Auteur Topic: Andrew Holnes geeft nederlaag toe  (gelezen 471 keer)

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
  • Waardering: +23/-3
    • Het Nederlands Jamaica Forum
Andrew Holnes geeft nederlaag toe
« Gepost op: 31 december 2011 »

Andrew Holnes geeft nederlaag toe

Interview met premier Andrew Holnes van Jamaica waarin zijn verlies en dat van de Jamaica Labour Party (JLP) erkent.

Prime Minister Andrew Holness Concession Speech after JLP Loses General Elections Dec29,2011 Small | Large
DutchJam
Administrator & Fond of Ja...

Bertientje

• Sr. Member
  • Waardering: +7/-0
    • Xpresse Office Support
Re: Andrew Holnes geeft nederlaag toe
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2011 »

Triest nieuws... daar gaan we weer met het afbraakbeleid van PNP. Dit schreef mijn zwager gisteren op FB:

PNP= Dumb people who love short term solutions with long term destruction, hand outs, watered down currency, bad contracts, high debt, your PM leaving office a billionaire buying house that Hollywood actors can't afford, selling out the country's industries and factories to foreign entities, worst fiscal policies in the western hemisphere according to eco grid magazine

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2011 »

Ja Bertien, ik vrees dat je zwager volkomen gelijk heeft... Tot nu toe stond PNP niet echt gelijk aan een waardige leiding van het land.

Ik vraag me dan toch af hoe het mogelijk is dat de PNP toch met zo'n overmacht de verkiezingen heeft kunnen winnen...
DutchJam

brownin

• Newbie
  • *
  • Waardering: +1/-0
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2012 »

vooral de arme en niet geschoolde mensen hebben op hun gestemd en dat zijn er nog wel wat en als je al nix hebt dan denk je niet aan de toekomst .
veel mensen hebben ook al van geboorte een party dus blijven trouw .
veel mensen in jamaica stemmen ook persoonlijk omdat ze bv geen water wegen hebben waar ze leven pnp komt beetje op voor de arme laten we maar het beste hopen .
groeten

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2012 »

Veel mensen begrijpen niet veel van politiek en lezen ook nog eens geen krant (vanwege gebrek aan interesse of omdat ze analfabeet zijn). Dit is een van de nadelen van de braindrain. Als je de Jamaicanen die in het buitenland wonen zou laten stemmen zou de uitslag heel anders zijn. Mensen denken dat de regering verantwoordelijk is voor de crisis en verwachtten blijkbaar dat de JLP in een paar jaar de rotzooi van 18 jaar PNP kon opruimen. Ik houd mijn hart vast voor Jamaica, vooral met zo'n "helder licht"  als Portia aan het roer, ongelooflijk.

Dready

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2012 »

@Bertientje...wat bedoel je precies met "helder licht" als Portia??

Blessings Dready
It is nice too be important, but it is even more important too be nice.

Nancy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 01 januari 2012 »

Ook ongeschoolde mensen in Jamaica weten weldegelijk wat er speelt en hoe de situatie is in hun land is.
Natuurlijk kan je als Jamaicaan in het buitenland een oordeel hebben maar de mensen in het land hebben "honger", ook de geschoolde.
Tot nu toe heb ik alleen maar blijschap gehoord op de uitslag van de verkiezingen.

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2012 »

@Dready: "helder licht" betekent dat ze niet het zwarte garen heeft uitgevonden.
@Nancy: minimaal 1/3 van het land is in elk geval niet blij met de uitslag ;-) Daarbuiten nog een veel groter aantal Jamaicanen.

Gesprekken die wij gevoerd hebben afgelopen zomer getuigden niet van veel inzicht in politiek en toestand van de wereldeconomie e.d. bij veel van 'de gewone mensen'. Er werd vooral aan de eigen situatie en binnen de eigen community gerefereerd, men wist vaak amper wat de situatie in de andere parishes was. Je kunt zo'n algemeen politiek/maatschappelijk inzicht natuurlijk ook niet van iedereen verwachten natuurlijk maar het is jammer dat een regering die de boel weer probeerde op te bouwen niet eens de kans krijgt om iets af te maken. Er was echt qua veiligheid en bestrijding van corruptie e.d. een verbetering gaande. Ik ben bang dat dit in no time allemaal weer teniet wordt gedaan door het beleid van PNP.

