voelt het al snel vrij natuurlijk om links te rijden. Bovendien huur je een automaat, dus over schakelen hoef je je geen zorgen te maken. Het rijden op JA is wat onconventioneel. In het begin vraag je je af waarom iedereen slingert en afremt, dat leer je gauw genoeg, de potholes zijn enorm en all over the place (de weg van Port Antonio naar Kingston is constant slalommen, afremmen, optrekken, sturen, best vermoeiend, maar wel te doen). Wij hebben het rijden op JA niet als heel gevaarlijk ervaren. Gewoon goed opletten, het zekere voor het onzekere nemen en tevens genieten van het uitzicht onderweg!
Een navigatiesysteem huren is niet nodig en erg duur. Je zult meestal de hoofdwegen (de kustweg en een enkele weg het binnenland in) berijden, en dat wijst zich vanzelf. Een kaart met hoofdwegen is voldoende om wegwijs te geraken. Regelmatig is bij een rotonde of kruising niet aangegeven welke weg welke kant opgaat, gebruik je instinct. De hoofdweg is die weg die er het minst slecht bij ligt. En anders even vragen, mensen zijn zeer bereid om te helpen. Wij hebben het prima gered zonder navigatiesysteem.

En over het rondtrekken als koppel: dat is heel goed te doen. Jamaicanen zijn zeer behulpzaam. Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld (okee, 1 keertje dan, in Kingston in een niet zo fijne wijk waar ik perse naartoe wilde om een platenzaak te bezoeken). Buiten Kingston is er geen enkele plek op Jamaica waar wij twijfels bij hadden qua veiligheid. Je gezonde verstand gebruiken en je komt niet in situaties terecht waarbij je veiligheid in het geding komt. Jamaica is onveilig in de ghetto's van Kingston, daarbuiten valt het heel erg mee.

Succes met het plannen van je reis!
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2012 door Nice Nuis »

Allan

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2012 »

Dank je wel voor je uitgebreid bericht, Nice Nuis!

Dus Lover's Leap kom je in feite maar tegen als je vanaf Kingston naar Treasure Beach gaat?
Welke kaart heb je gebruikt/kan je aanraden?

"De snelste weg van Port Antonio naar Treasure Beach is zeker niet via Mo'Bay, maar via Kingston (kustweg). Je komt dan niet letterlijk door Kingston, maar erlangs."
Dus je blijft op de kustweg rijden langs Kingston? En je komt dan nooit doorheen Kingston of Spanish Town? Ik heb net nog een email gehad van iemand die +/- dezelfde route gepakt zou hebben, in Kingston terechtgekomen en dat ni zou aanraden. Hij zei ook dat de weg daar erbarmelijk was?
Hoe lang heb je daar +/- over gedaan?
"I don't really recommend driving from Longs Bay to Treasure Beach thru Kingston.  First, the road is awful.  Second, Kingston is a little scary.  We didn't have any problems there (aside from getting lost briefly), but we also didn't get out of the car.  Because the road is so bad, it may be just as easy to go back to Montego Bay and then across the island.  I don't have a map with me though, so I'm not sure about the route.  My understanding is that all of the roads that go across the island (over the mountains) are narrow and rough.  You could even drive back to Montego Bay and then to Negril and then to Treasure Beach.  That's obviously the long way around, but you would be on good roads most of the time."

Dank je voor de tips ivm Irie rest! Daar zal ik dan ook gaan. Is dat van daaruit dan ook een hele dag, Black river en Pelican Bar?
Jullie zijn 's morgens geweest? Hebben jullie dan niet gegeten in Pelican Bar? Of is dat niet aan te raden? Zelf ook gerookt btw? :-)

Heb je trouwens misschien nog je route liggen (welke route jullie genomen hadden)? Want jullie deden precies alles wat wij willen gaan doen/zien?

Thanks a lot!

One love

Rastasista

• Jr. Member
  • **
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2012 »

Irie Rest is zeker aan te raden. Ik ben er 2 keer geweest en heb Lennie de eigenaar ook als zeer behulpzaam ervaren.
Wij zijn met de visser om 8.30 uur vertrokken om naar Black River te varen, en daar dan op ons gemak de revier op. Onderweg heeft de captain naar de pelican bar gebeld om te vragen of ze lobster hebben en de bestelling door te geven. Na de riviertocht zijn we naar de pelican bar, het eten was nog niet klaar en we moesten nog een hele tijd wachten. Niet erg....ik kan er uren doorbrengen.
Het eten  goed betaalbaar. Je zit op een van de houten bankjes met je bord op je schoot en kunt van een heerlijke maaltijd genieten.
Op de terugweg naar Tresure Beach zag de captain dolfijnen in de verte. Daarom heeft hij de motor van het boot uitgezet. Dan worden de dolfijnen nieuwsgierig en komen naar de boot toe als je mazzel hebt. Zo dicht dat je ze bijna kunt aaien.

