Lemurgirl heeft één van deze schooltjes bezocht en er een stukje over geschreven op de blog van Columbus Magazine:
Klein, klein kleutertje... - Ocho Rios, JamaicaKen je de regel van de 3 r-en, die zo belangrijk is bij de opvoeding van kinderen? Rust, reinheid en regelmaat....
Op Jamaica staan ze ergens anders voor: reggae, relax en... rum. Yeah, mon. Deze uitspraak vliegt je geregeld om de oren. In eerste instantie denken we dat de Jamaicanen dit zeggen om ons, toeristen, een plezier te doen. Om je het echte Jamaicaanse gevoel te geven. Maar tijdens een rondrit over het eiland geeft onze gids, die trouwens goed Nederlands spreekt, ons taalles en we leren dat dit toch echt Jamaicaans is.... 'Are you okay, my boss?', 'Yeah, mon!', 'It's good weather', 'Yeah, mon'......
Net als het woordje 'irie', je hoort en ziet het overal, maar wat het betekent...? 'That's a nice lady, she's irie!', 'How do you like Jamaica?', 'Irie!'. En wist je dat 'Me wanna yam' 'ik heb trek/ik wil eten' betekent? Tot zover de taalles...
Lees verder op Columbus Magazine:
http://www.columbusmagazine.nl/noord_en_midden-amerika/jamaica/oche_rios/reisreporter/blogs/2567.html