Nancy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2012 »

Net als in bv Nederland heeft het gros van de mensen weinig inzicht in politiek en toestand van de wereldeconomie.
Ik hoor juist weer dat het tijd is voor een nieuwe wind in Jamaica, vandaar dat vele mensen nu op een ander paard hebben gewed waaronder mijn man, woonnachtig in M'bay.
Qua veiligheid en bestrijding van corruptie hoor ik juist dat het allemaal veel erger wordt.
Het hangt natuurlijk ook af in welke klasse men zich bevindt, hoe men aankijkt naar de situatie in Jamaica.

DutchJam

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2012 »

Ik heb zo'n vermoeden dat de Jamaica Labour Party zo is afgestraft door het feit dat voormalig JLP leider Bruce Golding en toen nog premier van Jamaica vorig jaar het lef had om de arrestatie van Christopher 'Dudus' Coke te bevelen. Dat gebeurde weliswaar onder zware druk van -hoe kan het ook anders- de Verenigde Staten, maar oké. Het resulteerde in een zowat bijna-burgeroorlog in mei 2010 en dat is Golding dus niet in dank afgenomen. Het kostte hem uiteindelijk de kop en zijn opvolger, Andrew Holness, had nog een week of 8 om het tij te keren. Gaat niet hè, zou Mark Rutte ook niet lukken.

Christorpher 'Dudus' Coke was (is) geen lieverdje en verdiende zijn centen met wat minder frisse activiteiten. Maar hij was tot vorig jaar wel de Don Quijote van Jamaica, want veel van zijn rijkdom vloeide terug naar de armere mensen. En -belangrijker in deze context- hij was een (hoofd)sponsor van de Peoples National Party.

En daar zijn de mensen gevoelig voor, met name de mensen die het niet breed hebben ofwel het grootste deel van de Jamaicaanse bevolking. De JLP liet hun 'Dudus'  -hun held- van het toneel verdwijnen en was (inderdaad Bertien, in een te korte tijd) niet bij machte om hier een positieve draai aan te geven. Een eigenlijk onmogelijke opdracht.

Of Portia Simpson Miller deze moeilijke tijden kan keren? Ik denk van niet, maar zeg nooit nooit. Hoewel ze geen onverdienstelijke staat van dienst heeft in haar carrière, is al eerder gebleken dat ze op het hoogste niveau mooie praatjes heeft maar niet bij machte is deze waar te maken.
Ik moet zeggen, onder P.J. Patterson (de voorganger van P.S. Miller) had ik even de indruk dat de PNP daadwerkelijk haar koers in positieve zin aan het wijzigen was. De man liet mijn inziens een frisse wind door de partij waaien, maar botste uiteindelijk ook tegen de Jamaicaanse 'teaparty' op en van die frisse wind is nu niet veel meer over.

Natuurlijk, het grootste deel van de bevolking in Jamaica is arm en klampt zich vast aan elke strohalm die ze op haar weg tegenkomt. De strohalm die de PNP deze keer aanbood was kennelijk groter dan die van de JLP. C'est la vie.

In Nederland is het zo dat men kiest voor een (paar) partij(en) en dat uiteindelijk een totaal andere partij het land gaat regeren. Stemmen heeft dus niet veel zin. Belachelijk maar waar.

In Jamaica is het in ieder geval zo dat de meeste stemmen gelden. En da's al heel veel waard :)
DutchJam

Dready

• Full Member
  • Waardering: +5/-0
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2012 »

@Bertientje....oke dan.
1/3 van de bevolking is nog steeds minder dan 2/3 van de bevolking......de burger heeft gesproken....zal een verdomde zware klus worden (voor elke partij) om alles op de rails te krijgen......het is zoals het is.....we gaan het zien en meemaken......

Blessings Dready
It is nice too be important, but it is even more important too be nice.

Bertientje

• Sr. Member
    • Xpresse Office Support
« Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2012 »

Tot nu toe heb ik alleen maar blijschap gehoord op de uitslag van de verkiezingen.

@Dready: Ik doelde op deze zin. Ik kan gelukkig een klein beetje rekenen  ;) Die blijdschap is idd afhankelijk van met wie je erover praat. 

Goede uitleg DutchJam, ik heb alleen niet zoveel vertrouwen in de PNP. Ik heb teveel ellende gehoord over de vorige periode van 18 (!) jaar dat ze aan de macht waren. Die wind is een stuk minder fris dan gehoopt ben ik bang.

+ Snel beantwoorden

Met de functie Snel beantwoorden kun snel een bericht plaatsen terwijl je een topic bekijkt, zonder een nieuwe pagina te hoeven laden. Je kunt gewoon bulletin board code en smileys gebruiken, zoals je zou doen in een normaal bericht.
Naam: E-mail:
Verificatie:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan
Typ de afgebeelde letters over:
Welke muziekant zette Jamaica op de kaart?: