Auteur Topic: Royal Decameron Runnaway Bay  (gelezen 295 keer)

Maarten

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Royal Decameron Runnaway Bay
« Gepost op: 07 januari 2012 »

Beste relaxers  8)
Komende vakantie willen we graag naar Jamaica, en we hebben dit hotel op het oog.
Las iets verder hier al wat over Runnaway Bay, maar vroeg me af of er nog recent mensen geweest zijn, of mensen mij dit kunnen aanraden etc.

Had al wat dingen gelezen over Guest Houses, maar aangezien we niet heel avontuurlijk aangelegd zijn, willen we toch voor iets als dit kiezen, zodat de belangrijke dingen voor ons geregeld zijn.
Lopen er bijvoorbeeld altijd Nederlandse/Belgische reisleiders rond op de resorts? We willen wel graag wat van het eiland bekennen.
Excursies kunnen beter geboekt worden bij locals, of buiten de reisorganisatie om lees ik veel.

Ik zie de reacties wel verschijnen :D

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Re: Royal Decameron Runnaway Bay
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2012 »

Greetings Maarten!

Ik heet je van harte welkom op het JamaicaForum.nl. Een goede daad zo aan het begin van een nieuw jaar...  ;)

Ik heb persoonlijk geen ervaring met het Royal Decameron in Runaway Bay, maar wel met Royal Decameron in Montego Bay. En daar kan ik alleen maar positief over zijn. En ik mag aannemen dat Royal Decameron Runaway Bay hetzelfde niveau er op na houdt. Prima resort met alles wat je nodig hebt, maar zonder het massale van veel andere all-in resorts. Royal Decameron zit een beetje tussen de kleine hotels en de grote resorts in als je begrijpt wat ik bedoel. De sfeer en gemoedelijkheid van een klein hotel, de service van een groot resort.

De keuken is prima en uitgebreid, zowel in buffetvorm als a-la-carte. De gerechten zijn zowel Jamaicaans als internationaal. Er is entertainment en het personeel is zeer behulpzaam. De kamers zijn ok, niet overdreven uitgebreid, maar ruim en schoon. Je kunt er lekker luieren en er zijn voldoende (water)sport mogelijkheden.
Voor zover je het nog niet gevonden hebt: Royal Decameron Club Caribbean Runaway Bay, Jamaica.

Er zijn zeker niet continue Nederlandstalige reisleiders op het resort aanwezig. Meestal is de reisleider van jouw reisorganisatie één keer per week op een een vaste tijd aanwezig in het hotel. Je kunt dan je vragen stellen of excursies boeken. Ik weet niet met welke organisatie je reist, maar meestal krijg je wel een uitnodiging van de reisleider voor een informatieve bijeenkomst de dag na je aankomst in Jamaica. Overigens staat het personeel van Decameron je ook graag bij, zij het dan wel in het Engels natuurlijk.

Runaway Bay zelf is een bescheiden badplaats zonder al teveel poespas. Prima als je van het strand wilt genieten zonder direct in een al te drukke toeristenplaats te zitten. Er zijn wat winkeltjes en wat restaurantjes, een druk uitgaansleven is er niet echt. Maar dat is geen probleem als je daar op uit bent, Ocho Rios is niet ver weg en daar kun je alle kanten op.
Net buiten Decameron zit een supermarktje. Runaway Bay is (grotendeels) een wat langgerekt dorp gesitueerd langs de hoofdweg tussen Montego Bay en Ocho Rios (A1). Feitelijk ligt Decameron niet in Runaway Bay maar in Salem, een dropje dat in het oosten tegen Runaway Bay aan ligt. De dorpjes lopen als het ware in elkaar over.
Runaway Bay heeft verder nog een mooie golfbaan met het Cardiff Hall Great House, een plantagehuis uit -naar ik meen- ergens halverwege de 18e eeuw. Vanuit Runaway Bay kun je prima het binnenland induiken om bijvoorbeeld naar het graf van Bob Marley in Nine Mile te gaan. Ook voor trips aan de noordkust ligt Runaway Bay gunstig, zowel naar het oosten richting Ocho Rios en Port Antonio als naar het westen richting Discovery Bay, Falmouth en Montego Bay.

Er is natuurlijk niets mis met het maken van excursies met de reisorganisatie, al krijg je hier op het forum misschien een andere indruk. Voor vele vakantiegangers in Jamaica is het een prima manier om een indruk van het land te krijgen. Veel bezoekers die voor het eerst in Jamaica zijn leren op deze manier Jamaica een beetje kennen (inclusief ondergetekende) en gaan pas bij een terugkeer naar Jamaica kijken naar andere manieren om het land te ontdekken. Dus voel je vooral niet bezwaard een (of meerdere) excursies met de reisorganisatie te doen. Het heeft zijn voordelen: in het Nederlands, je hoeft nergens naar om te kijken, niet over prijzen te onderhandelen en je krijgt snel een indruk van dit prachtige land.

Met locals op stap is natuurlijk avontuurlijker, maar daar moet je wel wat meer moeite voor doen. Je moet weten wat je wilt en gaan onderhandelen over een prijs. En dat kan tussen de vele aanbieders nog een hele klus zijn. Er zitten veel goede tussen, maar helaas hier en daar ook rotte appels. Daar staat dan weer tegenover dat je je excursie volledig op maat kan maken en op plekken komt waar de reisorganisaties niet komen.

Alternatief kan Bellymus zijn. Zij is Jamaicaanse, opereert vanuit Ocho Rios (maar zal er geen probleem mee hebben je in Runaway Bay op te pikken) en heeft een tijdje in Nederland gewoond. Daardoor spreekt ze een aardig woordje Nederlands en kent ze ook de in en outs van Jamaica. Zie topic: Bellymus: Nederlandstalige taxi chauffeur & tour guide in Ocho Rios.

Zo, tot zover even deze intro. Kijk maar of je er iets mee kunt en heb je meer vragen dan roept ge maar...
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Sandra

• Full Member
  • Waardering: +4/-0
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2012 »

Wij zijn in 2010 daar geweest. Vonden het geweldig. Ruim buffet, 3x per dag en ook erg lekker, mensen heel vriendelijk, genoeg te doen, spelletjes, snorkelen etc, Entertainment elke avond. De huisjes zijn netjes en schoon en voldoen uitstekend. 1x per week is de reisleidster aanwezig als het nodig is. Het fijne eraan vonden wij dat het niet zo massaal is als andere hotels.

Ik zeg doen...  ;)

Maarten

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2012 »

Dutchjam, bedankt voor alle uitleg! Had inderdaad al het topic van Bellymus gezien, en die ga ik zeker in de gaten houden mocht alles van de week definitief besloten zijn. Het wat rustige resort is uitstekend, wij zijn beide niet zo van het hele toeristische.

Wel fijn is dat OOK bij dit hotel alle duik en waterdingetjes gratis zijn. Sandra ook bedankt voor je reactie, fijn om te lezen dat alles goed geregeld is. Begint nu wel heel erg te kriebelen haha :D

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: