Ik heb zo'n vermoeden dat de Jamaica Labour Party zo is afgestraft door het feit dat voormalig JLP leider Bruce Golding en toen nog premier van Jamaica vorig jaar het lef had om de arrestatie van Christopher 'Dudus' Coke te bevelen. Dat gebeurde weliswaar onder zware druk van -hoe kan het ook anders- de Verenigde Staten, maar oké. Het resulteerde in een zowat bijna-burgeroorlog in mei 2010 en dat is Golding dus niet in dank afgenomen. Het kostte hem uiteindelijk de kop en zijn opvolger, Andrew Holness, had nog een week of 8 om het tij te keren. Gaat niet hè, zou Mark Rutte ook niet lukken.
Christorpher 'Dudus' Coke was (is) geen lieverdje en verdiende zijn centen met wat minder frisse activiteiten. Maar hij was tot vorig jaar wel de Don Quijote van Jamaica, want veel van zijn rijkdom vloeide terug naar de armere mensen. En -belangrijker in deze context- hij was een (hoofd)sponsor van de Peoples National Party.
En daar zijn de mensen gevoelig voor, met name de mensen die het niet breed hebben ofwel het grootste deel van de Jamaicaanse bevolking. De JLP liet hun 'Dudus' -hun held- van het toneel verdwijnen en was (inderdaad Bertien, in een
te korte tijd) niet bij machte om hier een positieve draai aan te geven. Een eigenlijk onmogelijke opdracht.
Of Portia Simpson Miller deze moeilijke tijden kan keren? Ik denk van niet, maar zeg nooit nooit. Hoewel ze geen onverdienstelijke staat van dienst heeft in haar carrière, is al eerder gebleken dat ze op het hoogste niveau mooie praatjes heeft maar niet bij machte is deze waar te maken.
Ik moet zeggen, onder P.J. Patterson (de voorganger van P.S. Miller) had ik even de indruk dat de PNP daadwerkelijk haar koers in positieve zin aan het wijzigen was. De man liet mijn inziens een frisse wind door de partij waaien, maar botste uiteindelijk ook tegen de Jamaicaanse 'teaparty' op en van die frisse wind is nu niet veel meer over.
Natuurlijk, het grootste deel van de bevolking in Jamaica is arm en klampt zich vast aan elke strohalm die ze op haar weg tegenkomt. De strohalm die de PNP deze keer aanbood was kennelijk groter dan die van de JLP. C'est la vie.
In Nederland is het zo dat men kiest voor een (paar) partij(en) en dat uiteindelijk een totaal andere partij het land gaat regeren. Stemmen heeft dus niet veel zin. Belachelijk maar waar.
In Jamaica is het in ieder geval zo dat de meeste stemmen gelden. En da's al heel veel waard