Tijdens je verblijf in het guesthouse kun je zelfs koken, mits je een van de appartmentjes met keuken huurt, of je laten verwennen door de kookkunsten van Pauline, de huishoudster van Lennie. Zij kookt uitstekend en zo leer je de autentieke jamaicaanse keuken kennen. En het is erg betaalbaar.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2012 »

De hoofdweg vanaf Kingston naar het westen loopt voor een groot deel niet langs de kust, het tegendeel. Deze weg (de A2)  komst pas ter hoogte van Black River weer aan de kust. Komende vanuit het oosten (vanuit de richting Kingston dus) zul je dus van de hoofdweg af moeten om in Lover's Leap of Treasure Beach te geraken. Kijk maar eens op Google Maps. Daar staan lang niet alle wegen op, maar wel de belangrijkste en zo krijg je alvast een indruk

Goede kaart voor onderweg: Shell Road Map Jamaica.

Als je Kingston en Spanish Town wilt mijden op je trip vanuit Port Antionio naar Treasure Beach zou ik het volgende doen: rij vanuit Port Antonio terug westwaarts langs de kust naar Ocho Rios. Maak daar via de A3 de oversteek door het binnenland (een prachtroute door o.a. Bok Walk Gorge) richting Spanish Town (daar kom je langs, niet doorheen) tot de aansluiting met de A2 waarna je weer westwaarts richting Mandeville gaat.

Vanuit het oosten komend ligt Lover's Leap nog voor Treasure Beach. Feitelijk is de afstand tussen Lover's Leap en Treasure Beach maar een kilometer of 10 ofzo, maar omdat je over kronkelende weggetjes gaat die wat van de kust aflopen is de afstand die je moet rijden wat groter. Overigens ben ik daar niet via zandpaadjes gekomen en ben ik gewoon via geasfalteerde wegen in Lover's Leap geraakt, al zijn die wegen hier en daar wat smal en in slechte conditie, maar that's Jamaica ;)

GPS kun je inderdaad huren, maar Nice Nuis heeft gelijk. Het is duur, onnodig en zeker is niet altijd betrouwbaar. Niet doen dus, zonde van je centen. Met een goede kaart en gezond verstand (en heus, zo hier en daar staat ook nog wel wat aangegeven) kom je er echt wel.

Over het autorijden in Jamaica is el veel geschreven op het forum. Als je in Nederland of België met vaste hand achter het stuur zit, dan lukt het in Jamaica ook. Doe de eerst dagen rustig aan, kijk de kat uit de boom en laat die Jamaicanen maar begaan. Let goed op de weg (en vooral de conditie ervan, jawel 'potholes', vooral in het binnenland en zuiden), rij niet in het donker en let ook op met zware regenval, dan 'verdwijnen' de potholes in de plassen. Neem je tijd, hou ruim afstand zodat je kunt reageren op onverwachte manoeuvres van de Jamaicaan.
Breekt in Nederland of België het zweet je al uit als je moet gaan rijden, doe het in Jamaica dan zeker niet.

Als toerist ben je relatief veilig in Jamaica. Laat achterstandswijken in de grote steden links liggen. Niet alleen die in Kingston, maar ook die in Spanish Town en Montego Bay. Je moet het niet opzoeken, he? :)

Toch leuk dat er op lonelyplanet.com over het JamaicaForum.nl gesproken wordt, he, he, he...
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2012 door DutchJam »
DutchJam

Nice Nuis

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2012 »

Hallo Allan,

fijn dat mijn info bruikbaar is voor je!
DutchJam heeft gelijk, na Kingston rijdt je niet meer langs de kust richting Treasure Beach. Je komt dan op een soort tolsnelweg (de enige op Jamaica, en wat een verademing als je net van het oosten van het eiland vandaan komt, geen potholes!).
Wij hebben de weg naar Treasure Beach via Kingston totaal niet als gevaarlijk ervaren. Misschien hielp het dat we op de ochtend na Independance Day bij Kingston reden, Kingston was nog niet wakker.
De route die DutchJam aanraadt lijkt me ook goed te doen. Maar ik zou zeker NIET eerst terugrijden naar Mo'Bay en dan via Negril naar Treasure Beach zoals in je bericht staat, dat kost je teveel tijd en is onnodig als je ook bij Ocho Rios het binnenland in kunt duiken om de oversteek te maken.
Wij hebben verschillende kaarten gebruikt, oa een kaart uit de ANWB winkel in Nederland (ze hadden daar 1 kaart van Jamaica), en die bleek erg goed te zijn. Ben even vergeten welk merk de kaart was.

Over Irie Rest: je zult geen spijt krijgen van Irie Rest. Zoals Rastasista ook al zei, de eigenaar Lenny is superaardig en behulpzaam en Pauline kookt heerlijk en maakt goede ontbijtjes. Als je op tijd wilt ontbijten ivm uitstapjes zou ik dat bij hun even aangeven, soms kan het wat lang duren voordat Pauline de ontbijtjes klaar heeft (het is tenslotte Jamaica  ;) )
Wij zijn 's ochtends eerst naar Pelican Bar gevaren. We hebben daar wel 3 of 4 uur gezeten, zo relaxed was het daar. Wij hebben daar geen kreeft op, maar zag er wel goed uit, dus zeker wel aan te raden. Enkele heerlijke Red Stripes gedronken daar. Later zijn we naar Black River gegaan en daar hebben we bij Mama Lou's (??? of zoiets, ben de exacte naam kwijt) rivierkreeft gegeten aan de Black River. Wij waren er een dag mee kwijt, maar alles is afhankelijk van je eigen tempo. De visser die met je meegaat laat jou je eigen tempo bepalen.
Ik kan me voorstellen als je niet bij Pelican Bar of aan de Black River wilt eten dat het veel sneller kan.
Ik ga thuis kijken of ik de exacte route nog kan vinden die we hebben afgelegd, ik heb daar nog wel wat tijd voor nodig.
Voor de rest van de info die ik voor je heb zal ik je een privebericht sturen, dus let daar even op.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2012 »

Nog een kleine aanvulling op Nice Nuis:

De tollroad (highway 2000) is een stuk snelweg (2 x 2 baans, ca. 5 km) en start net even ten westen van Kingston (op het verlengende van Washington Boulevard, een doorgaande weg die door Kingston loopt) en loopt tot even voorbij Freetown. De tarieven stellen niet veel voor, slechts een paar Euro (paar honderd Jamaican Dollar), zorg dat je wat kleingeld bij je hebt.

Er loopt ook nog een stukje tolweg van Kingston naar Portmore, maar daar zul je geen gebruik van maken. Ooit zal er een tolweg van Kingston/Spanish Town naar Ocho Rios lopen, maar die is nog in aanleg. En nog verder in de toekomst zal er een tolsnelweg van Ocho Rios naar Montego Bay lopen, maar daar moet men nog aan beginnen (voorlopig moeten nog hele stukken grond onteigend worden).

Je kunt ook parallel op de A2 blijven rijden, maar die loopt wel dwars door Spanish Town en Old Harbour enzo heen. Leuke route, wel langzamer en inclusief de 'potholes'. Via de tolweg rij je om deze plaatsen heen om net even voorbij Freetown (en een kilometer of 2 voor May Pen weer op de A2 uit te komen.

Meer over de tolwegen in Jamaica: Toll Authority of Jamaica.

Een inderdaad: om vanuit Port Antonio eerst terug naar Montego Bay te rijden om vervolgens via het binnenland naar de zuidkust over te steken en dan weer terug naar het oosten te rijden richting Treasure Beach is gekkenwerk. De enige die je daar mee spekt zijn de oliemaatschappijen ;)
DutchJam

Allan

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2012 »

Heel bruikbare tips, hartelijk bedankt iedereen!

Is google maps dan ook betrouwbaar op vlak van routeplanning voor jamaica (en qua rijtijden)?
Ik heb net eens gekeken en daar wordt een totaal andere route voorgesteld dan hier allemaal voorgesteld wordt. Er wordt niet teruggegaan naar Ocho rios en ook niet doorheen Kingston en Spanish Town maar eerder erlangs. May Pen is het meest van al te vermijden heb ik me laten vertellen?
Dit is wat google maps voorstelde: http://g.co/maps/em3ns
(Als het niet werkt: gewoon Port Antonio Jamaica naar Treasure Beach Jamaica invoeren in google maps.)
Kom je dan trouwens ook bv voorbij Bamboo alley, of is dat enkel vanuit/naar Negril?

De weg langs Bog Walk Gorge is dus gewoon een mooie binnenlandse weg?

De Amerikanen (via lonelyplanet) verklaren me zot omdat ik zowel naar Port Antonio en omgeving als Treasure Beach en omgeving wil gaan in 1 week tijd. Ze zeggen zelfs dat het onmogelijk is...?? Is dat nu echt zo moeilijk?
Er zit er eentje tussen die zegt dat de rit van Port Antonio héél lang is en dat ik die eigenlijk in 2 dagen zou moeten doen? Em zegt: vertrekken uit Porty: overnachten in Port Royal (Morgans Harbour) nabij Kingston en dan van daaruit doorgaan naar Treasure Beach...?
Volgens google maps is het toch "maar" 4u21 minuten rijden?
Anders vertrekken we 's morgens rond uur of 10, stoppen rond 13 u ergens voorbij May Pen om te eten en rijden dan door naar Treasure Beach om rond 2-3 uur aan te komen (nog ruim voor het donker).
Zou dat lukken?
Anders kunnen we natuurlijk ook net na het ontbijt doorgaan om nog een uurtje of mss 2 respijt te hebben...

One love
A

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: